عصر خودرو

وزیر اقتصاد اعلام کرد:

استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تهران-باکو

عصر بازار- وزیر اقتصاد با تشریح دستاوردهای سفر خود به باکو گفت: ۲طرف درباره شکل‌گیری یک بانک مستقل برای تسهیل قراردادهای مالی و کشاورزی در آذربایجان بحث و به استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه تاکید کردند.

استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تهران-باکو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، مسعود کرباسیان با بیان این مطلب افزود: ایران نسبت به همکاری در حوزه کشاورزی با آذربایجان علاقه‌مند است و ایران ظرفیت انتقال تجربیات برای کشورهای همسایه را در این زمینه دارد.

    وی افزود: ایران تجربیات مناسبی را در تکنولوژی کشاورزی کسب کرده و علاقه‌مند به همکاری با دیگر کشورها از جمله ‌آذربایجان است. وزیر اقتصاد همچنین با بیان میزان واردات سالانه محصولات کشاورزی اعلام کرد: ایران بخشی از نیازهای کشاورزی خود را از طریق کشت‌های فرامرزی در سایر کشورها دنبال می‌کند.

    کرباسیان با اشاره به تجربه کشت‌های فرامرزی ایران در اوکراین، ازبکستان، برزیل و آفریقای جنوبی اعلام کرد: همکاری‌های کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در توسعه مناسبات تجاری با دیگر کشورها داشته باشد.

    مقامات ایران و آذربایجان در نظر دارند که سرمایه‌گذاری مشترکی را برای ساخت و تولید تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران سالانه 5.8 میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش 5.685 میلیارد دلار در سال گذشته داشته که افزایش 21.7 درصدی از نظر حجم و 3.61 درصدی در ارزش محصولات صادراتی داشته است.

    صادرات محصولات کشاورزی ایران در مجموع 4.48 درصد کل صادرات غیرنفتی این کشور را از نظر حجم و 12.97 درصد از نظر ارزشی را شامل می‌شود. کرباسیان همچنین گفت: ایران از پیشنهاد آذربایجان برای ساخت منطقه ویژه اقتصادی در شهر آستارا مرز دو کشور استقبال می‌کند.

    وی همچنین گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند برخی مقررات دست و پاگیر آذربایجان را کمتر کند و همچنین باکو می‌تواند از فرصت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری در آستارا سود جوید. وزیر اقتصاد قول داد که از سرمایه‌گذاری‌های آذربایجان در شهرهای مرزی ایران استقبال کند.

    شاهین مصطفی اوف وزیر اقتصاد آذربایجان طرحی را برای اقتصاد آذربایجان داده بود، پیشتر آذربایجان موافقت کرده بود که 50 میلیون یورو برای توسعه راه‌آهن ایران سرمایه‌گذاری کند و این سرمایه‌گذاری‌ها با ارزهای ملی صورت گیرد.

    وزیر اقتصاد ایران همچنین استفاده از ارزهای ملی دو کشور را برای مبادلات مالی تأکید کرد. همچنین توسعه همکاری‌های بانکی به عنوان ابزاری برای افزایش مبادلات اقتصادی و صنعتی بین دو کشور برشمرد.

    کرباسیان همچنین گفت: دو طرف درباره امکان شکل‌گیری یک بانک مستقل برای تسهیل قراردادهای مالی بین دو کشور بحث کردند. همچنین آنها در مورد استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه تأکید کردند.

    وزیر اقتصاد ایران همچنین با بیان اینکه ایران تجربیاتی را در استفاده از ارزهای ملی با ترکیه و روسیه داشته است، گفت: همان روش می‌تواند برای همکاری با آذربایجان نیز به کار گرفته شود. پیش از این در ماه سپتامبر بانک مرکزی ایران و ترکیه قراردادی را امضا کردند که از این به بعد مبادلات خود را با ارزهای دو کشور انجام دهند.

    بر اساس این توافق بانک‌های مرکزی ایران و ترکیه یک خط اعتباری 5 میلیارد لیر و به همین میزان ریال به بانک‌های عامل اختصاص می‌یابد. این مقدار به عنوان یک خط اعتباری با بازپرداخت یک سال برای تجار دو کشور استفاده خواهد شد. تهران و باکو در نظر دارند با اتخاذ این تصمیم باعث افزایش اشتغال نیز بشوند.

    کرباسیان همچنین تشریح کرد که سرمایه‌گذاری مشترکی را برای تولید اتوبوس در آذربایجان خواهند داشت که این فرصتی برای اشتغال خواهد بود. وی همچنین اضافه کرد که همکاری‌های موجود بین دو کشور درباره سرمایه‌گذاری مشترک تولید خودروهای مسافربری زمینه‌ای را برای تولید و ساخت اتوبوس نیز ایجاد کرده است. ایران خودرو و آذرمش در نظر دارند که نخستین سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و آذربایجان برای تولید خودروهای مسافربری در آینده نزدیک را کلید بزنند.

    وزیر اقتصاد ایران همچنین از طرح‌های توسعه‌ای همکاری‌ها در دیگر حوزه‌ها به ویژه در حمل‌ و نقل دریایی، تولید برق و خدمات گمرکی خبر داد. وی همچنین با تأکید به اینکه امکانات برای توسعه همکاری در مسائل حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر وجود دارد، گفت: توسعه دریای خزر ایران و بندر امیرآباد و نیز «بندر آلات» آذربایجان تسهیلاتی را برای حمل‌ونقل دریایی و برای حمل بار و مسافر بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.

    دو طرف همچنین درباره راه‌های افزایش ساعت‌های کاری خدمات گمرکی بین دو کشور با چشم‌انداز تسهیل در ترانزیت کالا بحث و گفتگو کردند. کرباسیان در آخر درباره سوآپ برق و انرژی بین دو کشور صحبت کرد که قرار است برنامه‌هایی را برای توسعه این بخش داشته باشند.

    در دیدار الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان در 23 فوریه 2016 توافق‌نامه‌ای برای توسعه همکاری استفاده از منابع آبی برای تولید نیروگاه‌های برق‌آبی با تداوم ساخت و اجرای پروژه‌ سد خداآفرین و قیزقالاسی در رودخانه ارس منعقد کردند

    برچسب ها