عصر خودرو

تاکید ایران و ترکمنستان بر افزایش مبادلات تجاری به ۶۰میلیارد دلار

عصر بازار-وزیر نفت ایران و سفیر ترکمنستان بر گسترش روابط دو کشور و افزایش مبادلات تجاری به ۶۰ میلیارد دلار در ۱۰ سال آینده تاکید کردند.

تاکید ایران و ترکمنستان بر افزایش مبادلات تجاری به ۶۰میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر باززار» به نقل از ایرنا، «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت ایران در مراسمی که عصر چهارشنبه به مناسبت روز ملی ترکمنستان در تهران برگزار شد، گفت: در دیدار سال گذشته حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران از عشق آباد و همتای ترکمنی وی بر افزایش حجم مبادلات تجاری به 60 میلیارد دلار در یک بازه زمانی 10 ساله توافق کرده اند.
    وی افزایش حجم مبادلات دو کشور از 90 میلیون دلار در اولین سال تشکیل دولت ترکمنستان در سال 1991 به حدود چهار میلیارد دلار در سال 2014 را قابل تقدیر دانست.
    زنگنه روابط خوب سیاسی و اقتصادی میان دو کشور را ناشی از روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه دو ملت ایران و ترکمنستان عنوان کرد.
    «احمد قربان اف» سفیر ترکمنستان در ایران نیز در این مراسم روابط فرهنگی و تاریخی دو کشور را عامل استحکام روابط سیاسی و اقتصادی دانست و افزود: اجرای موافقتنامه های دوجانبه میان تهران و عشق آباد به نفع همه منطقه است.
    وی اجرایی شدن طرح راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران را یکی از نمونه های خوب همکاری تهران و عشق آباد عنوان کرد.
    قربان اف خط راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران را پلی میان آسیا و اروپا اعلام کرد و خواستار فراهم شدن زمینه تحقق چشم انداز 60 میلیارد دلاری تجارت تهران و عشق آباد در 10 سال آینده گردید.
    مراسم بیست و چهارمین سالگرد روز ملی ترکمنستان با حضور وزیر نفت ایران، ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و جمعی از سفرای خارجی در تهران، به میزبانی سفیر این کشور در هتل پارسیان استقلال برگزار شد.
    ترکمنستان در 27 اکتبر سال 1991 با جدا شدن از اتحاد جماهیر شوروی اعلام استقلال کرد و این کشور، هر ساله روزهای 27 تا 28 اکتبر را به عنوان روز ملی جشن می گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها