عصر خودرو

سکوی غول پیکر گاز ایران روانه خلیج فارس شد

عصر بازار- همزمان با آغاز شمارش معکوس افتتاح ۴ فاز جدید پارس جنوبی در سال جاری، اولین سکوی طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی به وزن تقریبی ۲۷۰۰ تن به منظور نصب در دریای راهی آب‌های خلیج فارس شد.

سکوی غول پیکر گاز ایران روانه خلیج فارس شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  اقتصادنیوز، همزمان با آغاز شمارش معکوس به منظور افتتاح و راه اندازی رسمی طرح توسعه فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی در سال جاری، یکی از برنامه های شرکت ملی نفت ایران آغاز تولید آزمایشی گاز طبیعی در سه فاز 19، 20 و 21 این میدان مشترک گازی در خلیج فارس است.

    بر این اساس هم اکنون آخرین مراحل حفاری چاه های دریایی، ساخت و نصب سکوها و سازه های فراساحلی، احداث، نصب و راه اندازی واحدهای شیرین سازی گاز طبیعی در پالایشگاه های این سه فاز پارس جنوبی توسط پیمانکاران ایرانی در حال انجام است.

    از اینرو در ادامه روند توسعه فاز 19 پارس جنوبی، شناور حامل عرشه فاز 19C پارس جنوبی به منظور نصب این سازه غول پیکر گازی وارد آب های خلیج همیشه فارس شده است.

    بر این این اساس سکوی دو هزار و 700 تنی طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی به عنوان نخستین سکوی پروژه های معروف به توسعه 35 ماهه پارس جنوبی است که در مدت سه سال گذشته در یارد خرمشهر ساخته شده و از حدود دو هفته گذشته، عملیات بارگیری و مهاربندی این سکو بر روی بارج حامل آن انجام گرفته است.

    این سکو از ظرفیت فراورش بالغ بر یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در روز برخوردار بوده و پیش بینی می شود حمل دریایی این سکوی غول پیکر گازی در آب های خلیج فارس در مدت زمان 5 روزه انجام شود.

    شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران اعلام کرد: بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده پیش بینی می شود بعد از انجام عملیات نصب عرشه فاز 19 C، بلافاصله عملیات هوکاپ (اتصال بخش های مختلف سازه)، پیش راه اندازی و راه اندازی سکو آغاز شود.

    مطابق با برنامه ریزی‌های انجام شده با شرکت ملی نفت ایران، سکوی یاد شده بعد از نصب، ابتدا فرآورش 500 میلیون فوت مکعب گاز مربوط به سکوی اس پی دی دو فاز یک را برای انتقال به پالایشگاه فاز 19برعهده خواهد داشت.

    با بهره برداری از چاه های سکوی فاز 19C در بهار سال آینده، این سکو ظرفیت فرآورش یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی (گاز تولیدی سکوی اس پی دی دو و فاز 19) را خواهد داشت.

    براساس آخرین آمارهای ارائه شده، در حال حاضر سکوی فاز 19 C از پیشرفت فیزیکی 95 درصدی برخوردار است و با بهره برداری از تولید این سکو، ظرفیت گازی کشور بیش از یک میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد.

    هدف از طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی، تولید روزانه 50 میلیون استاندارد متر مکعب گاز شیرین، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، 1.1 میلیون تن گاز مایع و حدود یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.

    تاسیسات فراساحلی فاز 19 پارس جنوبی از 21 حلقه چاه، چهار سکوی اصلی و اقماری، دو خط 32 اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی در مجموع به طول 260 کیلو متر و دو رشته خط 5/4 اینچ تزریق MEG و دو رشته خط 18 اینچی پوشش دار انتقال گاز از سکوهای اقماری به ورودی سکوهای اصلی در مجموع به طول 12 کیلومتر در خلیج فارس است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها