عصر خودرو

نمایشگاه تخصصی ایران در ترکیه بعد از ۱۴ سال برگزار شد ؛

تلاش برای تحقق مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری

عصر بازار- نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکیه با حضور مدیران ارشد ایرانی همچون دکتر مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران، دکتر حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و فاتح متین قائم مقام وزیر اقتصاد ترکیه در استانبول برگزار شد.

تلاش برای تحقق مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صمت ، این نمایشگاه با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صادراتی ایران و با حضور 87 شرکت ایرانی در استانبول برگزار شده است.
    عمده این 87 شرکت، شرکت‌های پتروشیمی و مناطق آزاد کشور مانند ماکو و انزلی هستند که با هدف جذب سرمایه‌گذار و همکاری مشترک با کشور ترکیه در این نمایشگاه حضور یافته‌اند و از نقاط قوت این نمایشگاه اختصاصی به شمار می‌روند. 87 شرکت ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند و انجمن شیرینی و شکلات نیز با 8 شرکت برتر به ترکیه آمده است. این نمایشگاه از 3 تا 7 آبان از ساعت 10صبح تا 6 بعدازظهر در فضایی نزدیک به 2500 متر مربع فعال است.


    دومین نمایشگاه اختصاصی ایران بعد از 14 سال
    حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین گشایش نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکیه ضمن تشکر از حضور مدیران ارشد ایرانی و ترکیه‌ای در نمایشگاه اظهار کرد: بعد از یک وقفه طولانی، شاهد برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در استانبول به عنوان مرکز اقتصادی کشور همسایه و شهری که دو قاره آسیا و اروپا را بهم پیوند می‌دهد هستیم.
    وی ادامه داد: حدود 14 سال پیش نمایشگاه اختصاصی در استانبول داشتیم اما بعد از آن نمایشگاه اختصاصی دیگری در اینجا نداشتیم. البته ایرانیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی ترکیه همیشه حضور دارند که از جمله می‌توان به نمایشگاه سنگ اشاره کرد. تاجران ترکیه نیز در نمایشگاه‌های ایران حضور پیدا می‌کنند.او ابراز امیدواری کرد که این رویداد مهم در راستای توافقات دو کشور ادامه یابد؛ به ویژه که در پی سفر اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به تهران گسترش و توسعه مناسبات تجاری دوجانبه و ارتباط نزدیک فعالان اقتصادی دو کشور در ردیف صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدماتی و انرژی در دستور کار قرار گرفته است.به گفته وی، ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه که دارای پیوندهای تاریخی هستند در هم‌افزایی تجاری قرار دارند و می‌توانند بیشترین استفاده را از مزیت جغرافیایی و حسن همجواری و هدف تعیین شده از رئیسان دو کشور برای افزایش حجم مبادلات به 30 میلیارد دلار داشته باشند. در این میان بنگاه‌های تجاری ایرانی و ترکیه‌ای نسبت به طراحی همکاری‌های راهبردی با یکدیگر اقدام کرده‌اند تا مجموعه تشکیلات دولتی هر دو کشور با تسهیل هرچه بیشتر شرایط به ویژه در زمینه حمل‌ونقل، استاندارد، تعرفه‌ای و بانکی، سهم خود را به عهده بگیرند.اسفهبدی افزود: گرچه همکاری تجاری گسترده‌ای در پخش محصولات نفتی و غیرنفتی بین دو کشور وجود دارد اما به تقویت هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری مشترک و تولید مشترک با برخورداری از مزیت انتقال فناوری میان شرکت‌های دو کشور با ایجاد ارزش افزوده و صادرات مشترک به بازار ثالث توصیه می‌شود. این موضوع می‌تواند با همکاری مشترک در خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری، تکمیل شده و راه را برای اهداف تعریف شده و رسیدن به تبادلات 30میلیارد دلاری از طریق کیفی‌سازی و متحول کردن سیاست‌های راهبردی دوجانبه به پیش ببرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این میان نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در ارتقای مناسبات اقتصادی در کنار نقش وزارتخانه‌های مربوط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت اقتصادی جمهوری ترکیه غیرقابل انکار است.وی افزود: شرکت‌های ایرانی از تجربه بالایی برخوردارند و امکان صادرات طیف وسیعی از محصولات را به‌دست آورده‌اند اما تعداد اندکی از آنها در این نمایشگاه حاضر شده‌اند. با این حال آماده همکاری با سرمایه‌گذار خارجی هستند.


    پتروشیمی ایران؛ مورد توجه ترک‌ها
    مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که در آیین گشایش نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکیه حضور داشت نیز ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه گفت: ایران و ترکیه در تمامی زمینه‌ها از جمله اقتصادی و بازرگانی ارتباط مطلوبی دارند که این ارتباط از قدمت طولانی برخوردار است و ترکیه به عنوان همسایه ما همواره از جایگاه مناسبی در تجارت برخوردار بوده است.به گفته وی، صنعت پتروشیمی ایران یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران بوده و دومین تولیدکننده در خاورمیانه است. این صنعت از مزایای بزرگی برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله سرمایه‌گذاران ترک برخوردار است. وی افزود: منابع خوبی از هیدروکربن در ایران وجود دارد که باعث شده صنعت پتروشیمی به عنوان حلقه واسط بین حامل‌های انرژی و محصولات با ارزش افزوده بالا نقش بالا در صنعت و اقتصاد ایران داشته باشد.شاهدایی ادامه داد: صادرات پتروشیمی بخش اعظمی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است و خوشبختانه امروز با رفع تحریم‌ها بعد از برجام روند صادرات این صنعت سرعت گرفته و زمینه برای جهش صادرات صنعت پتروشیمی فراهم شده است.به گفته معاون وزیر نفت، از فعالیت‌های مهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از برجام می‌توان به مذاکرات و امضای تفاهمنامه‌ها با شرکت‌های مهم بین‌المللی برای از سرگیری حضور در بازار جهانی و دسترسی به منابع مالی خارجی اشاره کرد. وی افزود: مذاکرات با بانک‌ها و موسسه‌های مالی آسیایی و اروپایی در حال انجام است که بخش قابل توجهی از روابط بین‌المللی برای توسعه پتروشیمی را امکان‌پذیر می‌کند.وی ادامه داد: در سال گذشته با تکمیل 11 طرح پتروشیمی، ظرفیتی حدود 5میلیون تن به تولید صنعت پتروشیمی در سال اضافه شد و ظرفیت این صنعت به حدود62 میلیون تن در سال رسید که علاوه بر ارتقای جایگاه صنعت پتروشیمی در منطقه و جهان موجب رشد صنایع مصرف‌کننده پتروشیمی در سال شد و حدود 21 میلیون تن از محصولات مختلف صادر شد.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها 5 طرح دیگر در چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهند رسید که حدود 10 میلیون تن دیگر به ظرفیت اسمی کشور اضافه خواهد شد. درحال‌حاضر 56 طرح پتروشیمی از سوی بخش خصوصی در حال اجراست که با بهره‌برداری از آنها در سال‌های آینده بیش از 55 میلیون تن در سال به ظرفیت اسمی کشور اضافه خواهد شد.به گفته وی موارد یادشده مبنای جهش دوم صنعت پتروشیمی خواهد بود و این طرح‌ها در مناطق ویژه اقتصادی ماهشهر عسلویه و مناطق داخلی ایران است.شاهدایی ادامه داد: همچنین طرح‌هایی در برنامه ششم توسعه ایران آمده است که از آن به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای داخلی‌ها و خارجی‌ها نام می‌بریم و بیشترین محورش را طرح‌هایی که از خوراک گاز طبیعی استفاده می‌کنند قرار داده‌ایم تا راهی برای ادامه تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصولات باشد.به گفته وی، گام‌هایی در جهت بومی‌سازی فناوری نوین در کشور برداشتیم. اکنون در اقدامات اجرایی نیز پروژه‌ای بر اساس فناوری تبدیل متانول به پروپیلن به عنوان واحد مرجع در واحد ملی پتروشیمی در حال انجام است. تامین فناوری نوین مورد نیاز سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی در دستور کار قرار دارد که امید است زمینه جذب سرمایه‌گذار در صنعت پتروشیمی فراهم شود.


    تحکیم روابط ایران و ترکیه
    محمد ابراهیم طاهریان فرد، سفیر ایران در ترکیه نیز در آیین گشایش این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه بعد از 10سال دوباره برگزار شد که نشان از رو به توسعه رفتن روابط ایران و ترکیه در همه حوزه‌ها دارد. وی افزود: به تازگی رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران سفر کرد و کمتر از یک هفته بعد معاون اول رئیس‌جمهوری ایران به آنکارا آمد و ما بعد از این سفرها، شاهد برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکیه هستیم. همچنین قرار است به زودی جلسه‌ای در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شود و در صورت توافق نتایج مثبتی رقم می‌خورد.وی افزود: توافقات بانکی ایران و ترکیه، راه رسیدن به هدف افزایش حجم مبادلات دو کشور را به میزان30 میلیارد دلار هموار می‌کند. برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند رسیدن به این هدف را تسریع کند.به گفته وی توسعه روابط ایران و ترکیه با کمک بخش خصوصی میسر می‌شود. فاتح متین، معاون وزیر اقتصاد ترکیه نیز بر ایجاد همکاری مشترک با ایران، تاکید و به نوعی پیام دوستی میان ایران و ترکیه را در این نمایشگاه اعلام کرد.


    انتخاب کالاهای با مزیت برای عرضه
    مدیر امور نمایشگاه داخلی و مدیر پروژه نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکیه در گفت‌وگو با صمت درباره نمایشگاه تخصصی ایران در ترکیه گفت: پس از تحولات منطقه‌ای و اتفافات خوبی که میان ایران و ترکیه رخ داد تصمیم و اراده مسئولان دو کشور بر این بود که تعاملات اقتصادی دو کشور افزایش یابد. در این میان شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی وارد عرصه شد تا شرایط را برای افزایش تعاملات تجاری فراهم کند.حمیدرضا آملی ادامه داد: در گام نخست، برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در استانبول را انتخاب کردیم. در این راه با برنامه‌ریزی خوب و انتخاب شورای سیاستگذاری مناسب برای نمایشگاه، دپارتمان‌های خوب و مختلفی را به این نمایشگاه آوردیم.به گفته وی کالاهایی که در ترکیه دارای مزیت برای تولیدکنندگان هستند را انتخاب کردیم و اکنون در نمایشگاه حاضر شده‌اند که از آن جمله می‌توان به پتروشیمی و قطعات خودرو اشاره کرد. همچنین توجه به مناطق آزاد، سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با کشور ترکیه در برنامه‌های این نمایشگاه قرار دارد. دراین زمینه مناطق آزاد ماکو و انزلی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.آملی افزود: هدف از این نمایشگاه جذب سرمایه‌گذار و معرفی توانمندی و ظرفیت‌های صادراتی ایران است. دپارتمان پتروشیمی، اصلی‌ترین دپارتمان ایران در این نمایشگاه است.وی افزود: معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران در برنامه‌های ما آمده تا بتو

    برچسب ها