عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار-در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهم ترین اخبار به شرح زیرمی باشند:

    کاهش هزینه های تامین مالی با IFRS/ جذب سرمایه گذار خارجی بهترین ابزار تامین مالی

    مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در سومین همایش جذب سرمایه گذاری خارجی برای تأمین مالی شرکت های ایرانی در بازار های جهانی گفت: از سال گذشته تا امسال اقدامات موثری در جهت برگزاری نشست های مشترک و دیدارهای رو در رو با فعالان بازار های سرمایه بین المللی و بازار سرمایه ایران انجام گرفته و در این نشست ها فعالان بازار سرمایه ایران ضمن آشنایی با آخرین تحولات بورس های جهان با الزامات حضور با بازارهای سرمایه بین المللی آشنا شدند. حسن قالیباف اصل با بیان اینکه تنوع ابزار های مالی در کنار موضوع مدیریت ریسک در بازار سرمایه باید همواره مورد توجه قرار گیرد، گفت: تحولات مناسبی در حوزه ابزار های مالی در بازار سرمایه ایران انجام گرفته است که در این رابطه می توان به ابزار های اوراق بدهی اشاره کرد.

    راهکار منتخب بورس کالای ایران برای اخذ مالیات گواهی سپرده کالایی

    حامد سلطانی نژاد در پنجمین کنفرانس ملی حسابداری مدیریت با رویکرد حسابداری مدیریت رفتاری، اظهار داشت: شرایط اقتصادی خاص، ابزارهای تأمین مالی خاص و روش های حسابداری و مدیریتی خاص می طلبد و ما در بورس کالای ایران نیز در حوزه حسابداری ابزارهای نوین مالی با چالش ها و مشکلاتی رو به رو هستیم و این همایش امکانی را فراهم می سازد تا با بیان این چالش ها، از نظرات تخصصی اساتید این حوزه برای حل آنها استفاده کنیم. مدیرعامل بورس کالای ایران به تجربه جهانی استفاده از قبض انبار و گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: براساس گزارش های منتشر شده توسط نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول، فائو و ... قبوض انبار از ابزارهای متداول تأمین مالی در کشورهای توسعه یافته و برخی کشورهای در حال توسعه به حساب می آیند؛ براساس تجربیات جهانی، کاربرد قبوض انبار در تأمین مالی، برای تمامی بخش های اقتصادی با اهمیت است.

    سه باجه جدید عرضه خدمات سهامداری راه اندازی شد

    مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از راه اندازی سه باجه جدید عرضه خدمات امور سهامداری در دفاتر پیشخوان دولت خبر داد. محمدرضا محسنی با بیان اینکه یکی از اولویت های مهم شرکت سپرده گذاری مرکزی در سال 96 افزایش ارائه خدمات الکترونیکی به ذینفعان بازار سرمایه است، به "سنا" گفت: با راه اندازی سه باجه جدید (2 باجه در تهران و یک باجه در شاهرود)، تعداد دفاتر پیشخوان دولت ارائه دهنده خدمات امور سهامداری به 66 دفتر رسید.

    بورس انرژی میزبان بدون محدودیت سرمایه گذاران خارجی

    مدیرعامل بورس انرژی درباره اقدامات بورس انرژی در جذب سرمایه گذار خارجی به "سنا" گفت: شرکت سپرده گذاری تا کنون برای تعدادی از خریداران خارجی کد سهامداری صادر کرده و هیچ محدودیتی برای حضور سهامداران خارجی در این بورس کالایی وجود ندارد. سیدعلی حسینی درباره مزیت حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس های کالایی از جمله بورس انرژی خاطر نشان کرد: در بورس های کالایی، کالاها در دو رینگ مجزا عرضه می شوند. البته قیمت های پایه در رینگ داخلی در مقایسه با قیمت های پایه در رینگ صادراتی ارزان تر است. به عبارتی در رینگ صادراتی، قیمت بر اساس ارزش های روز جهانی تعیین می شود در حالیکه بعضاً قیمت های پایه در رینگ داخلی جنبه حمایتی از مصرف کننده داخلی دارد به همین خاطر رینگ داخلی و صادراتی از یکدیگر مجزا هستند.

