عصر خودرو

نرخ کارمزد پی اس پی ها در اصلاح نظام کارمزد تغییر نمی‌کند

عصر بازار- مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان گفت: مسئولان بانک مرکزی معتقدند که شرکت‌های پی اس پی در حال حاضر با حداقل میزان کارمزد در حال فعالیت هستند و نباید در روند اصلاح نظام کارمزد متحمل ضرر شوند.

نرخ کارمزد پی اس پی ها در اصلاح نظام کارمزد تغییر نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، عبدالعظیم قنبریان در خصوص راهکار اجرایی به‌منظور اصلاح نظام کارمزد، افزود: اخذ کارمزد در دنیا با مدل استانداردی اجرایی شده که نتیجه‌بخش بوده است ازاین‌رو در کشور نیز  هیچ راهی به‌جز رعایت این استاندارد به‌منظور اصلاح این رویه وجود ندارد.

    وی افزود: این استاندارد ها را به دلیل مسائل داخلی در صنعت  پرداخت ایران می‌شود تا حدی تغییر داد ولی این تغییرات نباید بیش  از 10 الی 15 درصد باشد و به‌منظور اصلاح نظام کارمزد در کشور باید به سمت رعایت استانداردهای رایج در دنیا حرکت کرد.

    نظام کارمزد در ایران نیازمند یک جراحی است

    قنبریان اظهار داشت: حرکت به سمت رعایت استانداردهای رایج در دنیا در بخش کارمزد سخت و نیازمند به یک جراحی است که به‌طورقطع با  موانعی همراه است اما مدیران و نهادهای ناظر صنعت پرداخت باید با جسارت این روند را عملیاتی کنند.

    وی ادامه داد: هر یک از ذینفعان حوزه پرداخت در دنیا  اعم از بانک صادرکننده، بانک پذیرنده، دارنده کارت و پذیرنده به میزان بهره‌مندی از سرویسی که می‌گیرند، کارمزد آن را نیز پرداخت می کنند و در کشور نیز باید همین روش پیاده‌سازی و سهم هریک از ذینفعان در این بخش مشخص شود.

    سه تیکه شدن نظام کارمزد در دستور کار قرار ندارد

    قنبریان در پاسخ به این  پرسش که سه تیکه شدن نظام کارمزد که رسانه‌ای شده است، راهکار خوبی به‌منظور اصلاح نظام کارمزد است یا خیر، اظهار داشت: این موضوع بااینکه رسانه‌ای شده هنوز از هیچ منبع موثقی مورد تأیید قرار نگرفته است و اظهارنظر در این خصوص درست نیست.

    وی افزود: بانک مرکزی به‌منظور اصلاح نظام کارمزد کارگروهی را  تشکیل داده است و در جلسات این کارگروه یکسری از ایده‌ها از سوی مدیران عامل شرکت‌های پی اس پی، بانک‌ها و کارشناسان این حوزه پرداخت عرضه‌شده که باید با بررسی و کار کارشناسی بر روی ایده‌های مطرح‌شده درنهایت به یک نتیجه مشترک دست‌یافت.

    مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان تأکید کرد: در تدوین طرح جامع برای اصلاح نظام کارمزد باید استاندارد جهانی در این بخش را مدنظر قرارداد و تغییرات در این بخش نباید از 10 الی 15 درصد پیشروی کند، زیرا فاصله گرفتن از استانداردهای جهانی نتایج خوبی در بر نخواهد داشت.

    وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است با اصلاح نظام کارمزد میزان سهم شرکت‌های پی اس پی در این روند کاهش یابد، اظهار داشت: امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد و نظر مسئولان بانک مرکزی هم این است که شرکت‌های پی اس پی در حال حاضر با حداقل میزان کارمزد در حال فعالیت هستند ونباید شرکت‌های پرداخت در روند اصلاح نظام کارمزد متحمل ضرر شوند.

    ابلاغ بخش‌نامه پرداخت یاران از ایجاد هرج‌ومرج در آینده جلوگیری می‌کند

    قنبریان در خصوص تأثیر ابلاغ ضوابط اجرایی پرداخت یاران در فعالیت شرکت‌های پی اس پی، اظهار داشت: ابلاغ دستورالعمل ضوابط اجرایی پرداخت یاران از سوی بانک مرکزی روند مناسبی برای آغاز راه است زیرا بر اساس این بخشنامه فین تک‌هایی که می‌خواهند در حوزه پرداخت و بانکی فعالیت کنند باید خود را از طریق یک شرکت پی اس پی و یک بانک معرفی کنند که این روند از بروز هرج‌ومرج در آینده جلوگیری می‌کند.

    وی یادآور شد: کسب‌وکارهای فین تکی در آینده شرکت‌های بزرگی خواهند شد که در نظام مالی کشور مؤثر خواهد بود و بانک مرکزی با دوراندیشی و ابلاغ این بخش‌نامه به فعالیت آن‌ها نظم و نظام بخشیده است.

    قنبریان در پاسخ به این پرسش که چه زوایایی هنوز در فعالیت با شرکت های فین تک در بخشنامه بانک مرکزی مغفول مانده است، گفت: همکاری شرکت‌های پی اس پی  با فین تک‌ها مستلزم اعمال برخی از کنترل‌ها روی کسب وکار این فرآیند است و برای این همکاری باید روند این فعالیت مشخص و سقفی نیز به‌منظور جلوگیری از ضررهای احتمالی تعیین شود.

    وی افزود: همچنین محدوده کاری هر استارتاپ و فین تکی باید معلوم شود تا موازی کاری و تداخل در حوزه‌های مختلف به وجود نیاید.

    قنبریان در پاسخ به این پرسش که در این بخش‌نامه هر فین تک می‌تواند با چندین شرکت پی اس پی فعالیت کند این مهم در رقابت بین شرکت‌های پرداخت و امنیت اطلاعات مشتریان خللی ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: چنین اتفاقی بعید است رخ دهد البته در بخش اطلاعات فعالیت‌ها باید از برخی اصول استاندارد پیروی  شود و حوزه پرداخت آن‌قدر بزرگ است که مشکلی در حوزه رقابت‌پذیری میان شرکت‌های به وجود نیاید.

    جهش در میزان تراکنش‌ها با توسعه فعالیت فین تک‌ها در بلندمدت رخ می‌دهد

    مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در واکنش به این نظر که کارشناسان معتقدند با رسمیت یافتن فعالیت فین تک‌ها و توسعه فعالیت آن‌ها در کوتاه‌مدت نیز شاهد جهش در تراکنش‌ها هستیم، اظهار داشت: با فعالیت شرکت‌های فین تکی درواقع برخی سرویس‌های جدید  به مردم عرضه می‌شود که هزینه آن به‌صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود که قبل از این، وجود نداشته است و درواقع بازار شرکت‌های پرداخت در این روند بزرگ‌تر می‌شوند ولی تمام این تأثیرات در بلندمدت رخ می‌دهد و در کوتاه‌مدت تأثیر چندانی بر روند فعالیت شرکت‌های پرداخت ندارد.

    وی در خصوص دلایل عدم اقبال عمومی از پرداخت‌های NFC در کشور، تصریح کرد: در این خصوص شاید راهکاری که در کشور مورداستفاده قرارگرفته است مناسب نبوده زیرا در چین با شبکه اجتماعی we chat مردم از روش پرداخت NFC استفاده می‌کنند که استقبال از آن بسیار بالا است.

    تسهیل سازی فرآیند پرداخت NFC

    قنبریان تأکید کرد: روش پرداخت با NFC در کشور باید تسهیل شود و تراکنش‌ها در مبالغ خرد و به سمت تفنگو(بزن – برو) حرکت کند که نیازی به واردکردن رمز دوم ندارد و رگولاتوری باید ساده‌سازی این فرآیند را عملیاتی کند.

    وی افزود: مرحله بعد هماهنگی بین بانک صادرکننده و پذیرنده است و همچنین در حوزه کیف پول الکترونیک نیز باید یک نظام جامع ایجاد شود زیرا ساده‌سازی در این بخش به معنای حرکت به سمت بهره‌برداری از کیف پول الکترونیک و پرداخت‌های آفلاین است.

    قنبریان یادآور شد: رگولاتور در این پروسه به‌منظور هماهنگی متولیان حوزه پرداخت از صادرکننده تا پذیرنده نقش اساسی را بر عهده دارد و با ایجاد یک‌روند توسعه در پرداخت‌های NFC به‌طورقطع با اقبال عمومی مواجه می‌شود.

    است . وی در پایان تصریح کرد: یکی از راهکارهای مناسب به‌منظور پیاده‌سازی پرداخت‌های NFC را شبیه‌سازی کارت‌های پرداخت بر روی سیم‌کارت عنوان کرد و گفت: شرکت ایرانسل این راهکار را اجرایی کرده و مدل پیشرفته‌تر از آن نیز در سرویس MVNOوی، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که لوتوس تل نام دارد در حال عملیاتی شدن است که راهکار مناسبی به‌منظور توسعه در این بخش به‌حساب می‌آید.

    برچسب ها