عصر خودرو

مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران خبر داد؛

همکاری ایران و روسیه در توسعه ۱۰ میدان نفت و گاز

عصر بازار- سرپرست هیات مدیره اکتشاف شرکت ملی نفت گفت که شرکت‌های روسی از طریق ایجاد اتحاد استراتژیک با شرکت‌های اروپایی، چینی و آسیای جنوب شرقی می‌توانند سهم بزرگتری از بازار انرژی ایران به دست آورند.

همکاری ایران و روسیه در توسعه ۱۰ میدان نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ،سید صالح هندی گفته است که شرکت‌های روسی از طریق ایجاد اتحاد استراتژیک با شرکت‌های اروپایی، چینی و آسیای جنوب شرقی می‌توانند سهم بزرگتری از بازار نفت و گاز ایران به دست آورند.

    وی به اسپوتنیک گفته است که ایران و روسیه درمورد اکتشاف نفت و گاز در جمهوری اسلامی ایران و مناطق دریایی کم عمق، مذاکره می‌کنند.

    هندی گفت: شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه‌های همکاری کافی‌ای با شرکت‌های روسی به امضا رسانده است و درحال حاضر ما منتظر انعقاد قراردادها و شروع اجرای پروژه‌ها هستیم. طبق گزارشی که به دست من رسیده است شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه همکاری با لوک‌اویل، روس‌نفت، زاروبژنفت، تاتنفت، گازپروم و گازپروم‌نفت منعقد کرده است و ما منتظر انعقاد بیش از 10 قرارداد توسعه میادین نفت و گاز هستیم.

    نماینده شرکت ملی نفت ایران اشاره داشت که این همکاری‌ها هم در میادین خشکی و هم در میادین دور از ساحل مد نظر خواهد بود. او همچنین لیستی از میادین نفتی را که موضوع گفتگوهای این شرکت با شرکت‌های روسی بودند را نام برد: منصوری، آب‌تیمور، کیش، یاران، مارون، لایه نفتی پارس جنوبی، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غربی، دهلران، پارس شمالی، آذر، چنگوله و چشمه خوش.

    نماینده شرکت ملی نفت ایران به ویژه در مورد همکاری با غول نفتی روسیه، لوک‌اویل صحبت کرد و گفت: از آنجایی که ایران تصمیم گرفته است از قابلیت‌های شرکت‌های روسی استفاده کند، در شرایطی که ایران با شرکت‌های خارجی به قراردادی دست یابد، شراکتی با لوک‌اویل ایجاد خواهند کرد.

    او اشاره کرد که مذاکرات فنی درمورد میادین آب‌تیمور و منصوری تا این لحظه نهایی شده است و لوک‌اویل اصلاحات و آخرین پیشنهادات شرکت ملی نفت ایران را در مورد این پروژه دریافت کرده است. و حالا باید در ضرب‌العجلی 45 روزه مذاکرات مالی و قانونی آن به اتمام برسد که کاری فشرده و دشوار خواهد بود.

    سید صالح هندی در مورد پیشنهادهای دریافت شده شرکت ملی نفت ایران از شرکت‌های روسی برای توسعه میادین نفت و گاز ایران گفت: متاسفانه باید اشاره کرد که شاخص‌های اصلی طرح‌های پیشنهادی شرکت‌های روسی خیلی محافضه‌کارانه، کمتر اقتصادی و بسیار گران هستند. وزیر نفت ایران در مورد این مسائل به وزیر انرژی روسیه و شرکت‌های روسی اطلاع داده است. همچنین یگ گزارش مقایسه‌ای هم برای آنها ارسال شده است که مقامات و شرکت‌های روسی قانع کرد که لازم است در طرح‌های پیشنهادی خود اصلاحاتی را انجام دهند.

    چندی قبل رییس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین گفت که روسیه شاهد پتانسیلی برای توسعه همکاری نفت و گاز با ایران است.

    برچسب ها