عصر خودرو

مدیر بخش خاورمیانه توتال:

به قوانین بین‌المللی و تعهدات خود پایبندیم

عصر بازار- مدیر منطقه خاورمیانه و آفریقای شمال در بخش اکتشاف و تولید شرکت توتال با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا در بحث برجام، موضوع داخلی آن کشور است، تاکید کرد: توتال به قوانین بین‌المللی پایبنداست و به تعهدات خود ادامه می‌دهد.

به قوانین بین‌المللی و تعهدات خود پایبندیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «استفان میشل» در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی در محل این شرکت، این مطلب را در پاسخ به پرسش ایرنا، درباره سیاست‌های ترامپ درباره برجام و واکنش توتال در این زمینه برای ادامه فعالیت در ایران بیان کرد.
    وی اضافه کرد:‌ برجام همچنان پابرجاست و ما همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه می دهیم.
    قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی توسط علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پاتریک پویانه مدیرعامل توتال، لو مدیر عامل شرکت ملی نفت چین (اینترنشنال) و عزت الله اکبری مدیرعامل شرکت پتروپارس امضا شد.
    سهم توتال در این پروژه 50.1 درصد، سی ان پی سی چین 30 درصد و پتروپارس ایران 19.9 درصد تعیین شده است.
    ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨۰۰ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
    وی درباره اقدامات انجام شده از زمان امضای قرارداد فاز 11 پارس جنوبی، گفت: تاکنون تیم خود را برای انجام پروژه آماده کرده و تقاضای همکاری برای شروع کار (با شرکت‌های ایرانی) را نیز فرستاده‌ایم.
    وی ادامه داد: براساس برنامه تعریف شده، از اواخر سال 2017 یا اوایل سال آینده میلادی، کار اجرایی را در فاز 11 کلید می زنیم.
    میشل درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه توتال سرعت اجرای طرح را به دلیل فشار آمریکا کاهش داده است،‌ نیز گفت: از سال 2014 که در این مسئولیت فعالیت می کنم، بیش از 30 بار به ایران رفته‌ام تا اینکه قرارداد فاز 11 نهایی شد. ما سرعت فعالیت خود در ایران را طبق برنامه انجام می‌دهیم و طرح مباحث سیاسی در این زمینه پیش از این نیز بارها مطرح شده است.
    مدیر منطقه خاورمیانه و آفریقای شمال توتال افزود: قوانین همه چیز را مشخص کرده و ما نیز همچنان طبق آن به فعالیت خود ادامه می دهیم.

    ** توانمندی و کیفیت کار شرکت های ایرانی بالاست
    میشل در ادامه درباره استفاده از شرکت های ایرانی در فاز 11 پارس جنوبی گفت: به دنبال همکاری با چند شرکت فعال ایرانی در این پروژه هستیم. برنامه ما، اجرای پروژه با بهترین کیفیت و کمترین هزینه است؛‌ بنابراین شرکت‌های خوب ایرانی نیز در این پروژه همکار ما خواهند بود.
    این مدیر توتال به توانمندی شرکت های نفتی ایران اشاره کرد و گفت: بررسی بخش‌های مختلف صنعت نفت ایران نشان داد، شرکت هایی توانسته اند کارها را با کیفیت خوبی انجام دهند. با توجه به این توانمندی، ما برای همکاری با آنها،‌ پیشنهادهایی ارائه کرده‌ایم.
    وی با این دلیل که هنوز قرارداد همکاری با چند شرکت ایرانی نهایی نشده است ‌از نام بردن آنها خودداری کرد و گفت:‌ با چهار تا پنج شرکت در این پرو‍ژه همکاری خواهیم داشت.
    میشل با بیان اینکه اجرای این پروژه، ‌راه را برای انجام فعالیت های دیگر در ایران هموار می کند، افزود: علاقه‌مندیم که در بخش پتروشیمی ایران نیز فعالیت کنیم و اکنون گفت‌وگو در این زمینه با مقام‌های ذیربط ایران در جریان و البته زمان‌بر است اما برای دو طرف ارزش دارد تا به نتیجه برسد.
    با توجه به امضای تفاهم نامه توتال با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، ‌وی درباره چگونگی فعالیت در این بخش نیز گفت: قرار است در این همکاری در تولید «پلی اتیلن» و «اتان کراکر» نقش داشته باشیم.
    این مدیر توتال درباره حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان و رقابت با شرکت های بزرگی مانند شل و اینپکس ژاپن نیز گفت:‌ با توجه به آغاز فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران،‌ تمایل برای فعالیت در میدان نفتی آزادگان نیز بیشتر شده و بدلیل حضور رقبا، نمی‌توانم از برنامه های توتال برای حضور در این میدان مطلبی بگویم.

    ** برنامه های «مرسک» در ایران را ادامه می‌دهیم
    شرکت نفتی«مرسک» در حالی با مبلغ 7.5 میلیارد دلار توسط توتال خریداری شد که برای فعالیت در توسعه لایه نفتی پارس جنوبی علاقه‌مند بود؛ میشل درباره این همکاری نیز گفت: مرسک تمایل به حضور در پارس جنوبی را داشت و ما نیز این را دنبال می کنیم اما بدلیل اینکه هنوز قرارداد نهایی نشده است،‌ اجازه صحبت درباره آن را نداریم.
    مدیر بخش خاورمیانه توتال با بیان اینکه مرسک پیشنهادهای خوبی به ایران داده بود، ‌تاکید کرد که نهایی شدن این قرارداد چندماه زمان خواهد برد و اکنون نمی توان از جزئیات روند مذاکرات گفت.
    با توجه به حضور توتال در بخش قطری لایه نفتی پارس جنوبی،‌ برخی نگرانی ها از حضور این شرکت در بخش ایرانی مطرح شده که مبادا اطلاعات بخش ایران به قطر منتقل شود؛ میشل در این رابطه تاکید کرد:‌ این مساله حضور در بخش قطری، نمی تواند به هیچکدام از طرفین لطمه و خسارتی وارد کند.
    وی خاطرنشان ساخت:‌ همکاری توتال بعد از برجام با ایران سرعت گرفته و از سال 2016 واردات نفت خام از ایران به روزانه 160 هزار بشکه رسیده است.
    میشل درباره تمایل به همکاری در بخش های پایین دستی صنعت نفت و برندینگ پمپ بنزین‌ها نیز گفت: ایران بازار بزرگی است اما اکنون قصدی برای همکاری نداریم و تقاضایی از ما نیز نشده است.
    مدیر بخش خاورمیانه توتال درادامه خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه ‌ایران کشوری بزرگ با بخش صنعتی گسترده و دانش بالا و جوانان توانمند و درخشان است؛ برای ما نیز مهم است که با افراد توانمندی همکاری و کار می کنیم. این ویژگی‌ها در ایران، ‌پایه مستحکمی برای انعقاد قراردادهای خوب و با ارزش بالاست.
    وی خاطرنشان ساخت:‌ ایران بازار بزرگی در صنعت نفت و گاز است که باید برنامه بلندمدت داشت و زمان کافی برای آن در نظر گرفت.
     توتال در سال 1376 با سهم 40 درصدی وارد عملیات توسعه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی شد و در کنار شرکت های گازپروم روسیه و پتروناس مالزی (هر یک با 30 درصد سهم) فرآیند همکاری را شروع کرد. این پروژه در سال 1381 به بهره‌برداری رسید.

    برچسب ها