عصر خودرو

تولید سالانه ۱.۵ میلیارد دلار قیر در ایران

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی از تولید سالانه ۵.۵ میلیون تن در کشور به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خبر داد.

تولید سالانه ۱.۵ میلیارد دلار قیر در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، عباس آخوندی در حاشیه نهمین همایش قیر و آسفالت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سالانه 5.5 میلیون تن قیر در ایران تولید می‌شود که ارزش آن 1.5 میلیارد دلار است، گفت: آنچه در بخش قیر و آسفالت مهم است، ارتقای نرخ بهره‌وری این کالاست که مسائل مختلفی همچون حفظ حرارت از محل تولید تا محل مصرف بستگی دارد و اگر رعایت نشود، می‌تواند کل سرمایه را از بین ببرد یا در صورت رعایت روش‌های حفظ بهره‌وری، این صنعت را ارتقاء دهد.

    وی ادامه داد: برخی افزودنی‌ها مانند لاستیک به قیر می‌تواند تا 2.5 برابر بهره‌وری آن را بالا ببرد که اگر در 1.5 میلیارد دلار سرمایه سالانه ما ضرب شود، به یک سرمایه چهار میلیارد دلاری افزایش خواهد یافت.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه از چند سال گذشته مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تمرکز جدی بر این موضوع داشته و با همکاری تولیدکنندگان و فروشندگان قیر اقدامات خوبی انجام داده است. همچنین باید همه تانکرهای حمل و نقل قیر دوجداره شوند تا دمای آن از تولید تا مکان مصرف حفظ شود.

    آخوندی با اشاره به استفاده از فناوری نوین برای جلوگیری از برخی تخلفات متقلبانه در ترکیب قیر در هنگام حمل آن اظهار داشت: با فناوری نوین می‌توانیم از روش تغییرات دمایی، متوجه تغییرات در ترکیب قیر شویم و از بروز تخلفاتی همچون افزودن گازوئیل به قیر جلوگیری کنیم؛ چرا که این تخلفات در کاهش کیفیت آسفالت تأثیر زیادی دارد.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر قیر ایران در جهان خوش‌نامی پیدا کرده و تولیدکنندگان قیر، توان صادراتی بالایی یافته‌اند و حتی اگر در کشورهای پیرامونی نیز قیر ایران را با قیمت بالاتری عرضه کنند، به دلیل کیفیت خوب این محصول در ایران، حتماً در کشورهای همسایه بازار خواهد داشت.

    به گفته وزیر راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان دو دستگاه مصرف‌کننده اصلی قیر، همکاری لازم با تولیدکنندگان و مراکز تحقیقاتی قیر و آسفالت را انجام می‌دهند تا از دانش جدید این صنعت بهره ببرند.

    آخوندی خاطرنشان کرد: در راه‌های روستایی باید از آسفالت سرد استفاده شود، بنابراین یافتن ترکیبات جدید در تهیه انواع آسفالت متناسب با راه‌ها و مکان‌های مختلف ضروری است.

    برچسب ها