عصر خودرو

ایران به دنبال پیوستن به خط لوله تاپی

عصر بازار- ایران با احداث خط لوله سرخس-جاسک در پی مسیر امنی برای انتقال گاز ترکمنستان و رساندن آن به پاکستان و هند است اما احتمالا آمریکا و متحدانش برای اجرایی شدن این سناریو سنگ اندازی می‌کنند.

ایران به دنبال پیوستن به خط لوله تاپی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، براساس اعلام مسئولان شرکت ملی گاز ایران ظاهرا ایران موضوع رسمی خود را در خصوص پیوستن به خط لوله تاپی که گاز ترکمنستان را بعد از عبور از 3 کشور به هند می رساند اعلام کرده است.

    مسئولان شرکت ملی گاز ایران اعلام می دارند پس از احداث خط لوله سرخس جاسک و افتتاح رسمی این خط لوله ایران پیشنهاد سوآپ گاز ترکمنستان را از مسیر این خط لوله به جاسک مطرح کرده است که می تواند امنیت انتقال گاز ترکمنستان را به هند ایجاد کند.

    معاون وزیر نفت در شرکت ملی گاز ایران پیشتر با اعلام اینکه خط لوله سرخس به جاسک در مقایسه با خط لوله تاپی، اقتصادی ترین، ارزان قیمت ترین و امن ترین مسیر برای انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و شبه قاره هند است، تصریح کرده بود ایران برای سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر خط لوله سرخس-جاسک اعلام آمادگی کرده است.

    چندی پیش برخی از رسانه های ترکمنستانی اعلام کرده بودند ایران احتمالا گاز را از ترکمنستان خریداری خواهد کرد و گاز خود را از طریق میادین جنوبی‌اش به پاکستان و سپس هند خواهد فروخت و از این طریق عملا نتیجه مورد‌انتظار از پروژه تاپی محقق خواهد شد.

    در همین رابطه برخی از صاحبنظران و کارشناسان انرژی معتقدند چنین همکاری با توجه به هزینه بر بودن تامین امنیت خط لوله تاپی کاملا محتمل است هرچند هنوز احتمال تکمیل پروژه تاپی وجود دارد، اما نسخه جایگزین تجارت گاز در منطقه احتمالا همکاری کشورهای عضو این پروژه با ایران خواهد بود.

    علت احداث خط لوله تاپی رقابت با خط لوله صلح بود که کشورهای اروپایی و آمریکا در دوران تحریم به دنبال ایجاد خطی بودند تا گاز ترکمنستان را به کشورهای مقصد خط لوله صلح برسانند.

    براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، خط لوله تاپی مناطق آسیای‌میانه و جنوب آسیا را به یکدیگر مرتبط می کند و می تواند 33 میلیارد متر‌مکعب گاز را جابه‌جا‌ کند.

    احداث بخش ترکمنستانی خط لوله تاپی در دسامبر 2015 آغاز شد که کل طول این خط لوله 1814کیلومتر است و شامل 214 کیلومتر در خاک ترکمنستان، 774 کیلومتر در خاک افغانستان و 826 کیلومتر در خاک پاکستان تا مرز با هند خواهد بود.

    از طرف دیگر نیز باید گفت همزمان با احداث این خط لوله فشارهای آمریکا و مخصوصا عربستان به طرف پاکستانی که مشتری گاز ایران است افزایش پیدا کرد و این موضوع موجب شد تا پاکستانی ها هربار بهانه های جدیدی را به خاطر عدم احداث خط لوله صلح در خاک کشورشان بتراشند و پیش بینی مشود که این وضعیت برای انتقال گاز ترکمنستان از خاک ایران و رساندن به پاکستان و هند نیز دچار فشارهای آمریکا و متحدانش شود.

    برچسب ها