عصر خودرو

نفت نامرغوب ونزوئلا را زمین می‌زند؟

عصر بازار- چند هفته آینده برای ونزوئلا حیاتی خواهد بود زیرا برای پرداخت میزان قابل توجهی از بدهی خود با مشکل مواجه است و در این بین، انتشار گزارش‌هایی درباره وخامت کیفیت تولید نفت این کشور، نگرانی جدی برای این کشور آمریکای جنوبی ایجاد کرده است.

نفت نامرغوب ونزوئلا را زمین می‌زند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، گویا نفت خامی که شرکت نفت دولتی PDVSA ونزوئلا صادر می‌کند، مشکلات کیفیت متعددی دارد. طبق گزارش رویترز، صادرات نفت این شرکت به سطح بالایی از آب، نفت یا فلزاتی که ممکن است مشکلاتی برای پالایشگاه‌ها ایجاد کنند، آلوده است. این برای یک شرکت نفتی که در حال حاضر نیز با کاهش شدید تولید مواجه شده، وضعیت دشواری به شمار می‌رود.

    مشکل کیفیت تا حد زیادی به بحران اقتصادی ونزوئلا مربوط است. شرکت PDVSA بدون نقدینگی قادر به تهیه مواد شیمیایی مناسب به منظور تصفیه نفت خود یا پرداخت پول تجهیزات و حفظ کیفیت تولید خود نخواهد بود. در نتیجه شرکت PDVSA ناچار شده است فعالیت‌هایش را متوقف کرده یا تولیدش را کمتر کند. یکی از کارکنان این شرکت به رویترز گفته است: ما پمپ‌ها و مخازن ذخیره‌سازی را تعمیر می‌کنیم، اما بدون مواد شیمیایی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

    این غول نفتی ونزوئلایی نفت خامی صادر کرده که ظاهرا برای پالایشگاه‌ها در سراسر جهان مشکلاتی ایجاد کرده است. براساس گزارش رویترز، این مساله به شکایت‌ها و یا حتی لغو خرید منجر شده است. پالایشگاه آمریکایی فیلیپس 66 در نیمه اول سال به دلیل کیفیت پایین، خرید حداقل هشت محموله را لغو کرده است. این پالایشگاه همچنین برای سایر محموله‌ها درخواست تخفیف کرده است. پالایشگاه‌ها در هند و چین نیز اعتراضاتی داشته‌اند.

    لغو فروش، تهدید مالی جدی برای شرکت و کشوری ایجاد می‌کند که در حال حاضر در بحران اقتصادی وحشتناکی غوطه‌ور هستند. به عنوان مثال محموله‌های لغو شده حامل نفتی بودند که ارزش آن به 200 میلیون دلار می‌رسید. شرکت PDVSA تنها طناب نجات دولت ونزوئلاست، بنابراین گزارش‌های اخیر که حاکیست منبع درآمدی که این کشور را تا حدودی سرپا نگه داشته بود نه تنها رو به زوال است، بلکه کیفیت تولید آن نیز اُفت کرده، هشداردهنده است.

    تولید نفت کاهش یافته، نقدینگی ته کشیده و کارکنان نفتی به دلیل کمبود مواد غذایی و خشونت از این کشور گریخته‌اند.

    مشکل شرکت PDVSA با این حقیقت که چند ماه قبل دولت ترامپ علیه این شرکت نفتی تحریم‌های مالی جدیدی صادر کرد و تعامل شرکت PDVSA با بانک‌های آمریکایی برای تغییر شرایط بدهی خود را ممنوع ساخت، مضاعف شده است. این تحریم‌ها همچنین فرآیند اداری جدیدی را برای پالایشگاه‌های آمریکایی که با شرکت PDVSA تجارت دارند اضافه کرده است. در نتیجه پالایشگاه‌های آمریکایی به دلیل فشار جدید از جانب واشنگتن، درصدد خرید نفت از منابع دیگری برآمده‌اند. شرکت PBF Energy که پنجمین پالایشگاه بزرگ آمریکا و مشتری همیشگی PDVSA است، خرید مستقیم از این شرکت نفت ونزوئلایی را متوقف کرده است.

    وخامت کیفیت، کاهش تولید و تحریم‌های آمریکا به کاهش چشمگیر صادرات نفت از ونزوئلا به پالایشگاه‌های آمریکایی منجر شده است. در طول سال 2017 واردات هفتگی آمریکا از ونزوئلا حدود 600 تا 800 هزار بشکه در روز بوده و گاهی بالاتر نیز رفته است، اما حجم معامله حدود یک ماه قبل شروع به کاهش کرد. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، خرید نفت ونزوئلا در هفته منتهی به 13 اکتبر، به حدود 255 هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان خرید هفتگی از سال 2010 به این طرف بود.

    زمان چنین کاهشی نمی‌توانست بدتر از این باشد، زیرا ونزوئلا بدهی سنگینی دارد که موعد پرداخت آن تا چند هفته آینده سر می‌رسد و بدون تردید دولت ونزوئلا به سختی تلاش می‌کند تا راه‌کاری پیدا کند. نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا اوایل اکتبر اعلام کرده بود که بدهی به شرکت روس‌نفت روسیه ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد. دولت ونزوئلا سال گذشته برای اجتناب از ورشکستگی یک برنامه تغییر بدهی را با طلبکارانش مهندسی کرد و مدت پرداخت بدهی را تا چند سال آینده تمدید کرد. با این‌همه اوایل ماه میلادی جاری، ونزوئلا موفق نشد بدهی به میزان 349 میلیون دلار را به موقع پرداخت کند.

    این کشور پیش از این که از نظر فنی به عنوان یک کشور ورشکسته شناخته شود، 30 روز برای پرداخت این میزان بدهی فرصت دارد. تاخیر در پرداخت بدهی در سال گذشته به دفعات تکرار شده، اما ونزوئلا تاکنون از پرداخت بدهی خود عاجز نشده بود. آزمون بزرگ‌تر برای این کشور تا یک هفته دیگر در فاصله 27 اکتبر تا دوم نوامبر خواهد بود که ونزوئلا باید دو میلیارد دلار به دارندگان اوراق قرضه این کشور پرداخت کند در حالی که ابهام زیادی درباره این که آیا این کشور می‌تواند این پول را پرداخت کند وجود دارد، طی سه هفته آینده ونزوئلا و شرکت PDVSA مجموعا 4.4 میلیارد دلار بدهی دارند.

    تحلیلگران بر این باورند که بانک مرکزی ونزوئلا بیش از 9 میلیارد دلار در ذخایر خود دارد اما عمده این ذخایر دارایی‌های غیرنقدی مانند طلا است. راس دالن، مدیر شرکت کاراکاس کاپیتال در این باره به وال استریت ژورنال گفت: به نظر می‌رسد دولت ونزوئلا برای این دو پرداخت بزرگ، هر پنی که دارد را پس‌انداز می‌کند.

    برچسب ها