عصر خودرو

پایبندی جهانی به توافق اوپک از ۱۰۰ درصد فراتر رفت

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله اعلام وزیر انرژی روسیه مبنی بر فراتر رفتن پایبندی جهانی به توافق اوپک از ۱۰۰ درصد، هشدار رئیس آرامکوی عربستان درباره کاهش شدید سرمایه گذاری های نفتی، حمایت قطر از تمدید توافق کاهش تولید در صورت لزوم، عزم عربستان در پایان دادن به مازاد عرضه جهانی نفت و اعلام وزیر انرژی روسیه مبنی برفراتر رفتن پایبندی جهانی به توافق اوپک از ۱۰۰ درصد بوده است.

پایبندی جهانی به توافق اوپک از ۱۰۰ درصد فراتر رفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه اعلام کردکه پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید نفت در 9 ماه گذشته، 102 درصد بوده است.
    نواک گفت: پایبندی کشورهای عضو اوپک به این توافق، 100 درصد و پایبندی کشورهای غیرعضو این سازمان، 106 درصد بوده است.
    با این همه، وزیر انرژی روسیه معتقد است، برای تصمیم گیری درباره تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت پس از انقضای آن در ماه مارس سال 2018 میلادی، زود هنگام است.

    **هشدار رئیس آرامکوی عربستان درباره کاهش شدید سرمایه گذاری های نفتی
    به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، «امین ناصر» رئیس شرکت دولتی سعودی آرامکوی عربستان، گفت: در پی افت قیمت های نفت، سرمایه گذاری های بسیاری در بخش انرژی لغو شد و حتی پروژه هایی به ارزش یک تریلیون دلار در ماه های گذشته تعلیق شده اند.
    وی افزود: قرار بود حدود 300 میلیارد دلار در بخش اکتشاف نفت و 700 میلیارد دلار در پروژه های توسعه این بخش، سرمایه گذاری شود که چنانچه تغییری در این زمینه صورت نگیرد و این پروژه ها اجرایی نشود، شاهد پیامدهای منفی آن در بخش انرژی خواهیم بود و این امر تولید نفت را کاهش می دهد.
    این در حالی است که «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان معتقد است که سرمایه گذاری های نفتی پس از توافق کاهش نفت اعضای اوپک و بهبود وضعیت اقتصاد جهانی، در حال انجام است.

    **ولیعهد عربستان: تقاضا برای نفت افزایش می باید
    روزیترز به نقل از محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان گزارش داد که تقاضای جهانی برای نفت در فاصله سال های 2030 تا 2040 میلادی نه تنها برای تولید انرژی و نیاز صنایع پتروشیمی بلکه برای تأمین نیاز دیگر صنایع افزایش یابد. سلمان گفت: بعید می دانم نیاز به نفت کاهش یابد.
    «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان نیز پیش بینی کرد، برخلاف فرآیند ورود جهانی منابع انرژی های تجدیدپذیر، تقاضا برای نفت تا سال 2050 میلادی تا 45 درصد افزایش یابد.

    **قطر: در صورت لزوم از تمدید توافق کاهش تولید حمایت می کنیم
    به گزارش رویترز، «محمد صالح الساده» وزیر انرژی قطر گفت: در صورت لزوم، این کشور از تمدید برنامه جهانی اوپک برای کاهش تولید نفت حمایت خواهد کرد.
    به گفته الساده، تصمیم درباره تمدید توافق در نشست 30 نوامبر اوپک بررسی خواهد شد و اگر مصلحت بر ادامه این برنامه باشد، قطر از آن حمایت می کند.

    **عزم عربستان در پایان دادن به مازاد عرضه جهانی نفت
    به گزارش رویترز، خالدالفالح، وزیر انرژی عربستان با اشاره به کاهش 180 میلیون بشکه نفت از مازاد عرضه جهانی، با قاطعیت گفت: به منظور پایان دادن به مازاد عرضه نفت ممکن است نیاز باشد توافق کنندگان حتی پس از انقضای توافق نیز سطح عرضه را برای مدت طولانی محدود نگه دارند.
    الفالح که عزم خود را برای پایان دادن به مازاد جهانی عرضه نفت جزم کرده است، گفت: توافق اوپک قابلیت بسیاری برای تغییر دارد و تمام گزینه ها هم اکنون روی میز است. ما مصمم هستیم که هر کاری انجام دهیم تا سطح ذخیره سازی نفت جهانی را به وضع عادی خود که همان میانگین پنج سال اخیر است، بازگردانیم.
    وی افزود: هنگامی که به میانگین پنج سال اخیر نزدیک تر شویم، می توانیم درباره نحوه خروج از توافق تصمیم گیری کنیم، شاید نیاز باشد پس از خروج از توافق نیز برنامه ای اتخاذ کنیم تا توازن عرضه و تقاضا همچنان حفظ شود.

    **عربستان در مسیر رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی
    به گزارش رویترز، صدها بانک، رهبران تجاری و مقامهای دولتی از سراسر جهان در نشست بین المللی سه روزه که ریاض میزبان آن و صندوق رفاه عربستان با نام «صندوق سرمایه گذاری همگانی» برگزار کننده آن بود، گردهم آمدند.
    این صندوق به ارزش 180 میلیارد دلار، نشست «ابتکار سرمایه گذاری آینده» را با هدف جذب سرمایه گذاران به عربستان و معرفی این کشور به عنوان مقصد اصلی سرمایه گذاری های جهانی برگزار کرد. این برنامه بخشی از اهداف بلندمدت عربستان برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

    **وزیران انرژی روسیه و عربستان اوایل نوامبر دیدار می کنند
    رویترز به نقل از «الکساندرنواک» وزیر انرژی روسیه خبر داد که وی قصد دارد، اوایل نوامبر و پیش از نشست 30 نوامبر اوپک با خالد الفالح، همتای عربستانی خود درباره احتمال تمدید توافق کاهش تولید و وضع عمومی بازارهای جهانی نفت در ریاض دیدار کند.
    به گفته الفالح، دراین نشست، تصمیمی درباره تمدید توافق گرفته نخواهد شد.

    **روسیه در هفتمین ماه متوالی در جایگاه عرضه کننده اصلی نفت چین
    به گزارش رویترز، روسیه در ماه سپتامبر در هفتمین ماه متوالی، پس از آنگولا و عربستان در سکوی تامین کننده اصلی نفت چین قرار گرفت و حجم محموله های ارسالی نفت با میزان سولفور پایین و قیمتی مناسب از روسیه به این کشور آسیای جنوب شرقی، به بالاترین رقم خود رسید.
    واردات نفت چین از روسیه در ماه سپتامبر با 60.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به یک میلیون و 545 هزار بشکه در روز رسید.
    پالایشگاه های چین مجهز به تاسیسات کاهش گوگرد نیست، به همین علت برای تولید سوخت با کیفیت تر و پاک تر، به دنبال نفت با گوگرد پایین و ارزانتر هستند.

    برچسب ها