    زبان مشترک ضرورت سرمایه گذاری خارجی است

    معاون سابق نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره جذب سرمایه گذاری خارجی به "سنا" گفت: در بیشتر صنایع ظرفیت های لازم برای سرمایه گذاری خارجی وجود دارد. از معدنی ها و پتروشیمی ها گرفته تا در حوزه مواد مصرفی مثل مواد غذایی، ساخت و ساز و غیره، قابلیت سرمایه گذاری با هدف رشد و توسعه صنایع وجود دارد. محمدرضا عربی ادامه داد: انتظار صد درصدی از برجام برای اینکه سرمایه گذاران خارجی را سرازیر ایران کند، ساده انگاری است چون برجام فقط موانع بین المللی و حقوقی که در مسیر پیشرفت ما گذاشته شده بود را می تواند برطرف کند نه برخی کوتاهی هایی که خودمان آنها را رقم زده ایم.

    بورس کالا یکی از مسیرهای ورود به بازار عراق است

    حمید حسینی در خصوص حضور محصولات صادراتی ایران در بورس کالای عراق، گفت: باید از هر امکان و ابزاری برای توسعه و حضور در بازار عراق استفاده کنیم زیرا ایران حضور سیاسی و امنیتی پررنگی درعراق داشته و در همه تحولات عراق نقش داشته است لذا در بخش اقتصاد بازارعراق نیز باید حضور پررنگی داشته باشد. دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: با رونمایی از سایت عربی بورس کالا، این بورس آمادگی خود را برای ارائه سرویس و خدمات به بازار عراق اعلام کرد تا زمینه برای حضور تجار و خریداران کالاهای عراقی در بورس ایران و یا فعال شدن تابلوی بورس کالای ایران در عراق، خریداران بتوانند بدون واسطه از تولید کنندگان اصلی ایران خرید کنند.

    عرضه های اولیه پمپاژ خون جدید به رگ بازار سرمایه

    به گفته رییس هیأت مدیره فرابورس، کاهش ورود نقدینگی جدید از جمله دغدغه های جدی بازار است و استنباط بازار این گونه است که نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه حرکت نمی کند و سدی جلوی آن وجود دارد اما با وجود عرضه های اولیه بخشی از این دغدغه ها رفع شده است. مهرداد نعمتی خاطر نشان کرد: سهامداران به دلیل سایز کوچک و متوسط شرکت های عرضه شده در این مدت، تحت فشار یا شتاب برای فروش سایر سهام پرتفوی خود نبودند، بنابراین نمی توان ادعا کرد که این عرضه ها می تواند نظم بازی بازیگران بازار سرمایه را برهم زند.

    هموار سازی مسیر ورود خارجی ها به بورس

    به گفته مدیرعامل مرکز مالی ایران، سه عامل مهم در ورود سرمایه گذار خارجی مطرح است. توجه به زیرساخت های حقوقی و پولی، دستیابی به استانداردهای گزارشگری مالی و مشارکت در انتشار اوراق بین المللی از مواردی است که ارتقای آن ها در جذب سرمایه گذار خارجی تاثیر داشته است. علی نقوی در ادامه گفتگوی خود با "سنا" بیان کرد: بازار سرمایه برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیاز به بسترسازی مدون دارد. که مهم ترین مورد اول توجه به زیرساخت های حقوقی و پولی است. با اجرایی شدن برجام تا حد قابل توجه ای مشکلاتی که بر سر راه مبادلات ارزی بود برطرف شده است.

