عصر خودرو

وزیر صنعت معدن و تجارت:

سطح همکاری اقتصادی ایران وعراق ۶میلیون دلار است

عصر بازار- وزیرصنعت معدن و تجارت گفت: سهم همکاری اقتصادی ایران وعراق به صورت رسمی ۶ میلیون دلاراست که با توجه به روابط سیاسی خوبی که با این کشور داریم این شایسته روابط خوب ما نیست.

سطح همکاری اقتصادی ایران وعراق ۶میلیون دلار است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمد شریعتمداری روز پنجشنبه بعد از دیدار اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و حیدالعبادی نخست وزیر عراق درباره محورهای این نشست دوجانبه افزود: کشور دوست و برادر ما عراق یکی ازمهمترین شرکای تجاری ایران است و در این سفر مقدمات تشکیل شورای همکاری های همه جانبه ایران و عراق فراهم و قرار شد که کمیسیون مشترک همکاری همه جانبه مسایل مورد گفت وگو در اجلاس را تا برگزاری شورای عالی در آینده نزدیک مورد پیگیری قرار دهند.

    وی ادامه داد: در شروع بحث با توجه به نزدیک شدن ایام زیارتی اربعین حسینی بیشتر مذاکرات برای تسهیل شرایط مطلوب تر زیارت هموطنان ایرانی در این مسیر بود. بعضی مشکلاتی که وجود داشت مطرح و مقررشد وزیران خارجه دوکشور در این زمینه با همکاری سفرا مشکلات را پیگیری و حل و فصل کنند.
    وزیر صنعت معدن و تجارت خاطرنشان داشت: روند همکاری ها برای زیارت مطلوب زائران اربعین حسینی به خوبی پیش رفت و مطمئنا امسال شرایط بهتر و مطلوب تر از سال قبل است.
    شریعتمداری در ادامه با بیان این که در حوزه های گوناگون اقتصادی مذاکره شد گفت: یکی از مهمترین مشکلات توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق، مسایل زیربنایی در حوزه بانکی است. علیرغم روابط بسیار خوب سیاسی بین دو کشور ما در زمینه روابط بانکی بین دو کشور دارای مشکلات جدی هستیم.
    وی افزود: در سفر قبلی معاون اول رئیس جمهوری کشورمان به عراق و چند بار سفر ولی الله سیف رییس بانک مرکزی به این کشور، توافقات همکاری های بانکی در آنجا به امضا رسید اما متاسفانه این توافق نامه ها به اجرا در نیامده است که در این نشست بر ضرورت اجرای توافق نامه های امضا شده و فعالیت های مثمرثمر نظام بانکی ایران در عراق تاکید شد.
    وزیر صنعت معدن وتجارت ادامه داد: بحث صدور ضمانت نامه های مورد نیاز برای فعالیت های اقتصادی و تجاری که امروز از مشکلاتی اساسی ما است و هم بحث تبدیل منابع مورد استفاده درهمکاری های دو کشور در نظام بانکی عراق یعنی مشابه سایر کشورها ، 5 درصد زیر قیمت های موجود در بازار عراق از دیگر مسایل مهم گفت و گو ها بود.
    شریعتمداری گفت: در باره همکاری های تجاری بین دو کشور و نظام تعرفه های بازرگانی موجود بحث و گفت وگو شد که ایران خواستار برقراری روابط بدون تبعیض شد و خواست که نظام تعرفه ای یکسانی برای ورود کالاهای ایرانی با سایر رقبای ایران در بازارعراق توسط دولت مرکزی اتخاذ شود چرا که این شرایط همکاری اقتصادی را به صورت رسمی گسترش می دهد.
    وی یادآور شد: ایران امروز بالغ بر 150 میلیارد دلار مبادلات با جهان دارد که این نشان می دهد ما پتانسیل برگشتن به روابط دوجانبه را هم در حوزه فنی و مهندسی و هم در حوزه تبادل کالا داریم.
    وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان این که سهم همکاری اقتصادی ایران و عراق به صورت رسمی 6 میلیون دلار است، گفت: با توجه به روابط سیاسی خوب هر دو کشور، حجم مبادلات اقتصادی شایسته روابط خوب ما نیست که البته امروز در این نشست برای افزایش سطح همکاری اقتصادی مذاکرات خوبی صورت گرفت.
    شریعتمداری در ادامه گفت: من در این نشست به نخست وزیرعراق اعلام کردم که که مجموعه نظام پیمانکاری ایران توانایی های ارزشمندی در ایجاد فعالیت های صنعتی در کشور عراق را دارد و برای ایجاد شرکت های مشترک ایرانی و عراقی برای تولید برخی محصولاتی که نیاز کشور عراق است را در داخل تولید کنیم.
    وی در ادامه به خط ریلی دو کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه خط آهن موجود بین دو کشور و تکمیل 30 کیلومتر باقی مانده از آن در طرف عراق و اتصال خط آهن ایران به دریای مدیترانه از طریق بغداد و رفتن به سمت مرز سوریه گفت و گو شد چرا که پتانسیل بسیار ارزشمندی را برای ترانزیت کالا هم برای عراق و هم تسهیل روابط تجاری دو کشور را به وجود می آورد.
    شریعتمداری افزود: در زمینه انتقال خط گاز دوم ایران به عراق مذاکرات خوبی صورت گرفت. خط اول امروز در جریان است و برای اخذ منابع حاصل از فروش گاز ضمانت نامه لازم صادر شده است که از محل این ضمانت نامه ان شاالله پول فروش گاز ما از عراق دریافت می شود.
    وی افزود: درخصوص مطالبات برخی شرکت های فروشنده خدمات ایرانی به عراقی مسایلی مطرح و قرار شد در پرداخت این مطالبات تسریع شود و همکاری اتاق بازرگانی ، تجار و بازرگان دو کشور از دیگر ممسایل مورد گفت و گو بود.
    وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: هم اکنون نیز در اقلیم کردستان و هم در سایر جاهای دیگرعراق بالغ بر 3.5 میلیارد دلار پروژه فنی و مهندسی در دست اجرا است که البته این ظرفیت وجود دارد که این رقم را تا دو برابر افزایش دهیم.
    شریعتمداری ابراز امیدواری کرد که بتوان در حوزه فنی و مهندسی قدم های اساسی تری در همکاری بین دو کشور ایران و عراق برداشته شود.

    ** روابط ایران و عراق گسستنی نیست
    وی درباره درخواست وزیرامورخارجه آمریکا از العبادی برای کم کردن سطح روابط با ایران و پیام سفر نخست وزیرعراق به ایران گفت: روابط ایران و عراق رابطه برادری است که با پیام و سخن این و آن گسستنی نیست.
    وزیرصنعت معدن و تجارت افزود: در حوزه سیاسی بعضی شخصیت ها در دنیا از این گونه حرف ها می زنند ولی روابط ایران و عراق با وجود مرزهای گسترده و مسلمان بودن مگر می شود این همکاری ها را بین دو کشور محدود کرد.
    حیدر العبادی در راس هیاتی بلند پایه شب گذشته با استقبال محمد شریعتمداری وزیرصنعت و معدن و تجارت وارد تهران شد و صبح امروز پنجشنبه مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران قرار گرفت. وی بعد نشست دوجانبه با معاون اول رییس جمهوری با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند و قرار است در ادامه با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار کند.

    برچسب ها