عصر خودرو

صادرات نفت ایران به پایین ترین رقم ۱۹ ماه گذشته می‌رسد

عصر بازار- یک منبع آگاه از برنامه بارگیری تانکرهای ایران گفت، مجموع صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن به میزان حدود یک پنجم کاهش خواهد یافت و به پایین ترین رقم در ۱۹ ماه گذشته خواهد رسید.

صادرات نفت ایران به پایین ترین رقم ۱۹ ماه گذشته می‌رسد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل ازتسنیم، یک منبع آگاه از برنامه بارگیری تانکرهای ایران گفت، مجموع صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن به میزان حدود یک پنجم کاهش خواهد یافت و به پایین ترین رقم در 19 ماه گذشته خواهد رسید.

    وقفه در تولید سومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک به این سازمان کمک خواهد کرد تا عرضه جهانی نفت خود را کاهش دهد و این می تواند موجب تقویت قیمت ها شود. بعد از آنکه عربستان از عزم خود برای پایان دادن به مازاد جهانی عرضه نفت خبر داد، قیمت نفت در هفته جاری به بالاترین رقم 27 ماه گذشته رسید.

    سعید خوشرو، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در اواخر ماه سپتامبر گرفته بود، صادرات میعانات ایران به دلیل یک مشکل فنی در میدان پارس جنوبی کاهش یافته و انتظار می رود کارهای تعمیرات دو ماه به طول بیانجامد.

    برنامه اولیه بارگیری تانکرها در ماه اکتبر نشان دهنده کاهش حدودا 800 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران نسبت به بالاترین رقم صادرات نفت ایران در طی 6 سال گذشته در ماه فوریه است، یعنی زمانی که تهران حدود 2.9 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد. بر این اساس میزان کل صادرات نفت ایران به 2 میلیون و 94 هزار بشکه در روز خواهد رسید. تهران بعد از لغو تحریم ها، سریعتر از حد انتظار تحلیلگران توانسته سهم خود از بازار را پس بگیرد.

    این منبع آگاه گفته، انتظار می رود میزان صادرات نفت ایران به اروپا در ماه جاری با 39 درصد کاهش نسبت به ماه قبل از 837 هزار بشکه به 510 هزار بشکه در روز برسد و بارگیری نفت ایران به مقصد آسیا نیز با افتی 9 درصدی 1.47 میلیون بشکه در روز باشد. صادرات به خاورمیانه نیز با یک درصد کاهش به رقم 111 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    در اروپا میزان واردات نفت یونان از ایران با 37 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 97 هزار بشکه در روز خواهد رسید، اما دیگر مشتریان اروپایی یعنی ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و دیگر کشورها به ترتیب 28، 77، 65 و 25 درصد از خرید نفت خود از ایران را کاهش خواهند داد.

    اما انتظار می رود صادرات نفت ایران به ژاپن با جهشی 83 درصدی نسبت به ماه قبل، در ماه اکتبر به 218 هزار بشکه در روز برسد. صادرات به چین نیز 2 درصد رشد خواهد داشت. صادرات نفت به تایوان که در ماه گذشته به 65 هزار بشکه در روز رسیده بود در ماه جاری متوقف شده است.

    همچنین انتظار می رود میزان صادرات نفت ایران به هند در این ماه 377 هزار بشکه در روز باشد و مجددا هند جایگاه دومین مشتری بزرگ نفت ایران را از کره پس بگیرد. میزان بارگیری ها به مقصد کره جنوبی با 48 درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 238 هزار بشکه در روز خواهد رسید که به گفته منابع آگاه بخشی از این کاهش ناشی از فرا رسیدن فصل تعمیرات پالایشگاه هاست. بلاروس در این ماه برای اولین بار از ماه فوریه تاکنون از ایران نفت وارد خواهد کرد.

    نتایج تحقیق رویترز نشان می دهد ایران در طی چند ماه گذشته حدود 3.8 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

    این گزارش حاکی است، میزان نفت ذخیره شده ایران بر روی دریا با 3 درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 65 هزار بشکه رسیده است.

    برچسب ها