عصر خودرو

با تولید ۱۶ میلیون تن در نه ماه اول ۲۰۱۷؛

ایران دوازدهمین فولادساز دنیا شد

عصر بازار- ایران در نه ماه اول سال جاری حجم تولید فولاد خود را افزایش داد و توانست به دوازدهمین فولادساز بزرگ دنیا تبدیل شود.‏

ایران دوازدهمین فولادساز دنیا شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، در نه ماه اول سال 2017 میلادی، ایران توانست 16.23 میلیون تن فولاد تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 30 درصد رشد داشت.

    ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه است و بعد از برداشته شدن تحریم های اقتصادی و اجرایی شدن توافق هسته ای توانست سهم خود در بازار فولاد را افزایش دهد. این کشور سرمایه گذاری زیادی در افزایش حجم تولید و افزایش توان صادراتی انجام داد. بازاریابی فعال ایران در سطح بین المللی باعث شد تا بازارهای تازه ای برای محصولات  تولیدی ایران شناسایی شود و ایران به یکی از بازیگران مهم در بازار جهانی تبدیل شود. مهمترین دستاورد تلاش‌های ایران در بازار فولاد دنیا را می توان در ارتقای دو پله ای ایران در فهرست بزرگترین تولید کنندگان فولاد دنیا دید.

    رشد تولید فولاد در نهمین ماه سال جاری

    این کشور در ماه سپتامبر به تنهایی رشد 40.4 درصدی تولید را نسبت به سال قبل تجربه کرد. در این ماه ایران توانست 2.3 میلیون تن فولاد تولید  کند و به عنوان یکی از  کشورهایی  معرفی شود که بالاترین نرخ رشد تولید ماهانه را تجربه کردند.

    در نتیجه رشد توان تولید ایران در این نه ماه، این کشور رکورد بالاترین نرخ رشد تولید فولاد در میان کشورهایی که بیش از یک میلیون تن فولاد تولید می کنند را به خود اختصاص داد و سهم خود در بازار جهانی را افزایش داد.

    ایران در نتیجه جذب سرمایه گذاری در صنعت فولاد و استفاده از تکنولوژی‌های مدرنی که بعد از برداشته‌شدن تحریم‌های اقتصادی امکان ورود آن فراهم شد، توانست به عنوان دوازدهمین تولیدکننده فولاد دنیا معرفی شود و  تولیدش از دو کشور فرانسه و ترکیه – که سال‌ها حجم تولیدی بیش از ایران داشتند- بیشتر شود.

    ایران دوازدهمین فولادساز دنیا شد

    هم اکنون ایران در فهرست کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد دنیا بعد از تایوان و قبل از اوکراین قرار دارد. حجم فولاد تولید شده در تایوان برابر با 17.41 میلیون تن و حجم فولاد تولید شده توسط اوکراین 16.13 میلیون تن بود. در سال قبل ایران چهاردهمین تولید کننده بزرگ فولاد بود و رقیب دیرینه اش یعنی کشور ترکیه ، بیش از ایران فولاد تولید می کرد و بخش زیادی از محصولات تولیدی اش را به بازارهای بین المللی صادر می کرد.

    در نه ماه اول سال جاری ایران دهمین کشور بزرگ تولید کننده فولاد بود ولی در صورتیکه میزان تولید این کشور در ماه سپتامبر را معیار مقایسه قرار دهیم ، متوجه می شویم این کشور خاورمیانه ای جایگاه پنجم دنیا از نظر حجم تولید ماهانه را دارد.

    در نه ماه اول سال 2017 میلادی، ایران توانست 14.29  میلیون تن آهن اسفنجی  تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 19.7 درصد بیشتر بود. ایران بزرگترین کشور تولید کننده آهن اسفنجی در دنیا است وسیاستهای این کشور در عرصه تولید و مصرف تاثیر زیادی روی بازار این محصول دارد. در ماه سپتامبر سال جاری ، تولید آهن اسفنجی  در ایران 38.8 درصد رشد کرد و به 2.05 میلیون تن رسید. ادامه این روند می تواند رکورد  تازه ای را در بازار فولاد اسفنجی در دنیا ثبت کند.

    به هر حال ایران توانسته است از فرصت ایجاد شده در بازار فولاد دنیا بهترین استفاده را بکند. از طرف دیگر  سرمایه گذاری در بازار فولاد هم  نقش زیادی در ارتقای توان تولید این کشور داشت.

    برچسب ها