عصر خودرو

بانکداری دیجتال در راه است

عصر بازار- مدیرعامل شرکت داتین با اشاره به اینکه پیشرفت ایران در زمینه بانکداری الکترونیک قابل توجه است، گفت: بانکداری دیجیتال موضوع روز بانکداری دنیا است که در ایران هم اقداماتی در این زمینه در حال انجام است.

بانکداری دیجتال در راه است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، علی دانشگر درباره مقایسه بانکداری الکترونیک در ایران و عرصه بین المللی اظهارداشت: بانکداری الکترونیک با ورود رایانه به فعالیت های سیستم بانکی ایران معرفی شد که نتیجه آن ایجاد بانکداری جامع یا core banking، سوئیچ های پرداخت و ... شد.

    وی ادامه داد: اگر 15 سال اخیر سیستم بانکی ایران را بررسی کنید، پیشرفت در این زمینه چشمگیر و قابل توجه بوده است، زیرا تا چند سال گذشته همه پرداخت های مردم با پول نقد انجام می شد در حالی که الان عمده پرداخت ها با کارت های بانکی انجام می شود و یا تراکنش های بانک ها که بخش اعظم آن به صورت غیرحضوری و الکترونیکی است که همه این فعالیت ها نشان از پیشرفت و هماهنگی سیستم بانکی با پیشرفت های روز دنیا دارد.

    مدیرعامل شرکت داتین افزود: البته همچنان برخی بانک ها در کشور از این خدمات جامانده اند که انتظار می رود هرچه سریعتر به سیستم های روز دنیا مجهز شوند.

    دانشگر در ادامه درباره ضعف های سیستم بانکی ایران در این زمینه گفت: البته در زمینه تحلیل، هوش تجاری، مدیریت ریسک و ... سیستم بانکی ایران عملکرد ضعیفی داشته و طی این مدت بیشتر به الکترونیکی شدن فعالیت ها توجه شده است.

    این فعال حوزه بانکداری الکترنونیک با تاکید بر اینکه در حال حاضر در بانکداری روز دنیا، بانکداری دیجیتال مطرح شده، اظهارداشت: بانکداری دیجیتال یک مرحله پس از بانکداری الکترونیک است که اکنون به موضوع روز دنیا تبدیل شده است.

    وی درباره بانکداری دیجتال و وضعیت ایران در این زمینه ادامه داد: پس از به کارگیری بانکداری الکترونیک از سوی بانک ها، حجم زیادی از دیتا وجود دارد که از این داده ها در دنیا آنطور که باید استفاده نمی شود، البته ایران نسبت به این پیشرفت ها کمی عقب مانده است.

    مدیرعامل شرکت داتین با اشاره به اینکه موضوعاتی همچون بلاک چین، بیگ دیتا و... موضوعات بسیار تازه در عرصه بین المللی است و نمی توان ادعا عقب ماندگی ایران در این زمینه را داشت، افزود: البته در ایران هم نیروی داشن آموخته و کارشناس در این زمینه کم است و نیازمند تلاش و فعالیت زیادی در این زمینه است. از طرفی سرعت و حجم تغییرات هم زیاد است.

    داتین حامی ایده های نو فین تک ها

    وی در ادامه درباره شرکت داتین و محصولات این شرکت توضیح داد: شرکت داتین در سال 84 با هدف تولید نرم افزارهای بانکی تاسیس شد و کم با ارائه نرم افزارهای بانکی به بانک ها، وارد سیستم بانکی کشور شد.

    دانشگر درباره حمایت این شرکت از فین تک ها اظهارداشت: داتین یکی از شرکت های زیر مجموعه فناپ است که گروه فناپ با تشکیل یک مرکز نوآروی به صورت متمرکز در زمینه فین تک ها و استارت آپ ها فعالیت می کند و داتین نیز به فراخور فعالیت های خود، با این مرکز همکاری می کند.

    مدیرعامل شرکت داتین ادامه داد: دایتن با حمایت از فین تک ها و استارآپ ها در رویداد فین تک ها، از آنها تا رسیدن به مرحله سرمایه گذاری حمایت می کند و در مرحله سرمایه گذاری نیز در صورت صلاحدید شرکت در برخی از این استارت آپ ها و فین تک ها سرمایه گذاری می کند.

    دانشگر درباره جدیدترین محصولات این شرکت گفت: مهم ترین فعالیت فعلی شرکت درباره تحلیل رفتار مشتریان، نحوه تعامل با مشتری، دارایی و درآمد بانک ها است این سیستم های تخلیلی در کاهش مخاطرات و افزایش راندمان کاری و مشتریان موثر است.

    وی ادامه داد: این نرم افزارها تهیه شده و سال آینده به بازار عرضه می شود. برخی از این محصولات مشتری محور است و به بانک ها کمک می کند تا اشراف کاملی بر عملکرد و فعالیت های این مشتری برای افزایش تعامل داشته باشند.

    این فعال حوزه بانکداری الکترونیک افزود: در حوزه مدیریت ریسک، تشخیص و کشف تقلب و تخلف در حوزه بانکی و پرداخت به صورت آفلاین و آنلاین و همچنین هوش تجاری نیز  نرم افزارهایی آماده ارائه به بازار است.

    برچسب ها