عصر خودرو

حرکت محرمانه اوپک برای خروج تدریجی از توافق نفتی

عصر بازار- به گفته منابع آگاه، در حالی که اوپک درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ مذاکره می‌کند، بی سر و صدا کار روی یک استراتژی خروج را آغاز کرده تا سرمایه‌گذاران را مطمئن کند پس از پایان مدت این پیمان، بازار یکباره با عرضه بالا لبریز نخواهد شد.

حرکت محرمانه اوپک برای خروج تدریجی از توافق نفتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این طرح که هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارد، مکمل توافق کاهش تولید است و برای بهبود تاثیر آن در سال 2018 طراحی شده‌ است. این سازمان احتمالا در دیداری که 30 نوامبر در وین خواهد داشت درباره این طرح مذاکره خواهد کرد، اما استراتژی کامل احتمالا تا اواخر سال میلادی آینده رونمایی نخواهد شد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، طرح خروج از توافق کاهش تولید، مشابه استراتژی‌های طراحی شده از سوی بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی خواهد بود که در صدد هستند به سیاست فوق تسهیل پولی خود خاتمه دهند و در عین حال سرمایه گذاران بازارهای جهانی را مطمئن سازند که دچار شوک ناگهانی نخواهند شد.

    بدون خروج تدریجی اوپک و متحدانش ممکن است یک شبه 1.8 میلیون بشکه تولید روزانه که معادل تقاضای فرانسه است را به بازار بازگردانند. این حرکت نشان می‌دهد فاصله میان عرضه و تقاضا حتی پس از اجرای کم‌سابقه کاهش تولید اوپک و متحدانش تا چه حد ظریف مانده است.

    با وجود نشانه‌هایی از بهبود بازار، معامله گران همچنان نسبت به سیاست تولید اختیاری که ریزش قیمت‌های نفت در سال 2014 را به دنبال داشت، نگران هستند. زمانی که اوپک با تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید خود در ماه مه موافقت کرد، نفت به دلیل اینکه یک استراتژی خروج واضح وجود نداشت، ریزش پیدا کرد.

    اوپک در گذشته به دوره‌های کاهش تولید با کم کردن پایبندی پایان داده و در واقع، به اهداف خود خیانت کرده است. اما این بار مقامات این سازمان مایل هستند نیات خود را به بازارهای ملتهب به شکل واضحی مخابره کند.

    عربستان سعودی که به همراه روسیه توافق کاهش تولید را رهبری کرده، مکررا تلاش کرده‌اند که نگرانی‌ها نسبت به لبریز شدن بازار از عرضه بیشتر را تخفیف دهند.

    اوپک و متحدانش که به اتفاق بیش از نیمی از تولید جهان را کنترل می‌کنند، هفته گذشته قوی‌ترین نشانه از تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال 2018 را مخابره کردند.

    این سازمان و متحدانش در ابتدا قصد داشتند تولیدشان را از ابتدای ژانویه به مدت شش ماه محدود کنند، اما اشباع عرضه که باعث ریزش قیمت ها در سه سال گذشته شده است، بسیار کندتر از حد انتظار کاهش داشت. پیش‌بینی‌های داخلی اوپک نشان می‌دهد که مازاد ذخایر سوخت در سه ماهه سوم سال آینده برطرف خواهند شد.

    برچسب ها