عصر خودرو

کرباسیان در باکو اعلام کرد؛

کارخانه مشترک خودروسازی ایران و آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست رییسان کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه نفتچالای باکو بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.

کارخانه مشترک خودروسازی ایران و آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مسعود کرباسیان که بامداد پنج شنبه در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی وارد باکو شده بود، در نشستی که با حضور شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و جواد جهانگیرزاده سفیر کشورمان در باکو برگزار شد، اظهارداشت: روابط دو کشور همسایه در چهار سال اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

    وی افزود: تاکنون سه کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بین دو کشور برگزار شده و بیش از 50 هیات بلند پایه از تهران و باکو با یکدیگر دیدار و مذاکره کرده اند.

    رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه اتصال شبکه راه آهن دو کشور یک تحول جدی در امر حمل و نقل منطقه ایجاد خواهد کرد، افزود: بیش از 95 درصد عملیات خط آهن قزوین - رشت انجام شده و ظرف چهار ماه آینده این خط ریلی به مرحله بهره برداری می رسد و در مورد خط آهن رشت - آستارا نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

    کرباسیان در ادامه با اشاره به ظرفیت های ایران در زمینه کشاورزی، اظهارداشت: ایران هم اکنون در زمینه کشت فراسرزمینی فعال است و در کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، اوکراین، برزیل و برخی کشورهای آفریقای اقدام به کشت و توسعه کشاورزی کرده است، در جمهوری آذربایجان نیز وزارت کشاورزی ایران می تواند این پروژه را اجرا کند.

    وی افزود: در کشت فراسرزمینی، شرکت های ایرانی با در اختیار گرفتن زمین های کشاورزی کشور مقصد و به کارگیری نیروی انسانی بومی، از طریق انتقال تکنولوژی به توسعه کشاورزی کمک می کند.

    کرباسیان همچنین آمادگی کشورمان را برای انتقال تجارب پزشکی و ایجاد مراکز درمانی در جمهوری آذربایجان اعلام کرد و گفت: شهروند زیادی از آذربایجان به قصد درمان به ایران سفر می کنند که با ایجاد این مراکز دسترسی آنها به خدمات پزشکی با کیفیت میسر می شود.

    وزیر اقتصاد کشورمان با اشاره به افزایش حجم مبادلات دو کشور در سال های اخیر تصریح کرد: استفاده از ارز ملی دو کشور و کنار گذاشتن ارزهای رایج مانند دلار و یورو در مبادلات اقتصادی، می تواند به سهولت و گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی دو طرف، منجر شود.

    رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در ادامه این نشست افزود: دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان زیر ساخت ها و ظرفیت های زیادی در کنار دریای خزر ایجاد کرده اند، برای مثال ایران در منطقه آزاد انزلی تاکنون 300 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده که با فعال کردن این بندر می توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

    وی درمورد پیشنهاد وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در مورد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در آستارا نیز گفت: با توجه به اینکه در دوره جدید و در دولت دوازدهم، مسئولیت مناطق آزاد اقتصادی نیز به وزارت امور اقتصادی ودارایی واگذار شده است، این موضوع را بررسی می کنیم.

    کرباسیان همچنین ابراز امیدواری کرد که پروژه مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت کارخانه داروسازی در حومه شهر باکو با سرعت پیگیری شود.

    نشست رییسان کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان روز پنج شنبه با حضور وزیران اقتصادی دو کشور در باکو آغاز شد، محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و اصغر فخریه کاشانی معاون وزیرراه شهرسازی و نمایندگانی از بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی در این نشست، وزیر اقتصاد کشورمان را همراهی می کنند.

    مسعود کرباسیان در جریان سفر دو روزه خود به باکو با وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان، کمال الدین حیدر اف نیز دیدار خواهد کرد. این نخستین سفر مسعود کرباسیان به باکو به عنوان رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان است، پیش از وی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم عهده دار این مسئولیت بود.

    برچسب ها