عصر خودرو

گفت‌وگو با رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت:

دو میلیون بشکه نفت خام سرگردان در بازار جهانی

عصر بازار- رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت از نحوه تاثیرپذیری تولیدات تجهیزات نفت از کاهش قیمت نفت، صحبت کرد.

دو میلیون بشکه نفت خام سرگردان در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رضا پدیدار در خصوص تاثیرپذیری صنعت تجهیزات نفت از کاهش قیمت نفت، عنوان کرد: مساله کاهش قیمت نفت از سال گذشته روند خود را آغاز کرد که علت آن هم تغییر در میزان فزاینده عرضه نفت خام و فرآورده‌های هیدروکربوری و عدم تقاضا به میزان این عرضه بوده است.

    وی عنوان کرد: نفت خام سرگردان و به نوعی مازاد در بازارهای جهانی تا سه میلیون بشکه هم رسیده بود که حالا به زیر دو میلیون رسیده ما در مجموع باید توجه داشت که این شرایط که در نهایت خود را در قیمت نفت خام نشان داده به صورت یک شبه اتفاق نیافتاده است و مدت نسبتا طولانی این نوسانات بازار را دستخوش تغییر کرده بود.

    پدیدار تاکید کرد: طبیعی است که انرژی، بخش عمده‌ای از فرآیند تولید را تشکیل می‌دهد و ساخت تجهیزات نفت نیز به این انرژی نیاز دارد. برهمین اساس اگر قیمت تمام شده محصول را محاسبه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های هیدروکربوری خود را در قیمت تمام شده محصولات نشان داده است.

    به گفته وی، از تبعات این اتفاق، در انبار ماندن کالاهای تولید شده – هم به دلیل رکود و هم متاثر از کاهش قیمت نفت- در حوزه تجهیزات نفت است که در نهایت سبب می‌شود تولیدکننده محصول خود را زیرقیمت تمام شده ارائه کند که این مساله به بدنه تولید آسیب وارد می‌کند.

    این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، عنوان کرد: کشور ما در وضعیت رکود به سر می‌برد و بر اساس این شرایط، باید قیمت حامل‌های انرژی را کاهش دهد اما این اتفاق نیافتاده است.اگر بخواهیم قیمت‌های جهانی را محاسبه کنیم،‌ در نهایت تاثیر این قیمت‌ها روی قیمت تمام شده محصول خود را نشان می‌دهد.

    وی ادامه داد: تولیدکننده ایرانی از یک طرف به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سوی کارفرما و از سوی دیگر به دلیل فروش کالا زیرقیمت تمام شده و بدون سود قابل توجه، با زیان مواجه شده است.

    پدیدار در عین حال این مساله را مطرح کرد: مکانیزمی که در دیگر کشورها از جمله آمریکا سبب آسیب رساندن به واحدهای تولیدی به دلیل کاهش قیمت نفت می‌شود، در ایران وجود ندارد. در دیگر کشورها سهم انرژی در تولید محصول حدود 20 تا 30 درصد است که نوسانات قیمت این انرژی می‌تواند کل محصول را تحت تاثیر قرار دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها