عصر خودرو

پیش بینی رشد ۷ برابری انرژی های تجدید پذیر در ایران

عصر بازار- انرژی‌های تجدید پذیر در حال رشد و شکوفایی در ایران هستند به طوری که انتظار می رود طی ۵ سال آینده ظرفیت تولید آنها حداقل ۷ برابر شود.

پیش بینی رشد ۷ برابری انرژی های تجدید پذیر در ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، در دهه های اخیر استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مهمترین منابع تجدیدپذیر برای تامین انرژی به اصطلاح پاک در تمام جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

    در این میان کشورمان با دارا بودن بیش از 300 روز افتابی در بیشتر استانها، می تواند از انرژی پاک و تجدید پذیر خورشیدی نهایت استفاده را داشته باشد اما این طور که به نظر می رسد استفاده چندانی از این سرمایه خدادادی در کشور نمی شود.

    چندی پیش خبرهایی مبنی بر سرمایه گذاری کشورهای مختلف در شهرهای کشور به ویژه نواحی جنوبی برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی منتشر شد و این نکته حائز اهمیت است که این اقدام علاوه بر ایجاد تحول در اقتصاد کشور، راه حل مناسبی برای الودگی هوای شهرهایی چون مشهد، اراک، اصفهان و کرمان باشد.

    رونق کشاورزی با انرژی خورشیدی

    توجه ایران به استفاده از انرژی خورشیدی از ابتدای دهه 90 سبب شد تا آژانس بین المللی انرژی، ایران را فعال‌ترین کشور خاورمیانه در حوزه توسعه انرژی‌های نو مطرح کند با این حال بسیاری از کارشناسان داخلی براین عقیده هستند که استفاده از انرژی خورشیدی در صنعت کشاورزی، ضروری است وباید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

    این در حالی است که بهره گیری از این نوع انرژی در کشاورزی با وجود کاربردهای مختلف تاکنون محدود به بعضی گلخانه‌ها و واحدهای دامداری بوده است.

    در حالی که در بسیاری از استان‌ها به ویژه نواحی جنوبی که جزو استان‌های افتابی کشور محسوب می‌شوند با بهره گیری ازاین انرژی می‌توان در مواردی، چون گرم کردن آب مصرفی واحدهای کشاورزی و خشک کن‌های محصولات کشاورزی، مصارف روشنایی و راه اندازی سایر لوازم برقی، آبیاری با پمپ خورشیدی بسیاری از هزینه‌های بخش کشاورزی را کاهش داد.

    ضمن اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در شرایط خشکسالی از سوی کارشناسان راهکار موثری برای کاهش مصرف اب عنوان شده است همچنین در مصارفی چون گرم کردن آب مصرفی واحدهای کشاورزی، آبیاری با پمپ خورشیدی، روشنایی، راه اندازی لوازم برقی و .. کاربرد فراوانی داشته است.

    تولید برق از انرژی خورشید در مناطق آفتاب‌خیز ایران به عنوان یکی از اقدامات مورد توجه در برنامه ششم توسعه به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته و از ابتدای سال جاری مسئولان دولت از جمله رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بار‌ها ازحمایت‌های همه جانبه و گسترده دولت از این برنامه خبر داده است.

    همچنین در این زمینه رویترز نوشته است که انرژی‌های تجدید پذیر در ایران در حال رشد و شکوفایی هستند به طوری که انتظار می رود طی 5 سال آینده ظرفیت تولید آنها حداقل 7 برابر شود.

    آخرین قراردادی که در این زمینه با ایران امضا شد، قرارداد با شرکت نروژی سگا انرژی به ارزش 2.9 میلیارد دلار برای ساخت تاسیسات نیروی برق خورشید بود.

    بر اساس آمار وزارت نیروی ایران، این کشور با 124 شرکت عمدتا اروپایی توافق کرده است تا تاسیسات تولید 2380 مگاوات برق از نیروی های تجدیدپذیر در ایران نصب کنند. این درحالی است که اکنون 340 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در ایران تولید می شود.

    این تاسیسات از نیروگاه های بادی، مزارع خورشیدی و سدهای برق آبی گرفته تا سوزاندن زیست توده و زباله برای گرمایش خانه‌ها شامل می شود و ایران یکی از امضا کنندگان توافق اقلیمی 2015 پاریس است که در میان 195 کشور متعهد شده است تا میزان تولید آلاینده های زیست محیطی خود را محدود کند.

    برچسب ها