عصر خودرو

تسلا در چین خط تولید می‌زند

عصر بازار- شرکت خودروسازی تسلا قصد دارد کارخانه‌ای فعال در زمینه تولید خودرو در چین احداث کند.

تسلا در چین خط تولید می‌زند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، براساس گزارش‌های منتشر شده توسط وال استریت ژورنال، شرکت آمریکایی تسلا که در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی و الکتریکی فعالیت می کند، تصمیم گرفته است در منطقه آزاد تجاری شهر شانگهای واقع در کشور چین، کارخانه ای راه اندازی و احداث کند.

    به گفته منابع آگاه که نمی خواستند نامشان فاش شود، این شرکت خودروسازی با دولت چین به توافق رسیده است تا به زودی با احداث کارخانه تولید خودرو، خودروهای برقی تسلا به میزان فروش بیشتری در چین دست یابند.

    علی رغم خودروسازان دیگر که با همکاری سرمایه گذاران چینی اقدام به افتتاح خط تولید و احداث کارخانه می کنند، تسلای آمریکایی قصد دارد خود به تنهایی این کار را انجام دهد.

    به نظر می رسد شرکت تسلا قصد دارد خودروهای تولیدی خود را با در نظر گرفتن 25 درصد مالیات به بازار چین وارد کند ولی از سوی دیگر، تسلا به این موضوع آگاه است که می‌تواند با کاهش هزینه تولید، یعنی تولید خودرو در کشور مقصد، قادر است سودآوری بسیار بالایی را تجربه کند.

    از آن طرف نیز، دولت چین با توجه به تغییر سیاست هایش در خصوص مقابله با معضل آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، قصد دارد استفاده و فروش خودروهای برقی و الکتریکی در کشورش را گسترش دهد. بدین ترتیب دولت چین از هر طرح و برنامه ای که در راستای سیاست های جدید این کشور باشد، استقبال خواهد کرد.

    افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

    دولت انگلیس قرار است تا سال 2040 تولید و فروش تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی را در این کشور ممنوع اعلام کند تا بدین وسیله با معضل آلودگی هوا مقابله کرده و خودروهای دوستدار محیط زیست را بکار بگیرد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آلودگی هوا سالانه جان میلیون ها نفر در جهان را می گیرد و موجب مرگ و میر زودرس بسیاری از جوانان و شهروندان شهرهای آلوده می شود. بدین ترتیب، کشورهای بسیاری در این خصوص احساس مسئولیت کرده و سیاست های جدیدی را برای مقابله با معضل آلودگی هوا وضع و تنظیم کرده اند.

    چین هم همانند بسیاری از کشورهای دیگر همچون انگلستان، فرانسه، اسپانیا، یونان، مکزیک و هند، تصمیم گرفته است که فروش، تولید و استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی را که موجب آلودگی هوا و محیط زیست می شوند، نهایتا تا یک دهه آینده ممنوع اعلام کند.

    البته تسلا پیشتر اعلام کرده بود که خودروهای تسلا همچنان در خاک آمریکا تولید خواهند شد و ممکن است حالا این خبر اندکی دور از انتظار و پیش بینی باشد. اما چیزی که واضح و بدیهی است آن است که تسلا نیز همانند بسیاری از غول های تکنولوژی به منظور کاهش هزینه های تولید و حمل و نقل، کارخانه های خود را به کشورهایی که هزینه کارگر و در نهایت تولید در آن کمتر است، منتقل می کند.

    طبق آمارهای منتشر شده، 15 درصد درآمد شرکت تسلا یعنی معادل یک میلیارد دلار، از چین بعنوان بزرگترین بازار خودروی جهان، تامین می شود بنابراین احداث کارخانه توسط شرکت تولیدکننده در کشور خریدار می تواند کمک بسزایی به درآمد و سودآوری تسلا کند.

    برچسب ها