عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه نوین :

کاهش ریسک گریزی با اهرم عرضه های اولیه

عصر بازار- طبق شواهد تجربی، عرضه های اولیه با توجه به بازدهی اولیه و کوتاه مدتی که عاید فعالان بازار سرمایه می کند، موجب می شود که اعتماد عمومی در بازار افزایش یابد.

کاهش ریسک گریزی با اهرم عرضه های اولیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، ولی نادی قمی، مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان این مطلب به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: عرضه های اولیه همچنین محرک خوبی برای رشد قیمت ها در بازار سهام قلمداد می شود و ریسک گریزی افراد را کاهش می دهد.

    وی با بیان اینکه عمومی شدن مالکیت در بنگاه های اقتصادی از ویژگی های اقتصاد کشور طی دو دهه اخیر است، اظهار داشت: شرکت ها در مسیر تکامل چرخه حیات اقتصادی یا در فرایند خصوصی سازی مبادرت به عرضه سهام خود در بازار سهام می کنند.

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه قاعدتاً منابع حاصل از عرضه های اولیه باید صرف توسعه کسب و کار شرکت و کارآفرینی شود مگر آنکه موضوع به دولت و خصوصی سازی مالکیت دولتی مربوط شود، گفت: به نظر می رسد که عرضه اولیه نباید فقط ابزار و استراتژی مالکان فعلی شرکت ها جهت خروج از شرکت یا رقیق کردن مالکیتشان باشد، بلکه باید توسعه کارآفرینی و فعالیت شرکت در اولویت قرار گیرد.

    نادی قمی تصریح کرد: بر طبق شواهد تجربی، عرضه اولیه با توجه به بازدهی اولیه و کوتاه مدتی که عاید فعالان بازار سرمایه می کند، موجب می شود که اعتماد عمومی در بازار افزایش یابد. لذا محققان علوم مالی رفتاری، طبق شواهد تحقیقات تجربی عنوان می کنند که وقتی سرمایه گذران از محل سرمایه گذاری در سهام یک یا چند شرکت سود مناسبی کسب می کنند، ریسک پذیری شان افزایش پیدا می کند و تمایل دارند قیمت دارایی های مالی را افزایش دهند.

    وی ادامه داد: این موضوع در علوم مالی به عنوان"اثر پول بُرد (House Money Effect )" معروف است؛ بنابراین عرضه های اولیه سهام از این منظر محرک خوبی برای رشد قیمت ها در بازار سهام قلمداد شده و ریسک گریزی افراد را کاهش می دهد.

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین در پاسخ به سوالی درخصوص نقش یا عدم نقش عرضه های اولیه در جذب نقدینگی بازار در شرایطی که بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه است، گفت: البته یکی از ایراداتی که به عرضه های اولیه وارد می شود کاهش نقدینگی بازار است. در این خصوص باید عنوان کرد که کمبود نقدینگی در بازار سهام ناشی از کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور است که به مشکلات ترازنامه ای بانک ها و عدم ارتباط بین المللی آنها بر می گردد.

    نادی قمی یادآور شد: به هر حال بخش عمده ای از دارایی هایی که بانک ها در قالب تسهیلات اعطایی در ترازنامه خود به عنوان دارایی لیست می کنند، با مفهوم و تعریف اقتصادی از دارایی فاصله دارد؛ یعنی جریان های نقدی برای بانک به دنبال ندارد.

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: با توجه به روابط محدود بانک های کشورمان با نهادهای مالی بین المللی، کمبود نقدینگی بیش از پیش مشهود می شود. علی الخصوص در نیمه دوم سال و ماه های پایانی سال که دولت، شهرداری ها و شرکت های بزرگ نیاز نقدینگی شان تشدید می شود.

    وی همچنین در پاسخ به این سوال که وقتی عرضه های اولیه در زمان صعود قیمت سهام علاوه بر عمق بخشی به فضای معاملات می تواند بخشی از نقدینگی سرگردان در بورس را جذب کند و مانع از رشد حبابی قیمت ها شود، چرا همچنان با عرضه های اولیه مخالفت می شود، گفت: به نظر می رسد که کمبود نقدینگی در بازار سهام ارتباط معنی داری با عرضه های اولیه ندارد و می توان گفت که موجب می شود پول هایی که خارج از بازار است نیز جذب بازار سهام شود.

    نادی قمی خاطر نشان کرد: البته بازار سهام با توجه به وضعیت قیمت های مواد خام در بازارهای جهانی و گزارش عملکرد 6 ماهه مناسب شرکت ها، از رشد و رونق خوبی طی هفته های اخیر برخوردار بوده است. لذا فشار نقدینگی پایان سال اگر موجب تخطی بانک ها از نرخ سود سپرده 15 درصد نشود، به نظر می رسد که می توان همچنان به رونق بازار سهام امید بسیار داشت.

    برچسب ها