عصر خودرو

عضو هیأت مدیره شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عنوان کرد:

حاصل ضرب ظرفیت ها و بسترها، مساوی با ورود سرمایه گذار خارجی

عصر بازار- سرمایه گذاری خارجی حاصل ضرب ظرفیت های داخل با زیرساخت های موجود است، بنابراین یکی بدون دیگری نمی تواند مسیر ورود سرمایه از خارج از مرزها را هموار کند و در کنار هم شرط لازم و کافی محسوب می شوند.

حاصل ضرب ظرفیت ها و بسترها، مساوی با ورود سرمایه گذار خارجی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حسین فهیمی، عضو هیأت مدیره شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درباره شرایط  جذب سرمایه گذار خارجی گفت: جذب سرمایه گذار خارجی اقتضائاتی دارد که ضروری ترین آن به پتانسیل ها و ظرفیت های کشور مقصد برمی گردد.

    وی در ادامه افزود: در گام اول باید کشور مقصد پتانسیل های سرمایه گذاری داشته باشد. به عبارت دیگر  باید پروژه های مختلفی در سطح مطالعاتی، نیمه آماده یا حتی آماده وجود داشته باشد و تامین مالی آنها از طریق سرمایه گذار خارجی به تحقق آنها منجر شود.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: چنانچه کشوری با اشباع پروژه ها درگیر باشد و انبوهی از پروژه ها، فرصت ها و زمینه های سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، سرمایه گذاران تمایلی به ورود به کشور مقصد را نخواهند داشت.

    فهیمی در ادامه با بیان اینکه فقط وجود ظرفیت در یک کشور الزام کافی برای سرمایه گذاری را فراهم نمی کند به اهمیت زیر ساخت در جذب سرمایه گذار خارجی پرداخت و گفت: زیر ساخت های سرمایه گذاری باید در کنار ظرفیت های اقتصادی وجود داشته باشد تا زمینه تأمین منابع مالی از خارج از کشور فراهم شود.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه از جمله زیر ساختهای مهم برای سرمایه گذاری خارجی، وجود جریان نقدینگی بین داخل و خارج از کشور و حمایت های حقوقی از سرمایه گذار خارجی است.
    عضو هیأت مدیره سمات با تأکید بر اینکه ایران هر دوی این شرایط را دارد، گفت: ایران انبوهی پروژه در زمینه های مختلف دارد. به عنوان مثال در بورس 40 صنعت از بانکداری و بیمه گرفته تا شرکت های خدماتی و پیمانی و صنعتی و معدنی فعالیت می کنند که  با محدودیت منابع مواجه اند.

    وی ادامه داد: پتانسیل خوبی برای جذب منابع در ایران وجود دارد و هدف گذاری کشور برای رشد 8 درصدی اقتصادی شاید به ده ها یا صدها میلیارد سرمایه گذاری نیاز داشته باشد که بخش قابل توجهی از آن باید از طریق فاینانس و سرمایه گذار خارجی تأمین شود.

    فهیمی خاطر نشان کرد: در حوزه زیر ساخت نیز حمایت های حقوقی و قانونی در سطح کلان کشور وجود دارد اما اینکه چرا در حد انتظار منابع خارجی جذب نمی شود به برخی مشکالات برمی گردد که بخشی از آن مربوط به فضای بین المللی است.

    وی در ادامه با بیان اینکه هنوز روابط بین بانکی به حد مطلوب نرسیده، گفت: هنوز یک رابطه منطقی بین فعالان اقتصادی داخل و خارج کشور برپا نیست. سرمایه گذار خارجی باید با استفاده از یک مکانیسم تعریف شده پول را از خارج به داخل و بالعکس منتقل کند.

    فهیمی با اشاره به اینکه البته راه هایی باز شده و سرمایه گذاران خارجی وارد کشور شدند و در حال سرمایه گذاری هستند، تصریح کرد: روش ها و معبرهایی که هم اکنون باز شده نیازمند توسعه بیشتر هستند.

    عضو هیأت مدیره سمات به دلایل عدم ورود سرمایه گذاران خارجی به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت:  ضعف عملکرد مدیران و کارشناسان میانی نهادهای مالی در برقراری ارتباط با شرکای خارجی در برخی کشور ها به روند جذب سرمایه گذاری خارجی منجر می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: بعد از یک دوره طولانی مدت از دوری با شرکای اقتصادی و دوران تحریم باید مدیران و کارشناسان تربیت شده ای داشته باشیم که ارتباط مطمئن و کارشناسی با شرکای خارجی خود برقرار کنند.

    فهیمی در انتها  گفت: در چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی؛ همایش بین المللی بازار سرمایه با محوریت سرمایه گذاری خارجی برگزار می شود که حضور 50 مقام ارشد اقتصادی و سیاسی از 16 کشور مختلف می تواند فرصت لازم برای تعامل و ارتباط طرفین را به خوبی فراهم کند.

    برچسب ها