عصر خودرو

معاون برق و انرژی وزیر نیرو مطرح کرد:

میانگین سالانه صادرات برق کشور به ۱۰ میلیون کیلووات ساعت رسید

عصر بازار- فلاحتیان گفت: میانگین صادرات برق کشور به سالانه ۱۰ میلیون کیلووات ساعت رسیده که نشان دهنده تراز مثبت تجاری در این بخش است.

میانگین سالانه صادرات برق کشور به ۱۰ میلیون کیلووات ساعت رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزیر نیرو طی بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در خصوص رشد 7.3 درصدی مصرف برق در کشور نسبت به سال گذشته با 55 هزار و 444 مگاوات مصرف، اظهار کرد: افزایش 20 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد که بخشی از آن توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر به تولید خواهد رسید.

    وی افزود: در این راستا تا پیش از تابستان سال آینده 3 هزار و 500 مگاوات وارد مدار خواهد شد، تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها آغاز شده که تا اول اردیبهشت ماه ادامه دارد.

    فلاحتیان تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده در دولت دوازدهم باید 40 درصد از خاموشی‌ها کاهش یابد و راندمان نیروگاه‌ها از 37 درصد فعلی به 40 درصد برسد.

    معاون برق و انرژی با اعلام رشد صددرصدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: ظرفیت این نوع از نیروگاه‌ها از 200 مگاوات در سال 92 به 400 مگاوات در حال حاضر رسیده است و تا پایان سال به 700 مگاوات می رسد.

    وی در مورد تلفات 11 درصدی و انشعاب‌های غیرمجاز افزود: در طول 4 سال گذشته 4 درصد کاهش داشتیم و امیدواریم با توجه به مصوبه مجلس در مورد انشعاب‌های غیرمجاز و فرصت 3 ساله‌ای که در اختیار آنها قرار داده شده بتوانیم آن را تک رقمی کنیم.

    معاون وزیر با بیان اینکه در بخش برق حداقل سالانه 7000 میلیارد تومان مابه‌التفاوت قیمت تمام شده در نرخ تکلیفی بدون احتساب هزینه سوخت است، افزود: سالانه 240 میلیارد کیلووات ساعت برق یارانه‌ای در داخل کشور می‌فروشیم و فاصله قیمت تمام شده و فروش تکلیفی تبدیل به بدهی می‌شود علاوه بر این، اگر سوخت نیروگاه‌ها را حساب کنیم، یارانه‌ای که دولت بابت این مابه‌التفاوت پرداخت می‌کند، بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان در سال است.

    ایران جزو سه کشور دارای کمترین تعرفه برق در دنیا است

    فلاحتیان ادامه داد: ایران در بین 200 کشور دنیا، جزو سه کشور دارای کمترین تعرفه برق است و در هیچ جای دنیا نرخ برق برای بخش کشاورزی تا این اندازه پایین نیست.

    وی تصریح کرد: ضمن اینکه نرخ برق در مناطق گرمسیر کشور حدود 16 تا 17 تومان است که این نرخ‌ها نسبت به تعرفه‌های برق سایر کشورها، بسیار پایین است.

    معاون برق و انرژی وزیر نیرو در خصوص مابه‌التفاوت قیمت‌های تکلیفی و واقعی در حوزه برق، از ارائه پیشنهاد افزایش قیمت برق به هیات دولت خبر داد و گفت: پیشنهادی برای سامان دهی به اقتصاد آب و برق به دولت ارائه شده که امیدواریم با تصویب آن بتوان بخشی از مشکلات این بخش را جبران کرد.

    معاون وزیر در مورد صادرات برق نیز گفت: میانگین صادرات برق کشور به سالانه 10 میلیون کیلووات ساعت رسیده، در حالیکه سالانه چهار میلیون کیلووات ساعت وارد شده که نشان دهنده‌ تراز مثبت تجاری در این بخش است، اما میزان درآمد برق کشور در سال‌های مختلف در نوسان بوده است .

    فلاحتیان ادامه داد: طبق توافقاتی که با وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران صورت گرفته، امسال نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه نخواهند شد.

    معاون برق و انرژی وزیر نیرو میزان درآمد حاصل از صادرات برق در سال‌های مختلف را بین 700 میلیون تا 2/1 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: در سال‌های اخیر ایران حجم گسترده ای از برق را به عراق صادر می کرد، اما با توجه به این که صادرات گاز ایران به عراق به تازگی آغاز شده است، این کشور می تواند گاز دریافتی از ایران را در نیروگاه‌های خود برای تولید برق استفاده کند، بنابراین، در آینده نیاز این کشور برای واردات برق از ایران کاهش خواهد داشت.

    وی افزود: اکنون شبکه برق ایران به شبکه کشورهای همسایه متصل است اما در نظر داریم آن را به شبکه برق روسیه و اروپا هم متصل کنیم.

    برچسب ها