عصر خودرو

همایش جذب سرمایه‌گذار خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی برگزار شد

عصر بازار- دکترحسن قالیباف اصل در همایش جذب سرمایه‌گذار خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی گفت: شرکت های بورسی با رعایت استانداردهای IFRS می توانند ضمن دسترسی به بازارهای بین المللی، هزینه های تامین مالی خود را کاهش دهند.

همایش جذب سرمایه‌گذار خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی برگزار شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، در ادامه این جلسه دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران ضمن خیر مقدم به مهمانان و مدعوین گفت: در طول سال گذشته و سال جاری یکی از تلاش هایی که  در بورس تهران صورت گرفته برگزاری نشست های مشترک و دیدارهای رودرو بین مقام های نهادها و فعالین بازارهای سرمایه بین المللی و  فعالین داخل کشور به منظور آشنایی متقابل شرکت های خارجی و داخلی، از عملکرد و فرصت های موجود یکدیگر بوده است.

    همچنین با این جلسات بتوانند از نزدیک با  تحولات بازارهای یکدیگر آشنا شوند تا فعالین بازار سرمایه بتوانند از الزامات حضور در یک بازار خارجی و بازار سرمایه بین المللی آگاه شوند و بدانند چگونه باید از یک بازار بین المللی تامین مالی کنند.

    قالیباف اصل به تنوع در بازار سرمایه  و مدیریت ریسک اشاره کرد و گفت: تنوع در تامین مالی یک راهکاری است که بنگاه های اقتصادی باید به سمت آن حرکت کنند و نباید به بازارهای داخلی و انتشار سهام اکتفا کنند.

    وی به تحولات در بازار سرمایه طی سال های گذشته  اشاره کرد و افزود: در حوزه ابزار و در حوزه مقررات اتفاقات خوبی افتاده است و بنگاه های اقتصادی می توانند از این ابزار برای تامین مالی استفاده کنند. ابزار با درآمد ثابت یا ابزار بدهی نسبت به سهام تنوع بیشتری دارد و هم اکنون تنوع مناسبی در این حوزه وجود دارد. انتظار می رود که شرکت ها در کنار افزایش سرمایه و انتشار سهام که از دیرباز در بورس اوراق بهادار وجود داشته از این ابزار جدید برای تامین مالی استفاده کنند.

    وی اظهار داشت: شرکت ها رغبت کمتری به این ابزار نشان می دهند در صورتی که از لحاظ سهولت تامین مالی، ابزار بدهی دارای تنوع ، سهولت و سرعت در تامین مالی است.

    مدیرعامل بورس تهران یکی از راهکارها برای کاهش هزینه تامین مالی برای بنگاه اقتصادی را تامین مالی خارجی عنوان کرد و ادامه داد: آدر سطح بین الملل قواعد، مقررات و الزامات خاص خود را دارد که بنگاه های اقتصادی ما باید با آنها آشنا شوند تا بتوانند از این بازارها برای تامین مالی استفاده کنند.

    وی یک از راه های کاهش هزینه تامین مالی در کشور را استفاده از تامین مالی خارجی دانست و  تصریح کرد:  برگزاری  اینچنین کنفرانس هایی سبب می شود بنگاه های اقتصادی، مخصوصا شرکت های پذیرفته شده در بوس و فرابورس  با این قوانین آشنا شوند و بتوانند از فرصت ها و پتانسیل های موجود استفاده کنند. همچنین با تامین مالی خارجی، هزینه های تامین کاهش  یافته و تامین مالی با تنوع همراه  می شود.

    وی تحولات بازار سرمایه را در دو سال گذشته به سمت ارتقای استاندارد سازی عنوان کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه باید به استاندارد های بین المللی نزدیک تر شود و زمینه را باید آماده کنیم تا فعالین سایر بازار ها بتوانند در بازار سرمایه فعالیت کنند. در بورس های منطقه مانند استانبول و اردن بین 60 تا 65 درصد سهام شناور بورس ها در اختیار سرمایه گذار خارجی است. باید با استاندارد سازی و به روز سازی مقررات بکوشیم با الزامات بین المللی تطبیق یابیم تا وضعیت مناسب بورس های دیگر برای ما هم به وجود آید.

    وی به مناسبت های بین المللی بورس تهران اشاره کرد و افزود: بورس تهران با 12 بورس تفاهم نامه امضا کرده است. برای اجرایی شدن یکی از این تفاهم نامه ها که سال قبل با بورس استانبول منعقد شد، فعالیت هایی را شروع کرده ایم و جلساتی را با مدیران بورس استانبول برگزار کردیم.

