عصر خودرو

جزئیات قرارداد اوبربانک اتریش با ایران

عصر بازار- با امضای قرارداد با اوبربانک اتریش، امکان نقل و انتقال تمام عملیات بانکی فراهم شده و این بانک، تسویه‌کننده تمامی عملیات در سطح بین المللی بر اساس یورو خواهد بود.

جزئیات قرارداد اوبربانک اتریش با ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، بهزاد گلکار گفت: اگر وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیگر دستگاه‌های مسئول بتوانند از سرمایه‌گذاران حمایت کرده و مجموعه ضمانت‌هایی را تعبیه کنند، ریسک سرمایه‌گذاری برای این قبیل سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد و شاهد حضور بیشتر و پررنگ‌تر آنها در فرصت‌های اقتصادی کشور خواهیم بود.

    کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به برخی مشکلات سابق در نقل و انتقالات مالی گفت: شرکت ها برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های توسعه‌ای یا حتی خریدهای جاری مثل ماشین‌آلات، قطعات تجهیزات، کالاهای واسطه‌ای و مصرفی، علاوه بر دشواری‌ها در نقل و انتقال، با افزایش هزینه‌ها نیز رو به رو بودند که هم اکنون، تا حد قابل توجهی این مشکلات برطرف شده است.

    وی با بیان اینکه بعد از برجام، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها، برقراری ارتباط بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین المللی بوده است، گفت: چندی پیش قرارداد 14 بانک ایرانی با “اوبر بانک” اتریش به امضا رسید و سرانجام پس از گذشت یک سال و نیم از توافق برجام یکی از درگاه ها در قالب این قرارداد باز شد؛ بر این اساس، بر اساس سیستم شکل گرفته بین 14 بانک ایرانی طرف قرار داد با بانک اوبر اتریش، امکان نقل و انتقال تمام عملیات بانکی فراهم می‌شود و این بانک اتریشی تسویه‌کننده تمامی عملیات در سطح بین المللی بر اساس یورو خواهد بود.

    این فعال بازار سرمایه با تأکید بر این نکته که این اقدام حرکت بسیار مثبت و اثرگذاری در اقتصاد کشور است، گفت: به کمک این قرارداد نقل و انتقال عملیات بانکی در ایران سرعت می گیرد.

    گلکار درباره تاثیر قراردادهایی از این جنس بر بازار سرمایه کشور اظهار داشت: شرکت‌های صادرات محور از طریق این سیستم بانکی به راحتی و بدون دردسر می توانند عملیات ارزی خود را انجام بدهند، چون حتی در دوران پسابرجام برخی نقل و انتقالات از طریق سیستم صرافی ها یا از طریق معدود بانک هایی که در خارج از ایران شعب داشتند، انجام می گرفت.

    وی با تاکید بر اینکه این بانک‌ها باید با استانداردهای بین‌المللی کار کنند، گفت: نقل و انتقالات باید شفاف صورت بگیرد تا در آینده ما را دچار دردسر نکند.

    وی افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذاران اروپایی، بسیار علاقه‌مند به این هستند که در حوزه انرژی‌های پاک از جمله خورشیدی، سرمایه‌گذاری‌هایی در ایران داشته باشند که البته در این زمینه هم، توافق نامه‌هایی به امضاء رسیده است. در عین حال، تفاهم‌نامه ها و توافق‌نامه های خوبی هم با موضوعات ساخت واگن‌های مترو، واگن‌های بین شهری و احداث پروژه‌های تولید برق و  همین طور پروژه‌های نفتی، با سرمایه‌گذاران خارجی منعقد شده است .

    کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: نروژی‌ها به تازگی در پروژه انرژی خورشیدی در مناطق کویری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و دولت ایران هم، ضمانت لازم را در این زمینه ایجاد کرده و برای این سرمایه‌گذاری، ضمانت دولتی ارائه داده است.

    برچسب ها