عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه :

بازدهی مثبت عرضه های اولیه

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه تاکنون عرضه های اولیه بازدهی مثبتی داشته است، گفت: اصلاح قانون محدودیت دامنه نوسان در روزهای ابتدایی عرضه اولیه به بهبود فضای تحلیلی و تسریع روند کشف قیمت بلندمدت سهم کمک شایانی خواهد کرد.

بازدهی مثبت عرضه های اولیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، علی رستگار مقدم اعتمادی  در خصوص افزایش عرضه های اولیه گفت:  از ابتدای سال تاکنون سهام تعداد 10 شرکت برای اولین بار عرضه شده است که از این تعداد نماد 4 شرکت در بورس و 6 شرکت در فرابورس گشایش یافته است؛ این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تنها شاهد 4 عرضه اولیه بوده‌ایم. این عرضه‌ها به روش ثبت سفارش بوده و تمامی آن‌ها بازدهی مثبتی مطلوبی داشته‌اند.

    وی افزود: به طور کلی پذیرش شرکت‌های خصوصی در بورس و فرابورس منجر به افزایش شفافیت کل اقتصاد می‌گردد، همچنین  از طرفی حضور و فعالیت شرکت‌ها در بورس امکان تامین مالی برای شرکت‌ها را از این طریق فراهم می‌کند و همینطور فرصت‌های جدید تر سرمایه گذاری را پیش پای سهامداران قرار می‌دهد.

    مدیرعامل کارگزاری آریا بورس  با تاکید بر اینکه مشکل مزمن کمبود نقدینگی در بورس و عمق نسبتا پایین بازار، عرضه‌های اولیه، کم و بیش بازار را متاثر می‌سازد، تصریح کرد:  به صورت عمومی، تعداد زیادی از سهامداران خرد و فعالان بازار جهت تامین نقدینگی برای خرید عرضه اولیه، دست به فروش سهام در دست حتی با قیمت‌های پایین تر از قیمت بازار می‌نمایند. افزایش فشار فروش منجر به کاهش قیمت‌ها می‌گردد.

    به باور رستگار مقدم، هر چقدر عرضه اولیه از نظر اندازه و نقدینگی مورد نیاز بیشتر باشد، تاثیر آن بر بازار بیشتر دیده می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه عرضه‌های اولیه بایستی با توجه به شرایط بازار باشد، بیان داشت:  از آنجا که عرضه‌ها تاکنون به نسبت از نظر اندازه کوچک بوده و روند شاخص کل و حجم معاملات از ثبات نسبی برخوردار بوده، اثر این عرضه‌ها بر فشار فروش مقطعی سهام توسط سهامداران، قابل توجه ارزیابی نمی‌شود.

    رستگار مقدم معتقد است، به طور کلی افزایش تعداد پذیرش موفق شرکت‌ها در بورس‌های سراسر دنیا به عنوان یک محرک دیده می‌شوند، به این دلیل که با عرضه اولیه در واقع سیگنالی به بازار ارسال می‌شود که وضعیت کلی بازار مناسب بوده و چشم انداز خوبی برای آن وجود دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این استقبال سهامداران نیز موید این امر بوده است، تعداد خریداران عرضه اولیه از زمان اولین عرضه در سال 96 در 27 تیر ماه مربوط  به شرکت به پرداخت ملت، از حدود 65 هزار کد معاملاتی به 151 هزار در 26 ام مهر ماه در عرضه فولاد کاوه جنوب افزایش پیدا کرده و این به معنی رشد قابل توجه 132درصدی مشارکت سهامداران که رکوردی جدید محسوب می‌گردد.

    وی با تاکید بر اینکه این استقبال را می‌توان به اثر کاهش سود سپرده‌های بانکی و همچنین شفافیت و مقبولیت عرضه‌ها نسبت داد، اظهارداشت: اگرچه تغییر روش عرضه از نوع حراج به ثبت سفارش نیز در افزایش این تعداد بی تاثیر نبوده است.

    مدیرعامل کارگزاری آریا بورس با پیشنهادی مبن بر اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای ذیربط می‌توانند جهت بهبود بهره‌وری عرضه‌ها و کاهش اثرات نامطلوب احتمالی، موارد زیر را در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: اصلاح زمانبندی عرضه‌ها با در نظر گرفتن فاصله زمانی مناسب آن‌ها از یکدیگر و برنامه ریزی مناسب تر تا حد زیادی از نوسان بازار جلوگیری می‌کند، همچنین  توجه به صنایع پیشرو و نوآور از جمله IT و ICT و تمرکز جهت عرضه شرکت‌های مربوطه می‌تواند ارزش افزوده بیشتری برای مجموع بازار و اقتصاد کشور ایجاد نماید و نیز  اصلاح قانون محدودیت دامنه نوسان در روزهای ابتدایی عرضه اولیه نیز  به بهبود فضای تحلیلی و تسریع روند کشف قیمت بلندمدت سهم کمک شایانی خواهد کرد،  در نهایت ایجاد ساز و کار و برنامه ریزی جهت عرضه شرکت‌های استارتاپ و دانش بنیان نیز می‌تواند در آینده راهگشا باشد.

    برچسب ها