عصر خودرو

قیمت گذاری گاز مایع صادراتی، دستاورد پایانی یک قرارداد ۲۰ ساله

عصر بازار- نخستین قرارداد فروش گاز مایع با یک شرکت نروژی به تازگی امضا شده وبر همین اساس برخی معتقدند که قیمت گذاری گاز صادراتی ایران باید با دقت بیشتری انجام شود.

قیمت گذاری گاز مایع صادراتی، دستاورد پایانی یک قرارداد ۲۰ ساله
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر, پس از ثبت رکورد 2.8 میلیون بشکه ای صادرات نفت خام این بار نوبت به صادرات گاز، آن هم به صورت مایع (ال.ان.حی) برای مدت 20 سال رسیده است. به این ترتیب که شرکت ملی نفت ایران و شرکت IFLNGتحت مالکیت شرکت پالایش گاز خارک و شرکت نروژی Hemla پای میز نشسته و قرارداد دریافت روزانه حدود 2.3 میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی از پالایشگاه هفتم گازی پارس جنوبی را امضا کردند.

    این شرکت نروژی با استفاده از شناور Carribean FLNG که متعلق به شرکت بلژیکی Exmar بوده و تحت قرارداد اجاره در اختیار شرکت IFLNG به عنوان نماینده انحصاری شرکت Exmarقرار می گیرد، توانایی تولید 500 هزار تن LNG  در سال را دارد. وزارت نفت، روش محاسبه قیمت صادراتی این گاز را (از پالایشگاه هفتم پارس جنوبی) به ابلاغیه بیژن زنگنه، وزیر نفت در تاریخ پنجم مهرماه 1396 ارجاع داده است که بر اساس آن نرخ گاز طبیعی برای فروش به واحدهای کوچک‌ مقیاس تولید گاز مایع‌شده (LNG) و نیز واحدهای فشرده‌سازی گاز طبیعی با هدف صادرات ابلاغ شده است. امضای این قرارداد با شرکت نروژی مبتنی بر آن ابلاغیه و در راستای توسعه سبد صادراتی انرژی کشور است.

    صادرات گاز مایع و به طور کلی صادرات هر فرآورده نفتی آن هم برای 20 سال می تواند یک امتیاز محسوب  شود، چرا که علاوه بر سودآوری اقتصادی می تواند بر مناسبات سیاسی نیز سایه افکنده و همبستگی ایجاد کند. در عین حال از آنجا که این نوع قراردادها بلند مدت هستند، می توانند سودآوری بلندمدتی را برای کشور به ارمغان آورند. از آنجایی که میزان منافع عایدی کشور خارج از قیمت صادراتی این گاز نیست، برخی کارشناسان و متخصصان معتقدند که نوع قیمت گذاری گاز صادراتی بر اساس فرمول معرفی شده از سوی وزارت نفت، نیازمند دقت نظر بیشتر است چرا که بر اساس این ابلاغیه قیمت گاز طبیعی پالایش شده تحویلی به واحدهای کوچک مقیاس ال ان جی بر اساس فرمول زیر محاسبه خواهد شد:

    ر اساس گزارش‌های بین المللی هزینه حمل ال ان جی از خاورمیانه به شرق آسیا معادل 1.5 دلار بر هر میلیون بی تی یو است. این در حالی است که در سه ماه اخیر متوسط قیمت ال ان جی بازار ژاپن-کره ( طبق گزارش سایت platss) برابر 7 دلار بر هر میلیون بی تی یو بوده است. بر این اساس قیمت گاز تحویلی با فرمول اول محاسبه می‌شود و طبق این فرمول، قیمت گاز تحویلی به شرکت نروژی مطابق محاسبات زیر خواهد بود:


    طبق این محاسبه قیمت گاز تحویلی پالایش شده به شرکت نروژی معادل 2 دلار بر هر میلیون بی تی یو یا 7 سنت بر مترمکعب است. این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که بدانیم وزارت نفت در سال گذشته دراقدامی مثبت در راستای واقعی کردن قیمت‌ها، نرخ خوراک پتروشیمی ها را که موجب ایجاد اشتغال در کشور و توسعه صنعت می‌شوند به 8 سنت بر هر مترمکعب افزایش داد یعنی حداقل هزینه تولید گاز طبیعی کشور را 8 سنت بر هر مترمکعب تعیین کرد.

    در این میان برخی از کارشناسان این حوزه به طور کلی اولویت صادرات گاز را با خط لوله می دانند. طبق گزارشی که چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با عنوان « مقایسه صادرات گاز به روش خط لوله و ال.ان.جی» منتشر کرد، اشاره شده بود که طبق بررسی کارشناسان، صادرات گاز نسبت به صادرات نفت  سود پایین تری دارد چرا که صادرات گاز (به هر دو روش خط لوله و ال.ان.جی) نسبت به صادرات نفت فر آیند هزینه بری است. بنابراین در مقایسه صادرات نفت و گاز، صادرات نفت اولویت دارد. از طرفی اقتصادی ترین گزینه صادراتی ایران، صادرات گاز به روش خط لوله به بازار منطقه به شمار می رود که دلیل آن نزدیکی جغرافیایی و در نتیجه کاهش هزینه های صادرات و پس از آن صادرات به روش ال.ان.جی به شرق آسیا به دلیل قیمت های بالای خرید گاز در این منطقه است. متخصصان حوزه صادرات گاز معتقدند صادرات گاز به اروپا در قیمت های فعلی نفت اقتصادی نیست و در قیمت های بالای نفت نیز نسبت به دیگر گزینه ها دارای کمترین منافع اقتصادی است.

    برچسب ها