    چیدمان مثبت پازل بورس در نیمه دوم سال

    به گفته معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران، متغیرهای متعددی در بازار سرمایه وجود دارد که می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از این متغیرها از جنس اقتصادی است، مانند نرخ ارز و نرخ بهره که در فعالیت شرکت ها اثرگذار است. اما برخی دیگر ارتباط مستقیمی با فعالیت شرکت ها ندارد. مانند موضوعات سیاسی که آثار احتمالی آن برای بازار سهام با ابهام همراه است. روح الله حسینی مقدم بیان کرد: اگر قرار باشد تحلیلی از وقایع سیاسی ارائه شود عمدتا بر مبنای صفر و یک است که چندان دقیق به نظر نمی رسد. به همین دلیل بسیاری از سهامداران از هفته های گذشته به پیشواز سخنرانی ترامپ رفتند. این مهم در حالی روی داد که اثرات این سخنرانی بر عملکرد بسیاری از شرکت ها خنثی و برای برخی دیگر با اثراتی کمرنگ بود.

    همکاری مشترک بورس تهران با بورس وین

    بورس تهران، روز یکشنبه 30 مهرماه، همایش "جذب سرمایه گذاری خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی" را با مشارکت موسسات "Scope Rating, KPMG" -  بزرگترین شرکت رتبه بندی اروپا- و همچنین بورس وین برگزار کرد. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران به محور های این همایش اشاره کرد و گفت: در این نشست فرآیند جذب سرمایه گذار خارجی که شامل تهیه صورت های مالی بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالیIFRS ، استفاده از خدمات حسابرسان معتمد بین المللی، استفاده از رتبه اعتباری برای کاهش هزینه سرمایه و همچنین پذیرش سهام و یا انتشار اوراق بدهی در بورس های بین المللی است در خصوص شرکت های ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    اجرای استانداردهای گزارشگری مالی مسیری برای جذب سرمایه گذاری خارجی

    نماینده شرکت مشاوره خدمات مالی KPMG در خصوص نحوه جذب سرمایه گذاری خارجی توسط بازار سرمایه ایران اظهار داشت: ایران به عنوان یک کشور بی نقص در منطقه و در اقتصاد جهانی حضور دارد. در ماه ژانویه سال 2016 میلادی با برطرف شدن تحریم های غربی به نظر می رسد که نقل و انتقال پول راحت تر از گذشته صورت بگیرد. کاوه تقی زاده ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی تمایل زیادی برای حضور در بازار ایران دارند و این عطش ورود به بازار ایران برای تأمین مالی، موقعیت بسیار مناسبی را در اختیار اقتصاد ایران قرار می دهد.

    توسعه بازار مشتقه از اولویت های بورس تهران

    علی صحرایی اظهار داشت: نخستین قدم در زمینه راه اندازی بازار ابزار جدید اختیار معامله، اخذ موافقت کمیته فقهی در شرعی بودن این ابزار و تصویب دستورالعمل اولیه معاملات قراردادهای اختیار معامله در سال 1390 بوده است. به گفته معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار،بهبود و توسعه بازار مشتقه همواره از اولویت های بورس تهران بوده است. ایجاد قراردادهای اختیار معامله با تعداد سهام ­پایه­ بیشتر و سررسیدهای متنوع تر و نیز ارتقای سامانه مدیریت ریسک از برنامه های آتی بورس تهران است. همچنین قراردادهای آتی و اختیار معامله سبد سهام که موفق به اخذ تأییدیه از کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار شده اند و نیز مکانیزم فروش استقراضی سهام در دستور کار بورس تهران قرار دارند و امید است با اجرایی شدن این ابزارها، توسعه بازار سرمایه به ویژه مشتقات با سرعت بیشتری انجام شود.

