عصر خودرو

شفافیتِ صورت های مالی تنها در سایه یکسان سازی نرخ ارز محقق می شود

عصر بازار- از آنجایی که یکسان سازی نرخ ارز شفافیت صورت‌های مالی بنگاه‌ها را به دنبال دارد، دولت باید به عملیاتی کردن این مهم اهتمام ورزد.

شفافیتِ صورت های مالی تنها در سایه یکسان سازی نرخ ارز محقق می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران  ، اگرچه واقعی کردن نرخ ارز  در دولت های قبل همیشه مطرح بوده  و در شعارهای انتخاباتی بسیار به گوش رسیده اما تاکنون این مهم محقق نشده است. یکسان سازی نرخ ارز که بی شک موجب افزایش نقدینگی خواهد شد، اکنون تحت تاثیر سیاست‌های کاهش تورم و در واقع برنامه رکودی دولت قرار گرفته  و بعد از گذشت چندماه از روی کار آمدن دولت دوازدهم، هنوز هم اثری از تحقق وعده داده شده در این خصوص دیده نمی شود.بنا به نظر کارشناسان اگر چه یکسان سازی و واقعی کردن نرخ ارز در کوتاه مدت باعث بروز تورم فزاینده می‌شود ولی در بلند مدت و با سالم سازی سیستم مالی باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد.

    البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که دونرخی بودن ارز باعث از بین رفتن قابلیت پیش بینی اقتصادی و ابهام بیشتر در اقتصاد شده و فضای نظام مالی  را در مقابل  سرمایه گذاران داخلی و خارجی  مشکل دار ترسیم خواهد کرد.
    یکسان سازی نرخ ارز موجب شفافیت در اقتصاد می‌شود

    محمد قلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه باید در یک شرایط بی‌تنش اقتصادی ،خروج از نرخ ارز رسمی  اجرا شود،گفت: مثبت شدن تراز تجاری و افزایش درآمدهای ارزی، پیش نیازهای تک نرخی شدن ارز است.

    وی افزود: به نظر می‌رسد افزایش قیمت ارز با یک روند منطقی در حال حرکت است؛ البته همیشه در بازار ارز ایران، سوداگرانی فعالیت دارند که سعی می کنند بازار را به نفع خود رقم زنند؛ اما آنها طی 4 سال گذشته نتوانسته اند، سوداگری را در بلندمدت ادامه دهند و زمینه ساز جهش قیمتی شوند، چراکه دولت با عرضه عمده ارز، اجازه این کار را به آنها نداده است

    این کارشناس مسائل ارزی با بیان اینکه نباید نگران نوسانات بازار ارز بود، گفت: استعداد افزایش نرخ ارز به طور بالقوه در اقتصاد ایران وجود دارد ، زیرا که اقتصاد ،نقدینگی 30درصد را تجربه کرده و اکنون شرایط برای افزایش قیمت ارز مهیاست.از سوی دیگر ارزی که از طریق صادرات نفت تامین می‌شود هم اکنون با اُفت قیمت نفت روبرو شده و تحریم‌های ظالمانه بین المللی هم مزید بر علت شده است.

    یوسفی در تشریح رابطه دوگانه دولت و ارز و دشواری شناور کردن نرخ ارز گفت: درحالیکه دولت به واسطه درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده بازار ارز است ،به عنوان یک واردکننده بزرگ نیز، متقاضی عمده در بازارفوق محسوب می شود. از سوی دیگر نظارت فراگیر ارزی، ضعف زیربناهای تکنولوژیکی و بازار پول توسعه نیافته از موانع عمده  شناورنکردن نرخ ارزهستند.

    وی درباره زمینه های یکسان سازی نرخ ارز بیان کرد: چابکی، روزآمدی نظام بانکی، عملکرد نظام بانکی بر اساس استانداردهای بین المللی وشفافیت در عملکرد بانک‌ها زمینه اجرای یکسان سازی را فراهم می آورد. همچنین توسعه روابط کارگزاری بانک های داخلی با بانک های بین المللی در مبادلات پولی زمینه ساز موفقیت این سیاست است.

    محمد قلی یوسفی در پایان با مهم شمردن موضوع یکسان سازی نرخ ارز گفت: در سطح بنگاهی، یکسان سازی نرخ ارز باعث شفافیت صورت‌های مالی بنگاه‌ها به ویژه بنگاه‌های بورسی می شود. بر این اساس سرمایه گذاران در ارزیابی ارزش سهام بنگاه ها، به دور از هر گونه سردرگمی و ابهام اقدام به تصمیم گیری می کنند.

    برچسب ها