عصر خودرو

اجرای قوانین تجارت خارجی در کشور یکسان شد

عصر بازار- مدیر کل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک اعلام کرد: اجرای قوانین و مقررات تجارت خارجی در سراسر کشور یکسان شد.

اجرای قوانین تجارت خارجی در کشور یکسان شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، فیروزه خیالی با بیان این مطلب گفت: یکسان سازی اجرای قوانین و مقررات تجارت خارجی در سراسر کشور به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شده و هم اکنون دسترسی لحظه ای به اطلاعات و آمار صادرات، واردات و ترانزیت با بزرگترین بانک اطلاعاتی تجارت خارجی کشور امکان پذیر است.

    وی تشکیل بانک اطلاعاتی و انتشار برخط آمار تجارت خارجی را از مهم ترین دستاورد های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی عنوان کرد و افزود: دسترسی به آمار بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در گمرک ایران فراهم شده و به صورت روزانه بر روی پرتال گمرک قرار می گیرد و امکان استفاده از این اطلاعات برای همه بهره برداران فراهم شده و علاوه بر آن اعمال لحظه ای تغییرات در قوانین و مقررات تجارت خارجی مطابق با قوانین روز فراهم شده است.

    خیالی اجرای یکسان قوانین و مقررات را که پیش از این به صورت سلیقه ای انجام می شد، از دیگر ویژگی های سامانه جامع و پنجره واحد تجارت فرامرزی برشمرد و گفت: تمامی مجوزها از سوی سازمان ها به گمرک به صورت الکترونیکی ارسال می شود.

    وی این شیوه را در پیشگیری از قاچاق موثر دانست و با اشاره به رتبه های ایران در جهان در مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر توضیح داد: جعل اسناد یکی از چالش هایی که مشکلات بسیاری را برای گمرک ایجاد کرده بود و از آنجایی که ارتباطات سازمان های مجوز دهنده با گمرک الکترونیکی نشده بود؛ اسناد به راحتی جعل و کالا ترخیص می شد، در حالی که هم اکنون امکان جعل اسناد وجود ندارد.

    مدیر کل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک از ترانزیت به عنوان یکی از رویه هایی نام برد که پیش از الکترونیکی شدن گمرک در قاچاق کالا سهم قابل توجهی داشت. وی با این توضیح که معمولا کالاهایی که ممنوعیت ورود داشت از این رویه به کشور وارد می شد، گفت: پیش از این و در روش های سنتی چون گمرک امکان ردیابی نداشت، متاسفانه کالا به اسم ترانزیت وارد و در داخل کشور تخلیه شده و از کشور خارج نمی شد.

    خیالی در توضیح دیگر مزایا و اثرات سامانه جامع و الکترونیکی شدن گمرک، از پیشگیری و توقف تضییع حقوق دولت نام برد. به گفته این مدیر ارشد گمرک ایران، تمامی عملیات، صدور مجوزه ها و تمامی موارد بر اساس بانک اطلاعاتی صورت می گیرد.

    وی بیان داشت: در حال حاضر، تمامی قوانین و مقررات به صورت خودکار در سامانه جامع اعمال می شود و اعمال سلیقه ای بر روی قوانین و مقررات در سامانه جامع وجود ندارد. این مقام مسئول در گمرک تسریع و تسهیل تشریفات گمرکی را دیگر ویژگی سامانه دانست و توضیح داد: زمانی وجود داشت که برای انجام تشریفات  و در بحث ارزشگذاری، می بایست از طریق گمرک اجرایی با ستاد مکاتبه انجام می گرفت، اما در حال حاضر این بانک اطلاعات به ما کمک می کند تا تمام فرآیند تشریفات را به صورت مکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی انجام بدهیم، روش های سنتی دیگر وجود ندارد و بسترهای مخابراتی  انتقال داده در کسری از ثانیه صورت می گیرد.

    به گفته خیالی، در روش های سنتی و پیش از الکترونیکی شدن گمرک ذینفعان می بایست با مراجعه حضوری به گمرک محل ترخیص، پیش نویس اظهارنامه هایشان را به صورت کاغذی ارایه می کردند و به دلیل محلی بودن گمرکات و نبودن سیستم متمرکز اطلاعات می بایست توسط اپراتور ثبت می شد و برای ارباب رجوع بسیار زمان بر و هزینه بر بود، اما در حال حاضر محدودیتی وجود ندارد و مراجعه کنندگان در هر لحظه ای از شبانه روز در زمان کوتاهی می توانند، از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی اظهار خود را تنظیم و برای انجام مراحل و تشریفات گمرکی، آن را به گمرک محل ارجاع دهند.

    مدیر کل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک در خصوص دلیل شکل گیری سامانه جامع و پنجره واحد تجارت فرامرزی و اهداف آنها توضیح داد: از اواخر سال 92 رییس کل وقت گمرک راه اندازی سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در دستور کار قرار داد. هدف از این تحول و اعمال سیستم الکترونیکی، مکانیزاسیون کلیه رویه ها و فرآیند های گمرکی بود.

    به گفته خیالی، این تحول به تسهیل و تسریع عملیات گمرکی کمک چشمگیری کرده و همزمان، دقت در تشریفات را افزایش داده است. خیالی تشکیل بانک اطلاعاتی، دسترسی لحظه ای به این بانک و انتشار بر خط آمار را از مهم ترین اثرات سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی دانست.

    برچسب ها