عصر خودرو

درخواست ابرشرکت های نفت جهان از اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله درخواست ابرشرکت های نفت جهان از اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید، نظر دبیرکل اوپک درباره حمایت‌های عربستان و روسیه از تمدید توافق جهانی نفت، تصمیم هند برای دو برابر کردن سهم گاز طبیعی در سبد انرژی این کشور و اعلام سود و زیان شرکت های بزرگ نفتی جهان در سه ماه سوم ۲۰۱۷ میلادی بود.

درخواست ابرشرکت های نفت جهان از اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، با توجه به نوسان شدید بازار انرژی، مدیران ارشد ابرشرکت های نفتی از جمله، توتال فرانسه، بریتش پترولیوم انگلیس و انی ایتالیا ادامه برنامه محدود کردن عرضه جهانی نفت را حیاتی خواندند.
    این شرکت ها از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خواستند تا توافق کاهش تولید را برای پس از مارس 2018 میلادی (اسفند - فروردین) نیز ادامه دهند.
    پاتریک پویان مدیرعامل توتال تمدید توافق را ضروری دانست و گفت: با توجه به نوسان شدید بازار، ادامه برنامه کاهش تولید ضروری است. توافق اوپک کارکرد موثر و کارامدی دارد و باید ادامه یابد.
    باب دادلی، مدیرعامل بی پی نیز تمدید برنامه جهانی اوپک را محتمل دانست.
    کلودیا دیسکالزی، مدیرعامل انی نیز ادامه این روند از سوی اوپک را نه تنها برای توازن در تقاضا و عرضه، بلکه برای حفظ سرمایه گذاری ها، ضروری خواند.

    **دبیرکل اوپک: حمایت‌های عربستان و روسیه تمدید توافق جهانی نفت را ابهام زدایی کرد
    به گزارش رویترز، «محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک گفت: اعلام حمایت عربستان و روسیه از تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر، تردیدها را پیش از نشست بعدی اوپک که قرار است 30 نوامبر برگزار شود، از بین برد.
    به گفته بارکیندو، این حجم پشتیبانی و واکنش مثبت به توافق اوپک بسیار مطلوب است.

    **عربستان برای تمدید توافق کاهش تولید چراغ سبز نشان داد
    رویترز به نقل از «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان اعلام کرد که کشورش آمادگی خود را برای حمایت از تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت اعلام می کند.
    به گفته سلمان، رشد تقاضای جهانی برای این کالا، افزایش تولید نفت شیل را خنثی کرده و ما از هرچه که به تثبیت عرضه و تقاضای نفت بینجامد، حمایت می کنیم.

    **هند سهم گاز طبیعی در سبد انرژی را 2 برابر می کند
    رویترز به نقل از رئیس بخش توسعه تجاری شرکت ملی نفت هند گزارش داد که این کشور قصد دارد ظرفیت واردات گاز طبیعی را در پنج سال آینده به 13 میلیون و 500 هزار تن برساند.
    نارندرا مودی نخست وزیر هند سعی دارد که سهم گاز طبیعی را در سبد انرژی هند، از 6.5 درصد به 15 درصد برساند.

    **سوددهی شورون در پی کاهش تولید نفت کمتر از انتظارها بود
    به گزارش رویترز، شرکت آمریکایی شورون از رشد کمتر از انتظار سوددهی خود در سه ماه سوم سال جاری میلادی خبر داد.
    این شرکت علت کاهش سوددهی را افت تولید نفت خود دانست که رشد اخیر قیمت های نفت و گاز را هم خنثی کرده است اما طوفان هاروی را بر تولید خود بی تاثیر دانست.
    با این حال درآمد خالص این شرکت در این مقطع یک میلیارد و 950 میلیون دلار (یک دلار و سه سنت به ازای هر سهم) در مقایسه با یک میلیارد و 280 میلیون دلار (68 سنت به ازای هر سهم) مدت مشابه پارسال اعلام شد که کمتر از انتظار تحلیلگران بود.

    ** با رشد قیمت نفت و گاز، سوددهی اکسون موبیل آمریکا (50%) جهش داشت
    به گزارش رویترز، در پی رشد اخیر قیمت های نفت و گاز، سوددهی اکسون موبیل آمریکا بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت جهان، در سه ماه سوم 2017 میلادی 50 درصد جهش نشان داد.
    این شرکت درآمد خالص خود را سه میلیارد و 970 میلیون دلار، معادل 93 سنت به ازای هر سهم، در مقایسه با دو میلیارد و 650 میلیون دلار (63 سنت برای هر سهم) مدت مشابه پارسال اعلام کرد. این در حالیست که به گفته این شرکت طوفان هاروی، چهار سنت از سود هر سهم (160 میلیون دلار) را کاهش داد.
    تولید نفت اکسون موبیل آمریکا در مقطع یادشده، با 2 درصد رشد، به سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز معادل نفت رسید.

    **جهش سوددهی توتال در پی رشد تولید
    به گزارش رویترز، شرکت توتال فرانسه از 29 درصد افزایش سود خالص خود در سه ماه سوم سال جاری میلادی و رسیدن آن به 2 میلیارد و 700 میلیون دلار خبر داد و علت آن را سرمایه گذاری ها در پروژه های جدید اعلام کرد که سبب افزایش تولید نفت شده است.
    اکنون توتال در زمره شرکت هایی است که از رشد قیمت های جهانی نفت بهره مند شده است، به طوری که تولید نفت آن نسبت به مدت مشابه پارسال 6 درصد رشد و درآمد خالص آن از تولید و اکتشاف نفت 84 درصد جهش نشان داد.

    **زیان دهی 5.5 میلیارد دلاری شرکت ملی نفت مکزیک در 3 ماه سوم 2017
    به گزارش رویترز، شرکت ملی نفت مکزیک «پیمکس» از پنج میلیارد و 600 میلیون دلار ضرردهی خود در سه ماه سوم سال جاری میلادی در پی کاهش شدید تولید نفت خبر داد. ضرردهی این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 14 درصد بیشتر بوده است.
    تولید روزانه نفت این شرکت در این بازه زمانی، یک میلیون و 884 هزار بشکه در روز گزارش شد که 12 درصد کمتر از سال 2016 میلادی در همین مقطع بود.

    **رشد 24 درصدی سود پالایشی فیلیپس66 در سه ماه سوم 2017
    رویترز گزارش کرد؛ در پی طوفان هاروی و تعطیلی پالایشگاه های آمریکا و کاهش تولید فرآورده های نفتی، سوددهی پالایشگاه هایی مانند فیلیپس66 در سه ماه سوم 2017 میلادی افزایش چشمگیری داشت.
    طوفان هاروی اواخر اوت، تگزاس و پالایشگاه های این ایالت را در نوردید و سبب شد تولید بنزین و گازوئیل به شدت کاهش یابد.
    در پی آن، سود پالایشی این سوخت‌ها در ماه سپتامبر با 24 درصد رشد به بالاترین میزان در دو سال و نیم سال اخیر یعنی حدود 27 دلار برای هر بشکه رسید.

    برچسب ها