عصر خودرو

گزارش تحلیلی از سهم نصیرماشین

«خنصیر» در مسیر کاهش حاشیه سود

عصر بازار: سود پیش بینی شده سهام شرکت مهندسی نصیرماشین، ۲۹ تومان برای سال مالی ۹۴ است، اما در صورتی که حاشیه سود محصولات در این بودجه به حاشیه سود ۹ ماه ۹۳ اصلاح شود، EPS آن تا ۶۱ تومان افزایش می یابد.

«خنصیر» در مسیر کاهش حاشیه سود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ شرکت مهندسی نصیر ماشین (خنصیر) از زمره شرکت های تولید کننده قطعات موتور خودرو و پیشرو در بومی سازی ساخت قطعات موتور های مورد استفاده در صنایع خودرو سازی داخلی است. محصول اصلی تولیدی شرکت میل لنگ موتور است و مشتریان اصلی شرکت دو غول تامین کننده قطعات، مگا موتور و ساپکو هستند که با سرمایه گذاری در خنصیر و دیگر شرکتهای هم رسته، متولیان اصلی تولید و مونتاژ موتور هستند. 

    تحلیل بنیادی این شرکت که با توجه به صورت های مالی منتشر شده این شرکت انجام شده است،  توسط محمدرضا محمدی،‌ تحلیلگر گروه مشاور سرمایه گذاری «وبورس» تدوین شده و در ادامه آمده است. در این تحلیل سود و زیان این شرکت در سال پیش رو مورد بررسی قرار می گیرد.

    این شرکت مجهز به خطوط متعدد ماشین‌کاری جهت تولید میلنگ موتور پراید، موتور نیسان، موتور ملیEF7 و در مقیاس کوچکتر تولید میل‌لنگ سایر موتور های داخلی است. علاوه بر این، خطوط ماشین کاری میل بادامک نیز در شرکت فعال است. نصیر ماشین همواره بر آن بوده است تا سهم خود را از بازار قطعات موتور های جدید مونتاژی حفظ کرده و موفق به کسب تاییدیه تولید میل ‌بادامکS81 (موتور ملی سایپا) و یورو 4 شده است.

    کاهش حاشیه سود
    شرکت از منظر سود آوری در سال 93 با موارد قابل تاملی مواجه شد به طوری که افزایش قیمت مواد اولیه از جانب شرکت های ریخته‌گری تامین کننده و تصویب افزایش محدود نرخ فروش از جانب شرکت های مشتری، مگا موتور و ساپکو، منجر به کاهش حاشیه سود ناخالص محصولات عمده شرکت شد. به همین ترتیب افزایش بهای تمام شده و عدم افزایش متناسب نرخ، منجر به کاهش حاشیه سود (ناخالص) از 20% در سال 92 تا 11% در گزارش 9 ماهه 93 شد. این موضوع در سال 93 تمام نشد و در گزارش بودجه سال 94 مشخص شد که حاشیه سود هر کدام از محصولات اصلی شرکت برای سال آتی، باز هم کاهش محسوسی خواهند‌داشت.

     

     

     

     

     

     

    نماد «خنصیر» در حال حاضر در ناحیه قیمتی 400 تومان در نوسان است. EPS پیش بینی شده توسط شرکت، 29 تومان برای سال مالی 94 است. اما در صورتی که حاشیه سود محصولات را در این بودجه به حاشیه سود 9 ماه 93 اصلاح نماییم، EPS تا 61 تومان افزایش می‌یابد. در صورت تصدیق این موضوع در اولین گزارش عملکرد، 360 تومان یکی از حمایت های قوی در این نماد خواهد بود. محاسبات EPS به شرح زیر است: 

     

     

     

     

     

     

     

    با توجه به این محاسبات، اگر سود شرکت را مطابق با حاشیه سود هر محصول در 9 ماهه 93 اصلاح کنیم (ستون دوم از راست)، شرکت می‌تواند سود خود را با تعدیل مثبت 110% تا 61 تومان افزایش دهد که در این صورت P/E تحلیل شده کنونی سهم، 6.5 خواهد بود! به نظر می‌رسد، معامله‌گران سهم نظر مساعدی بر این تعمیم دارند و کاهش بیش از پیشِ حاشیه سود، برای سال 94 را دور از واقعیت می‌بینند. با توجه به اینکه نیمه دوم سال عموما شرکت های قطعه سازی الحاقیه های افزایش نرخ خود را دریافت می‌کنند، عدم قطعیت در رابطه با تحقق این موضوع همچنان پابرجاست. 

    طرح توسعه محمود آباد
    شرکت نصیرماشین به عنوان زیر مجموعه ای کلیدی در مجموعه مگاموتور و تولید کننده‌ای قابل برای شرکت ساپکو، اقدام به ایجاد کارگاه جدید در محمود آباد قم نموده است. با توجه به فرایند تولید در شرکت، همواره تولید بیش از ظرفیت اسمی، برای شرکت امکان پذیر بوده اما با تغییرات تناژ تولید خودرو سازان و افزایش تولید موتور داخلی در هر دو شرکت مگا موتور و ساپکو و تولید محصولات جدیدی که شرکت موفق به کسب تاییده انها گردیده است، احداث این واحد نیازی مبرم است. 

    طرح توسعه محمودآباد قابلیت تولید میل بادامک و موتورEF7 و میل بادامک یورو 4 و برقراری تعادل کیفیت و تیراژ در تولید میل لنگ پراید را برای شرکت امکان پذیر خواهد کرد. اطلاعات مالی و تناژ این مجموعه از سوی شرکت منتشر نشده است. زمان اجرای پروژه سال 90 بوده و تناژ تولید خودرو سازان در این بازه زمانی با حال و هوای اینروزهای بازار خودور متفاوت بوده از طرفی شرکت به منظور تامین شرکت مادر این طرح را راه اندازی نموده است می‌توان زمان خاتمه طرح را همزمان با تحولات صنعت خودرو متصور بود.

    برچسب ها