    افزایش قابلیت پیش بینی بازار با کمک ابزارهای مشتقه بورس کالا

    رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در گفت و گو با "سنا" به قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازارها به کمک ابزارهای مالی اشاره کرد و گفت: برای پیش بینی پذیر شدن بازارها به برخی ابزارهای تکمیلی نیاز است تا بتوان از این طریق نوسانات بازار را محدود تر کرد و تاثیر پذیری ریسک های سیستماتیک را کاهش داد. علی اسلامی بیدگلی با بیان اینکه ابزارها و نهادهای مالی می توانند به بهبود پیش بینی پذیر کردن بازارها کمک کنند، افزود: به عنوان مثال استفاده از انواع مختلف ابزار مشتقه، می تواند قابلیت پیش بینی پذیری بازارها را افزایش داده و میزان نوسانات را کاهش دهد، علاوه بر این حضور برخی نهادها مانند بازارگردان ها می تواند کمک کند تا این قابلیت به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

    اثربخشی مثبت ورود شرکت های جدید به بورس

    به گفته رئیس هیات مدیره مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، سهامدارانی که موافق افزایش عرضه های اولیه هستند، بر این باورند که ورود شرکت های جدید منجر به رشد پایه ای بازار سرمایه شده و اندازه بازار را توسعه می دهد. همچنین این گروه بیان می کنند عرضه های اولیه می تواند تنوع صنعتی و شرکتی بازار را افزایش داده و ضمن کاهش ریسک بازار سرمایه ، عمق بازار را افزایش می دهد. علی اسلامی بیدگلی در رابطه با عرضه های اولیه گفت: افرادی که مخالف تعدد عرضه های اولیه هستند، صرفا سرمایه گذاران خرد نیستند. بعضا برخی از مدیران سرمایه گذاری در بازار سرمایه نیز در این دسته قرار می گیرند.

    کاهش ریسک گریزی با اهرم عرضه های اولیه

    به گفته مدیرعامل تامین سرمایه نوین، طبق شواهد تجربی، عرضه های اولیه با توجه به بازدهی اولیه و کوتاه مدتی که عاید فعالان بازار سرمایه می کند، موجب می شود که اعتماد عمومی در بازار افزایش یابد. ولی نادی قمی در گفتگو با "سنا" ادامه داد: عرضه های اولیه همچنین محرک خوبی برای رشد قیمت ها در بازار سهام قلمداد می شود و ریسک گریزی افراد را کاهش می دهد.

    پیشرفت تازه ایران در جذب سرمایه گذاران خارجی

    مدیر عامل گروه مالی بین المللی رها در خصوص توافق های اخیر با سرمایه گذاران خارجی گفت: توافق های خوبی در زمینه ساخت واگن های مترو، واگن های بین شهری و احداث پروژه های تولید برق توسط انرژی خورشیدی و پروژه های نفتی با سرمایه گذاران خارجی به امضا رسیده است. به گفته بهزاد گلکار، تا هفته پیش تفاهم نامه ها، موافقت نامه ها و قراردادهای خوبی بین سرمایه گذاران خارجی و تامین کنندگان مالی با طرف های ایرانی به امضا رسیده و تمام اینها نشان از پیشرفت خوب ایران در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی است.

    تداوم رشد بورس با اهرم گزارش های مالی

    مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به عملکرد فصلی شرکت ها بیان کرد: اگر گزارش های فصلی شرکت ها را مقایسه کنیم متوجه می شویم که گزارش های 6 ماهه از سه ماهه بهتر بوده است. همچنین این انتظار وجود دارد که گزارش های 9 ماهه از 6 ماهه با کیفیت تر باشد. به گفته حمیدرضا مهرآور، چند مولفه در بحث اقتصاد کلان مطرح است که توسعه آن ها توانست بورس را نیز تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که انتظار می رفت گشایش های اقتصادی، کاهش نرخ تورم و موفقیت های دولت در برجام باعث شد گزارش های 6 ماهه ابتدایی سال بسیاری از شرکت ها از کیفیت مطلوبی نسبت به سال های قبل برخوردار باشد.

