عصر خودرو

بهای کالاهای صادراتی ایران در شهریور ماه ۳.۷ درصد رشد کرد

عصر بازار- شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران در شهریور ماه امسال نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد رشد یافت و در این میان محصولات پتروشیمی ایران توانستند نسبت به پارسال ۲۱.۱ درصد افزایش قیمت داشته باشند.

بهای کالاهای صادراتی ایران در شهریور ماه ۳.۷ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، نگاهی به شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران که بانک مرکزی آن را محاسبه می کند، نشان می دهد که این شاخص در شهریور ماه امسال به عدد 249.3 رسید که نسبت به ماه قبل آن (مرداد) معادل 3.7 درصد افزایش یافت و به مراتب بیشر از 0.4 درصد ترقی این شاخص در مرداد ماه بود.

    این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل برابر 16.2 درصد افزایش نشان می دهد.
    این شاخص در نیمه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 14.2 درصد و در 12 ماهه منتهی به شهریور 96 نسبت به 12 ماهه منتهی به شهریور 95 معادل 9.7 درصد افزایش داشته است.

    **کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت را داشتند
    در شهریور ماه امسال ترقی شاخص بهای برخی اقلام از جمله متانول، پروپان مایع شده، بوتان مایغ شده، پلی اتیلن سبک، مسک کاتد، سیمان، آمونیاک، شمش آلومینیوم، کنسانتره مس، تیرآهن، پلی اتیلن سنگین، شمش روی، «کشمش و سبزه»، کود اوره، روغن صنعتی، فرش پشمی دستباف، خرما، ماست، استیرن، «بیسکویت و ویفر»، زعفران، قیر، رادیاتور خودرو، تراکتور، صندل زیر پیو رویه چرم مصنوعی، انواع ماهی منجمد، رب گوجه فرنگی، کیک، شکلات سفید بدون کاکائو، کاشی و سرامیک، «پودرها و مایعات شوینده» و فرش ماشینی منجر به افزایش شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران نسبت به ماه مرداد شد.
    در این ماه شاخص بهای تعدادی از اقلام نظیر پسته و آهن کلاف گرم نسبت به ماه قبل کاهش داشت.

    ** محصولات پتروشیمی با جهش قیمتی در یک سال
    نگاهی به وضعیت قیمت فروش محصولات پتروشیمی در شهریور ماه گذشته نشان می دهد که این گروه اختصاصی در شهریور ماه گذشته نسبت به ماه مرداد امسال 7.3 درصد رشد قیمتی و در مقایسه با شهریور پارسال جهشی 21.1 درصدی را تجربه کرده است.

    ** محصولات نباتی
    در شهریور ماه شاخص بهای گروه محصولات نباتی در مقابسه با ماه قبل معادل 3.7 درصد کاهش داشت؛ این شاخص در اثر تنزل شاخص قیمت پسته برابر 9.8 درصد بود. در این ماه شاخص بهای «کشمش و سبزه» به میزان 8.2 درصد، خرما 5.7 درصد و زعفران 2 درصد افزایش داشت.
    شاخص بهای گروه یاد شده در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل 1.8 درصد افزایش داشته است.

    **محصولات معدنی
    در شهریور ماه ترقی شاخص بهای برخی از اقلام مانند پروپان مایع شده معادل 6 درصد، بوتان مایع شده 7.1 درصد، سیمان 5.6 درصد، کنسانتره مس 5 درصد، روغن صنعتی و قیر هر کدام برابر 2 درصد و موم پارافین 1.8 درصد سبب شد تا شاخص قیمت گروه محصولات معدنی به میزان 5.2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یابد.
    در مقایسه با شهریور ماه پارسال شاخص قیمت در این کروه برابر 20.8 درصد افزایش داشت.

    ** محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته
    در ماه مورد گزارش شاخص قیمت گروه محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته با افزایشی برابر 9.8 درصد مواجه شد. این افزایش بیشتر تحت تاثیر ترقی شاخص بهای تعدادی از اقلام به ویژه متانول به میزان 24.3 درصد، آمونیاک 5.9 درصد و کود اوره، استیرن و «پودرها و مایعات شوینده» هر یک برابر 2 درصد بوده است.
    شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه پارسال معادل 28.9 درصد افزایش یافت.

    ** مواد پلاستیک و کائوچو و مصنوعات آنها
    در شهریور ماه 1396 شاخص بهای گروه مواد پلاستیک و کائوچو و مصنوعات آنها نسبت به ماه گذشته معادل 3.3 درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از ترقی شاخص قیمت پلی اتیلن سبک به میزان 3.2 درصد، پلی اتیلن سنگین 3.8 درصد و شیلنگ پلاستیکی 2 درصد بود.
    شاخص بهای این گروه نسبت به ماه مشابه سال گذشته معادل 10.6 درصد افزایش نشان می دهد.

    ** مواد نسجی و مصنوعات از این مواد
    در این ماه ترقی شاخص بهای اقلامی مانند فرش پشمی دستباف و فرش ماشینی هر کدام معادل 2 درصد موجب شد تا شاخص بهای گروه مواد نسجی و مصنوعات از این مواد نسبت به ماه مرداد برابر 2 درصد افزایش یابد.
    شاخص بهای گروه مزبور به میزان 16.4 درصد بالاتر از عدد شاخص ماه مشابه سال قبل بود.

    **فلزات معمولی و مصنوعات آنها
    در ماه مورد بررسی شاخص بهای گروه فلزات معمولی و مصنوعات آنها نسبت به ماه قبل به میزان 2.2 درصد ترقی داشت. افزایش مذکور به طور عمده در اثر افزایش شاخص قیمت برخی اقلام به ویژه مس کاتد معادل 6.8 درصد، شمش آلومینیوم 9.6 درصد، تیرآهن 28.1 درصد، شمش روی 5.8 درصد، انواع لوله گالوانیزه 3.9 درصد و فرومولیبدن 10 درصد بود. در این گروه شاخص قیمت آهن کلاف گرم برابر 14.1 درصد کاهش داشت.
    شاخص قیمت گروه فوق نسبت به ماه مشابه سال گذشته معادل 25.9 درصد افزایش داشته است.

    ** تغییر قیمت دیگر کالاهای صادراتی
    بر اساس جداول بانک مرکزی، در ماه شهریور نسبت به ماه مرداد امسال قیمت ها در گروه « محصولات حیوانی» 1.2 درصد، محصولات صنایع غذایی، نوشابه و توتون» 2 درصد، «پوست، چرم و محصولات چرمی» 2 درصد، «انواع کفش» 2.7 درصد، «مصنوعات ساخته شده از انواع سنگ» 2 درصد، «ماشین آلات مکانیکی و ادوات برقی» 2.1 درصد، «وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری» 2.6 درصد افزایش یافته و در مقابل گروه های «چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی» 1.9 درصد و «چوب و اشیاء چوبی» 3.5 درصد افت کرده اند.
    همچنین در ماه یاد شده قیمت ها در گروه «محصولات حیوانی» 6.6 درصد، «چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی» 3.1 درصد، «محصولات صنایع غذایی، نوشابه و توتون» 5.5 درصد،«انواع کفش» 16.1 درصد، «مصنوعات ساخته شده از انواع سنگ» 10.1 درصد، «ماشین آلات مکانیکی و ادوات برقی» 10.2 درصد، «وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری» 13.4 درصد نسبت به شهریور ماه پارسال افزایش یافته و در مقابل گروه های «پوست، چرم و محصولات چرمی» 9.4درصد، «چوب و اشیاء چوبی» 1.8 درصد افت داشته است.
    نکته اینکه شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران بر حسب ریال و برابری آنها با نرخ ارز آزاد است و در شهریور ماه نرخ دلار و یورو به ترتیب معادل 2 درصد و 3.9 درصد افزایش داشت.

    برچسب ها