عصر خودرو

ارزان فروشی گاز ایران به شرکت نروژی برای تولید LNG

عصر بازار- براساس قراردادی که هفته گذشته بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت نروژی منعقد شد هر متر مکعب گاز ایران به میزان ۷ سنت برای تولید ال ان جی در اختیار این شرکت قرار می گیرد و این در حالی است که نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی ۸ سنت تعیین شده است.

ارزان فروشی گاز ایران به شرکت نروژی برای تولید LNG
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، چهارشنبه هفته گذشته نخستین قرارداد فروش گاز طبیعی جهت تولید گاز مایع‌شده (LNG) صادراتی، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت IFLNG (تحت مالکیت شرکت پالایش گاز خارک و شرکت نروژی Hemla) امضا شد.

    براساس این قرارداد شرکت نروژی با استفاده از شناور Carribean FLNG که متعلق به شرکت بلژیکی Exmar بوده و تحت قرارداد اجاره در اختیار شرکت IFLNG به عنوان نماینده انحصاری شرکت Exmar قرار می گیرد، توانایی تولید 500 هزار تن LNG در سال را دارد.

    در این راستا شرکت ملی نفت ایران و شرکت IFLNG طی سه ماه اقدامات لازم جهت نافذ شدن این قرارداد 20 ساله فروش گاز طبیعی را انجام داده و با اجرایی شدن آن، پیش بینی می شود شناور Caribbean FLNG از اواسط سال 1397 در بندر خدماتی پارس مستقر شده و پس از طی مراحل راه اندازی، آمادگی دریافت روزانه حدود 2.3 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از پالایشگاه هفتم گازی پارس جنوبی را داشته باشد.

    شناور Caribbean FLNG که مراحل تست آن در کشور چین پایان یافته است، دومین شناور ساخته شده در جهان با قابلیت تولید گاز مایع شده در دریاست. همچنین بر اساس گزارش موسسه‌های معتبر بین المللی پیش بینی می‎شود تا سال 2020 ساخت سه شناور FLNG دیگر نیز پایان یابد.

    بر اساس این گزارش، در تاریخ پنجم مهرماه 1396 بیژن زنگنه، وزیر نفت، نرخ گاز طبیعی برای فروش به واحدهای کوچک‌ مقیاس تولید گاز مایع‌شده (LNG) و نیز واحدهای فشرده‌سازی گاز طبیعی با هدف صادرات را ابلاغ کرده است.

    متن ابلاغیه وزیر نفت متن ابلاغیه وزیر نفت 

    برخی کارشناسان و متخصصان معتقدند نوع قیمت گذاری گاز صادراتی بر اساس فرمول معرفی شده از سوی وزارت نفت، که در متن ابلاغیه آمده است  نیازمند دقت نظر بیشتر است چرا که بر اساس این ابلاغیه قیمت گاز طبیعی پالایش شده تحویلی به واحدهای کوچک مقیاس ال ان جی بر اساس فرمول زیر محاسبه خواهد شد.

    بر اساس گزارش‌های بین المللی هزینه حمل ال ان جی از خاورمیانه به شرق آسیا معادل 1.5 دلار بر هر میلیون بی تی یو است. این در حالی است که در سه ماه اخیر متوسط قیمت ال ان جی بازار ژاپن-کره ( طبق گزارش platss) برابر 7 دلار بر هر میلیون بی تی یو بوده است که با محاسبه از طریق فرمول اول قیمت گاز تحویلی بابت ال ان جی حدود 7 سنت خواهد شد.

    این به معنی آن است که قیمت گاز تحویلی بابت تولید ال ان جی نه تنها از قیمت گاز 8 سنتی خوراک پتروشیمی ها با اشتغال بسیار زیاد کمتر است بلکه نسبت به قیمت گاز صادراتی به ترکیه و عراق که حدود 16 تا 19 سنت اعلام می شود نیز بسیار پایین تر است و قطعا می تواند در قراردادهای صادرات گاز مشکل آفرین باشد. ضمن آنکه طبق گزارشهای بین المللی با توجه به قیمت کنونی نفت صادرات گاز با استفاده از ال ان جی صرفه اقتصادی ندارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو