عصر خودرو

هند برای تسریع در پروژه بندر چابهار کمیته ویژه تشکیل می‌دهد

عصر بازار- دولت هند قصد دارد به منظور سرعت بخشیدن به پروژه ۵۵۰ میلیون دلاری توسعه بندر چابهار، یک کمیته ویژه متشکل از مقامات وزارتخانه های مختلف تشکیل دهد.

هند برای تسریع در پروژه بندر چابهار کمیته ویژه تشکیل می‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، دولت هند قصد دارد به منظور سرعت بخشیدن به پروژه 550 میلیون دلاری توسعه بندر چابهار، یک کمیته ویژه متشکل از مقامات وزارتخانه های مختلف تشکیل دهد. کمیته پیشنهادی مذکور وظیفه تسهیل شرایط مالی و دیگر شرایط قراردادی را بر عهده خواهد داشت تا این پروژه را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی که دهلی نو قصد دارد از آنها برای تکمیل این پروژه کمک بگیرد جذاب تر نماید.

    به گفته منابع آگاه، در این کمیته مقامات ارشدی از وزارتخانه های دارایی، بازرگانی و حمل و نقل هند حضور خواهند داشت.

    این کمیته در حالی تشکیل می شود که نگرانی هایی از تشدید مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران و تاثیرپذیری این پروژه از این تحولات وجود دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اوایل ماه جاری پایبندی ایران به توافق برجام را تایید نکرد و به کنگره 60 روز فرصت داد تا در مورد بازرگداندن تجریم ها علیه ایران تصمیم گیری نماید.

    منابع مطلع گفتند، نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه با توجه به تعهد هند به سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری در این پروژه، و در پی به بالا گرفتن تنش ها بین ایران و آمریکا، اگر سرمایه گذاری بخش خصوصی از تشدید تحریم ها تاثیر بپذیرد، ممکن است تکمیل این پروژه به تاخیر بیافتد و دهلی نو با دردسر مواجه شود.

    با توجه به چالش های پیش رو، این کمیته دارای اختیارات ویژه احتمالا تغییراتی در بندها و شرایط این پروژه صورت خواهد داد تا سرمایه گذاران احتمالی را به مشارکت در آن ترغیب نماید. علاوه بر موافقتنامه دوجانبه برای توسعه بندر چابهار که به موجب آن دهلی نو 500 میلیون دلار در سواحل ایران سرمایه گذاری خواهد کرد، یک موافقتنامه سه جانبه در زمینه کوریدور حمل و نقل و ترانزیت کالا هم بین ایران، هند و افغانستان امضا شده است.

    وزیر حمل و نقل هند پیشتر گرفته بود، دهلی نو امیدوار است توسعه بندر چابهار تا پایان سال 2018 به اتمام برسد.

    برچسب ها