    پالس های مثبت ارزی در بازار سهام

    مدیرعامل کارگزاری بانک ملت در خصوص راه اندازی صندوق ارزی بازار سرمایه گفت: باید توجه داشت که ورود ابزارهای مشتقه مبتنی بر ارز به بازار سرمایه، نیاز بازار را به کلی رفع نمی‌کند، چراکه پیچیدگی و تخصصی بودن این ابزارها، سرمایه‌گذاری در آن را ملزم به دارا بودن دانش و تجربه می کند. علیرضا تاج بر در خصوص اثرات مثبت راه اندازی این صندوق گفت: صندوق سرمایه‌گذاری در دارایی مالی ارزی می‌تواند بهترین مدخل ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به بازار ارز باشد. این صندوق با گردآوری وجوه از سرمایه‌گذاران، وجوه حاصل را در دارایی‌هایی مبتنی بر ارز سرمایه‌گذاری می‌کند.

    عرضه های اولیه ابزار جذب منابع خرد در بازار سرمایه

    به گفته مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه، عرضه های اولیه در حالت تعادل بازار، ابزار خوبی برای جذب منابع عمدتا خرد به بازار سرمایه هستند؛ ولی در شرایط رکودی صرفا موجب جذب منابع و ایجاد حباب در سهم مربوط می شوند. این موضوع را در عرضه های اولیه اخیر و به خصوص در شرکت های کوچک ict شاهد بوده ایم. علی اصغرزاده در پاسخ به سوالی درخصوص شرایط بازار سرمایه برای ورود شرکت های جدید گفت: در حال حاضر شرایط بورس برای ورود شرکت های جدید خوب است، اما در کنار آن باید به تنوع عرضه سهام شرکت ها از صنایع مختلف توجه داشت.

    پیش بینی اقتصاد ایران در آینده

    مؤسسه رتبه‌بندی بین المللی Capital Intelligence اعلام کرد: چشم‌انداز اقتصاد ایران برای کوتاه تا میان‌مدت نسبتاً مطلوب است و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی به طور متوسط از 4 درصد رشد در سال مالی منتهی به 20-2019 برخوردار شود. این موسسه، رتبه حاکمیتی بلندمدت پول داخلی و خارجی ایران را در سطح BB- ، رتبه حاکمیتی کوتاه‌مدت پول داخلی و خارجی ایران را در سطح B و رتبه چشم‌انداز اقتصاد ایران را در سطح باثبات تأیید کرد.

    ایران در حال پیاده سازی مقررات مالی بین المللی است

    اولریچ وون زانتیر، مدیر خدمات مالی شرکت کی ام پی جی، در کنفرانس" جذب سرمایه گذاری خارجی برای تامین مالی شرکت های ایرانی" به سابقه فعالیت این شرکت با کشورهای مختلف از جمله ایران اشاره کرد و افزود: در سال های گذشته با ایران روابط خوب تجاری و مالی داشتیم ولی از 3 سال گذشته این روابط به مراتب قوی تر شده است و با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همکاری خود را آغاز کرده ایم. به گفته کاوه تقی زاده، مدیر مطالعات ایران در شرکت کی ام پی جی آلمان ، این شرکت در سال 2016 میلادی با همتای ایرانی خود شرکت بیات رایان، به شرکت های متفاوت ایرانی خدمات مشاوره ای ارائه داد تا از این طریق شرکت های بین المللی متفاوتی را با بازار سرمایه ایران آشنا کند.

    خلیج فارس میزبان سرمایه گذارانی با نژادهای مختلف خواهد شد

    همایش بین المللی کیش میزبان 50 مقام ارشد اقتصادی و سیاسی از 16 کشور مختلف خواهد بود. سرمایه گذارانی که برای درک بهتر اقتصاد ایران و برای لمس بهتر منابع ناب اقتصادی وارد خلیج فارس خواهند شد تا موقعیت های سرمایه گذاری را از نزدیک شاهد باشند.

    برچسب ها