    وی به علاقه بورس تهران و استانبول برای پذیرش های متقابل اشاره کرد و گفت: یکی دو شرکت را باهم جلو می بریم و سال گذشته کارهای زیادی انجام شده و طی آن نکاتی را که مورد نیاز برای حضور در بازار سرمایه یکدیگر می باشد را تبادل دانش کردیم.  برای حضور در بازار یک کشور دیگر باید استانداردهای آن کشور را بدانیم و بپذیریم و نکته ای که توسط بورس استانبول به آن تاکید می شود بحث IFRS   و استاندارد بین المللی حسابرسی و گزارش گری  را بپذیرد و عمل کند.

    وی به تهیه آیین نامه مربوط به موسسات رتبه بندی در سازمان بورس اشاره کرد و گفت: ضرورت آن در بازار سرمایه کشور احساس شده و آیین نامه مربوط به این موسسات در سازمان بورس تهیه و چند مجوز صادر شده است. بازار بدهی  یک الزام بزرگ آن ریتینگ است که با اجرایی شدن آن یک بازده متناسب با ریسک ناچیز برای ابزار بدهی در بازار خواهیم داشت و ابزار بدهی برای سرمایه گذار و ناشران جذاب می شود.

    مدیرعامل بورس تهران تنوع در ابزار جدید برای جذب سرمایه گذار خارجی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: از دیروز شاهد دسترسی آنلاین به معاملات اوراق اختیار معامله در بورس هستیم و خوشبختانه در بورس تهران این امکان فراهم شده است و این ابزار به عنوان ابزار اهرمی و ابزار مدیریت ریسک برای سرمایه گذاری خارجی در نظر گرفته شده است.

    قالیباف اصل همچنین به موضوعات مختلفی نظیر رتبه بندی شرکت ها براساس گزارشگری مالی، اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه ها در بازار سرمایه و کاهش کارمزدهای معاملات اشاره کرد.

    در این همایش روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضا گفت: استحضار دارید دغدغه اصلی بورس ها به ویژه بورس اوراق بهادار تهران  این است که شرکت های پذیرفته شده در بورس بتوانند با هزینه مالی کم  تامین مالی انجام دهند و برنامه های توسعه ای خود را اجرایی کنند.

    بخش قابل توجه ای از شرکت هایی که در بورس تهران حضور دارند شامل شرکت های بزرگ با شفافیت قابل اتکا هستند و لی هزینه تامین مالی آنها برابر با شرکت های غیر بورسی است.

    وی افزود: نزدیک به 8 درصد فروش شرکت های بورسی هزینه مالی است و بویژه برای شرکت های بزرگ که برنامه های توسعه ای دارند و خیلی از هزینه های مالی آنها در دارایی در جریان ساخت است که طبیعتا در هزینه مالی که  در صورت های سود و زیان گزارش می شود نیست و می تواند ارقام بیشتری هم باشد. این رقم جذابیت را برای سرمایه گذاری کاهش می دهد.

    ما وظیفه داریم که به شرکت ها کمک کنیم تا در سطح بین  المللی دنبال روش های تامین مالی غیر قرضی بروند. مانند فاینانس و روش های خطوط اعتباری  تا بتوانند با فروش اوراق بدهی در بازار های بین المللی و حتی پذیرش سهام خود در بورس های دیگر تامین مالی کنند و هزینه مالی را کاهش دهند. ولی در حال حاضر تجربه ای از انتشار اوراق بدهی یا پذیرش متقابل در بورس های دیگر وجود ندارد.

    حسینی مقدم تصریح کرد: بعد از برجام شرکت ها و صندوق های زیادی به ایران آمدند و شروع کردند به سرمایه گذاری در سهام شرکتهای ایران و در این دوسال تجربه های خوبی بدست آوردند که چه چالش هایی در سرمایه گذاری خارجی و سرمایه گذاری در شرکت های ایرانی وجود دارد. بخش قابل توجهی از مسائلی که سرمایه گذاران خارجی با آن روبرو هستند کلیدش به دست مدیران بورسی باز می شود. یعنی با یک اصلاح رویه و تغییر کوچک در شرکت ها می توانند جذب سرمایه گذاری خارجی را هموار کنند.

    شایان ذکر است در این همایش اقایان تقی زاده ، آلیرچ ون زانتیر،از شرکتKPMG GERMANY، آقایان تورستن هنریش فلورین ونک، پاتیریک اربنزیک، کامی زرگر، آندراس شوینزر، کیان زندیه و امیر تجریشی سخنرانی کردند

    برچسب ها