عصر خودرو

طرح وزارت نفت برای حمایت از سازندگان داخلی و افزایش صادرات به عراق

عصر بازار- رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از دور جدید مذاکره سازندگان ایرانی با شرکت های عراقی در هفته آینده خبر داد و گفت: وزارت نفت ایران در حال مذاکره با وزارت نفت عراق است تا شرکت هایی که در وندور لیست (لیست خرید) ایران قرار دارند، جزو وندور لیست عراق نیز قرار بگیرند که در صورت تحقق آن، صادرات تجهیزات صنعت نفت به عراق جهش قابل توجهی می یابد.

طرح وزارت نفت برای حمایت از سازندگان داخلی و افزایش صادرات به عراق
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، رضا خیامیان روز چهارشنبه ، با بیان این که توان سازندگان ایرانی برای تولید بیش از 70 درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور، افزود: با وجود توانمندی ها به دلیل عدم دسترسی به استانداردهای بین المللی نفتی ای.پی.آی (َAPI)، نمی توان به صورت گسترده، صادرات انجام داد.
    رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به برنامه ریزی های انجام شده برای افزایش صادرات تجهیزات صنعت نفت اشاره کرد و ادامه داد: از جمله بازارهای هدف برای صادرات تجهیزات نفتی، کشور عراق است.
    خیامیان گفت: وزارت نفت در حال مذاکره با وزارت نفت عراق است تا شرکت هایی که در وندور لیست (لیست خرید) ایران قرار دارند، جزو وندور لیست عراق نیز قرار بگیرند.
    وی تصریح کرد: در صورت اجرای این طرح، صادرات تجهیزات صنعت نفت به عراق جهش قابل توجهی می یابد.
    رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت همچنین از سفر گروهی از مدیران و فعالان صنعت نفت عراق به ایران در هفته آینده، بیان داشت: قرار است این گروه در جریان برگزاری نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت اهواز (برگزاری از 11 تا 14 آبان) به ایران سفر کنند.
    خیامیان یادآور شد: علاوه بر بازدید این گروه از نمایشگاه دستاوردهای سازندگان داخلی، با آنها مذاکراتی نیز برای افزایش صادرات تجهیزات صنعت نفت به عراق انجام خواهد شد.
    وی از تولید مشترک با شرکت های بین المللی نیز به عنوان راهکار دیگر افزایش صادرات خبر داد و گفت: این شرکت های خارجی، استانداردهای ای.پی.آی را دارا هستند که می توان از طریق آنها، تولیدات مشترک خود را نیز صادر کنیم.
     طرح بومی سازی 10 گروه خانواده کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت با دستور وزیر نفت و با هدف تقویت توانمندی های داخلی و اتکای بیشتر صنعت نفت به محصولات سازندگان ایرانی، از اواخر سال ٩٣ در دستور کار قرار گرفت.
    این 10 گروه کالا شامل ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته تکمیلی درون چاهی، پمپ های درون چاهی، انواع مته های حفاری (صخره ای، الماسی، مغزه گیری)، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله ها (لوله های جداری بدون درز از 3.8 تا ١٣ اینچ، لوله های جداری با درز از 20 تا 30 اینچ، لوله های مغزی، لوله های حفاری و لوله های جریانی بدون درز بالای ٦ اینچ)، الکتروموتورهای ضد انفجار و دور متغیر، ماشین های دوار (توربین، کمپرسور و پمپ ها شامل پمپ های گریز از مرکز)، فولادهای آلیاژی، ابزارهای اندازه گیری حفاری و ساخت پیگ های هوشمند است.
    حبیب الله بیطرف معاون امور مهندسی و فناوری وزارت نفت چندی پیش به ایرنا اعلام کرد: تاکنون قراردادهایی به ارزش 1.5 میلیارد یورو برای تولید این تجهیزات با سازندگان ایرانی به امضا رسیده است.

    گفتنی است، وندور (انگلیسی: Vendor) در زنجیره تأمین، به شرکت بازرگانی معتبر اطلاق می‌شود، که تأمین کننده کالا یا خدمات است. خریداران حرفه‌ای، با ارزیابی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مورد نیاز خود، فهرستی شامل عرضه‌کنندگان معتبر پذیرفته شده را تهیه می‌کنند، که در زمان نیاز به یک کالا یا خدمات خاص، در کوتاه‌ترین زمان بتوانند به نیاز خود دست پیدا کنند. این فهرست، وندور لیست خوانده می‌شود.

    برچسب ها