عصر خودرو

رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد؛

نظام آماری کشور مدرن می‌شود

عصر بازار- رئیس مرکز آمار ایران گفت: نسخه مدرن سازی نظام آماری کشور تدوین خواهد شد.

نظام آماری کشور مدرن می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، امیدعلی پارسال در مراسم روز ملی آمار که دقایقی قبل با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه آغاز شد،  گفت: اهداف اقتصاد مقاومتی به جز کار و تلاش و به کارگیری مدیران جهادی محقق نمی شود؛ ضمن اینکه نسخه هایی از جنس ارشاد کردن دیگران و عدم عمل به آنچه به عنوان برنامه می شود راهگشا نیست.

    رئیس مرکز آمار ایران افزود: نظام های آماری پیشرو دنیا به خربی مورد بررسی قرار گرفته است که مجموعه آنها به شورای عالی آمار پیشنهاد شد تا برنامه ملی آمار با ١٤ راهبرد کلان تهیه شود؛ البته تم اصلی برنامه گذار از نظام آماری سنتی به ثبتی مبنا است و بر اساس آن ماموران سرشماری دیگر به مردم مراجعه نمی کنند بلکه دستگاههای اجرایی با سامانه های مدرن، آمارهای مدنظر مرکز آمار را تهیه خواهند کرد.

    وی تصریح کرد: دستگاههای اجرایی سامانه های مناسبی را تدارک دیده اند که بر اساس آن سند راهبردی مصوب شورای عالی آمار تصویب شده و همه اجزای آماری کشور را در قالب قانون، مدون خواهیم کرد.
    به گفته پارسا، ابزار و امکانی اکنون در اختیار مرکز آمار ایران نیست و بنابراین باید قانونی مناسب تدوین شود؛ امیدواریم دیتای پاک را تهیه کرده و نسخه مدرن سازی نظام آماری تدوین خواهد شد و موازی کار حذف خواهد شد که الیته باید مصادیق آن را مشخص کرد.

    وی با بیان اینکه موازی کاری امکان فراهم آوردن خوراک برای منتقدان غیرمنصف فراهم می کند، گفت: در اجرا محاسبات و اطلاع رسانی آمار اکنون موازی کاری وجود داردکه سردرگمی برنامه ریز و سیاستگذاری را در پی خواهد داشت.

    علی اقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در مراسم روز ملی آمار با بیان اینکه بیسواد تنها نداشتن توانایی خواندن و نوشتن نیست بلکه بی سوادی آماری، مشکل اصلی است، گفت: هر آماری کاربرد خاص خود را دارد که بر این اساس باید همه مردم اطلاعات آماری داشته باشند.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تحولی که در اقتصاد مقاومتی پیدا شده و باید همه در اقتصاد مشارکت کنند، زمینه را برای کار آماری جدید فراهم کند؛ یعنی پرسشنامه دیگر جواب نمی دهد؛ پس اگر قرار باشد که هر کسی برود آمار جمع کند صحیح کند. 

    وی تصریح کرد: نظام آماری ثبتی مبنا بسیار مناسب تر از نظام آماری سنتی است چراکه آمار مطمئن تری استخراج می شود.

    به گفته اقامحمدی، مرکز آمار و بانک مرکزی نباید جداگانه آمار بدهند، چراکه هر دستگاهی وقتی آمار مناسب نداشته باشد اعلام نمی کند. به خصوص اینکه محرمانگی هم برای اشخاص است و نه اینکه اطلاعاتی که در سیستم ها ثبت می شود، مورد استفاده قرار نگیرد.

    برچسب ها