عصر خودرو

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

انعقاد قرارداد تولید ناوگان قطارهای حومه به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در آینده نزدیک

عصر بازار- معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: امیدواریم در سال جاری قرارداد تولید ریل‌باس برای قطارهای حومه‌ای بین راه‌آهن به عنوان خریدار و سازنده که کنسرسیوم ایرانی - کره‌ای است منعقد شود.

انعقاد قرارداد تولید ناوگان قطارهای حومه به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در آینده نزدیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سعید محمدزاده امروز در نشست خبری به هدف‌گذاری افزایش سهم راه‌آهن در حمل مسافر اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف ما در ارتقای بهره‌وری راه‌آهن کنار گذاشتن واگن‌های فرسوده مسافری بود. در این راستا کل واگن‌هایی که عمر 45 سال به بالا داشتند از ناوگان حذف شد.

    وی توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای را یکی از اهداف راه‌آهن در حوزه رشد سهم مسافری خود عنوان کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا حمل‌ونقل ریلی عمومی 30 درصد و در برخی کشورهای اروپایی 50 درصد سهم حمل‌ونقل ریلی، حومه‌ای است اما در ایران این رقم فقط 2 درصد است.

    محمدزاده ادامه داد: در سال گذشته از 23 میلیون مسافر ریلی حدود 5.5 میلیون نفر با قطار حومه‌ای جابه‌جا شدند که امیدواریم در سال 1400 سهم قطارهای حومه‌ای به رقم بالای 40 میلیون مسافر در سال برسد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در تهران روزانه بیش از یک میلیون مسافر وارد شهر شده و از آن خارج می‌شود، گفت: اگر 10 درصد از این مسافران هم جذب قطارهای حومه‌ای شوند رقم بزرگی در کاهش مصرف سوخت حاصل خواهد شد.

    وی گفت: روزانه 500 هزار خودرو وارد تهران می‌شود و اگر بتوانیم بخشی از این را به ریل منتقل کنیم در حفظ محیط زیست و کاهش مصرف سوخت مؤثر است.

    محمدزاده ادامه داد: شرکت قطارهای حومه‌ای ذیل شرکت راه‌آهن تأسیس می‌شوند که فعلاً اساسنامه آن را به وزارت راه پیشنهاد داده‌ایم تا پس از آن به هیأت وزیران برود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای تأمین ناوگان قطارهای حومه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با همکاری تولیدکننده داخلی (ایریکو) و مشارکت کره ریل‌باس‌ها را برای حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی اختصاص دهیم.

    وی بیان کرد: امیدواریم قرارداد بین خریدار (راه‌آهن و کنسرسیوم ایرانی - کره‌ای) در سال جاری منعقد شود که رقم آن 700 میلیون یورو خواهد بود.

    محمدزاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بهره‌بردار این قطارها که چه بخشی خواهد بود، گفت: قطار حومه‌ای اقتصادی نیست، بنابراین دولت تأمین ناوگان را انجام می‌دهد و بهره‌برداری بر عهده شرکت‌ها خواهد بود.

    * بازگشایی ال‌سی قرارداد برقی‌سازی تهران - مشهد تا قبل از پایان دی ماه

    وی گفت: برقی کردن قطار تهران - مشهد در حال پیگیری است که تأمین سهم طرف ایرانی در این حوزه در حال نهایی شدن است.

    محمدزاده اضافه کرد: امیدواریم تا قبل از پایان دی ماه ال‌سی قرارداد گشایش یابد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این حوزه مطالعات برقی کردن توسط مشاور کارفرما در حال انجام است.

    * زیرسازی راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان

    وی بیان کرد: در ایستگاه تهران خط آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان ایستگاه دارد و پس از آن در فرودگاه امام (ره) و سپس قم و اصفهان ایستگاه احداث خواهد شد.

    محمدزاده افزود: در این پروژه زیرسازی در حال انجام است.

    برچسب ها