عصر خودرو

۴ روند مهمی که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد

جذاب‌ترین بخش‌های چین برای سرمایه‌گذاری در آینده کدام‌اند؟

عصر بازار- برای سرمایه‌گذارانی که چشم‌انداز بلندمدتی را درنظر دارند، سرمایه‌گذاری در چین می‌تواند به‌دلیل وجود برخی عوامل محرک بسیار سود‌آور باشد؛ به‌شرط اینکه شناخت خوبی از بخش‌های پربازده و مستعد اقتصادی این کشور داشته باشند.

جذاب‌ترین بخش‌های چین برای سرمایه‌گذاری در آینده کدام‌اند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر باززار» به نقل از اقتصادنیوز، «بلندمدت»، واژه‌ای است که قطعا زیاد به گوش سرمایه‌گذاران بین‌المللی خورده است، به‌خصوص وقتی که صحبت از سرمایه‌گذاری در چین می‌شود. «مارتین لائو»، یکی از سرمایه‌گذاران کهنه‌کاری چین و مدیر موسسه سرمایه‌گذاری «فرست استیت استوارت» چین است که او هم همین نظر را دارد.

    به‌گزارش پایگاه اینترنتی موسسه مالی CFA، «لائو» می‌گوید: برخی روندهای مهم و قدرتمند وجود دارند که سرمایه‌گذاری بلند مدت روی آنها سود فراوانی دارد که این مساله قطعا از دید سرمایه‌گذاران دور نخواهد ماند. این چهار روند مهم که طی دهه‌های آتی سود فراوانی را عاید سرمایه‌گذاران می‌کنند، شامل موارد ذیل خواهند شد:

    افزایش ارزش زنجیره تولید در چین
    طی 20 سال گذشته، چین با کمک نیروهای کار ارزان، رقابت خود را افزایش داده و موفق شد خود را به قدرت برتر چرخه تولید در جهان بدل کند. تولیدکنندگان چینی که از این استراتژی تبعیت می‌کنند به ناچار سود و بازگشت سرمایه اندکی دارند که افزایش اخیر هزینه‌های نیروی کارگری در چین، این استراتژی را بیش از پیش کم‌اثر کرده است.

    نسل بعدی کارخانجات موفق چین، آنهایی خواهند بود که بتوانند ارزش زنجیره تولید را افزایش دهند. سالانه حدود 6 میلیون فارغ‌التحصیل جدید دانشگاهی به بازار کار این کشور اضافه می‌شوند و هرسال تجربه کاری آنها افزایش می‌یابد. لائو معتقد است که طی 10 تا 20 سال آینده، چین به شدت از کیفیت این استعدادها بهره‌مند شده و از زنجیره تولید سطح پایین به سمت زنجیره تولید با ارزش‌تر حرکت خواهد کرد.

    وی افزود: فکر نمی‌کنم که چین بتواند به‌زودی صاحب کارخانجاتی با کیفیت اپل و سامسونگ شود اما برخی کمپانی‌ها با تغییر زنجیره تولید، به رشد قابل‌توجهی خواهند رسید.

    حفاظت از محیط زیست
    شکی نیست که چین با مشکل آلایندگی مواجه است. به سختی می‌توان تصاویر مربوط به دوی ماراتن اخیر را فراموش کرد که دوندگان با ماسک‌هایی روی دهان درحال دویدن بودند. لائو بر این باور است که دولت چین هزینه سنگینی را به‌جای پرداختن به نرخ رشد، به افزایش کیفیت رشد بپردازد. در این بین، کیفیت آب آشامیدنی و هوا، مهم‌ترین دغدغه ذهنی مردم خواهد بود.

    یکی از بخش‌های مهم سرمایه‌گذاری زیست‌محیطی چین برای 10 تا 20 سال آینده، قطعا تغییر ترکیب انرژی این کشور خواهد بود. در حال حاضر، زغال‌سنگ، چیزی حدود 90 درصد از انرژی مصرفی این کشور را تامین می‌کند که دلیل فراگیری آن، هزینه پایین این سوخت است. اما دولت چین، به شکل روزافزونی تلاش می‌کند تا گاز طبیعی را جایگزین این سوخت کند که این سوخت منبع بسیار پاک‌تری نسبت به زغال‌سنگ خواهد بود. درحال حاضر، گاز طبیعی، 3 تا 4 درصد از ترکیب انرژی مصرفی در چین را به‌خود اختصاص می‌دهد درحالی‌که این رقم در استرالیا به راحتی به 10 تا 20 درصد می‌رسد. تغییر رویکرد چین در استفاده از گاز طبیعی به‌جای زغال‌سنگ، سود فراوانی را نصیب برخی صنایع نظیر صنایع گاز خواهد کرد. بنابراین، سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معادن زغال‌سنگ هستند، باید خیلی محتاط باشند.

    رشد از طریق ادغام صنایع
    لائو معتقد است، صنایع نفت و مخابرات و تقریبا تمامی صنایع بزرگ چین، چندپاره شده‌اند که این مساله با بلوغ بیشتر اقتصادی این کشور، فضا را برای ادغام و یکپارچکی کمپانی‌ها بازتر می‌کند. کمپانی Vanke که بزرگ‌ترین شرکت ساخت و ساز چین محسوب می‌شود، دو درصد سهم بازار را در اختیار دارد. کمپانی Cina Resources، نیز که بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی این کشور است، 8 درصد سهم بازار را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین کارخانه تولید سیمان این کشور یعنی Anhui Conch نیز 12 درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

    فارغ از تمام اینها، لائو معتقد است که چین در حال ورود به فاز دوره رشد کند است که این مساله فشارها را برای ادغام صنایع افزایش می‌دهد. بنابراین، کمپانی‌هایی که چشم‌انداز 10 ساله دارند، نظیر کمپانی Vanke، می‌توانند با کمپانی‌های ساخت و ساز با کیفیت ادغام شوند.

    اشتیاق به کسب تجربه‌های جدید
    اقتصاد چین در گذشته به شدت تحت تاثیر سرمایه‌گذاری رشد می‌کرد. لائو معتقد است که رشد اقتصادی چین طی 10 تا 20 سال آینده از راه افزایش مصرف تامین خواهد شد. به گفته وی، نسل جوان چین علایق و اشتیاق‌های متفاوتی داشته و احتمالا تمایل به سفرهای خارج کشور دارد. آنها شاید هم بخواهند برای تحصیل یا تنها برای تفریح به سفرهای خارجی بروند. نسل جوان امروز چین، به شدت متاثر از نفوذ اینترنت هستند که این مساله شور و اشتیاق آنها را به شدت افزایش می‌دهد.

    این مساله، بیش از هر چیز برای شرکت‌های تولیدکننده و خدماتی و به‌خصوص شرکت‌های مسافرتی و سرگرمی سود خواهد داشت. طی 10 سال اخیر، صنعت جهانگردی و اشتیاق چینی‌ها برای خرید، مهمترین عامل رشد اقتصادی در هنگ‌کنگ بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها