عصر خودرو

دستاوردهای اعتباری ایران در پسابرجام

عصر بازار- با وجود سنگ اندازی‌های دولت آمریکا و تلاش برای جلوگیری از روند شکل‌گیری مراودات تجاری ایران با خارج در پسابرجام، حجم تجارت اتحادیه اروپا با ایران در سال جاری میلادی به ۶.۵ میلیارد یورو رسید.

دستاوردهای اعتباری ایران در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، یکی از اهداف و برنامه های دولت در دوران پسابرجام، فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری خارجی در کشور و جذب منابع مالی برای اجرای طرح ها و پروژه های داخلی بود. همچنین ایجاد شعب بانک های ایرانی در خارج  از کشور، ورود بانک های خارجی به اقتصاد ایران، ایجاد شعب بانکی مشترک، فعال سازی کارگزاری ها، استفاده از فاینانس خارجی و ... نیز دنبال و در برخی بخش ها نتایجی به دست آمد.

    بر پایه این گزارش، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در آخرین گزارش وضعیت جذب سرمایه های خارجی اعلام کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از 21 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی تصویب شده است.

    محمد خزاعی اظهارداشت: پس از مدت ها مذاکره، چند موافقتنامه مالی نهایی شد و به امضاء بانک های عامل کشور رسید که نخستین آن خط اعتباری 8 میلیارد یورویی کره جنوبی بود که می تواند در طرح های بخش خصوصی و دولتی استفاده شود.

    وی همچنین درباره امضای موافقتنامه سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری خط اعتباری با موسسه مالی سیتیک چین گفت: در هفته های اخیر هم قرارداد اعتباری یک میلیارد یورویی با بزرگترین بانک اتریش (اوبر بانک) نهایی شد و آخرین آن هم خط اعتباری قابل تمدید و گردشی با دنسکه بانک دانمارک به ارزش 500 میلیون یورو است.

    به گفته خزاعی، علاوه بر اینها موارد دیگری هم بین بانک مرکزی با دو تا سه کشور اروپایی و آسیایی در حال مذاکره است که امید می رود بر میزان سرمایه گذاری خارجی کشور بیافزاید.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی میزان سرمایه خارجی جذب شده را هم 14 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: 12 میلیارد دلار به صورت سرمایه گذاری مستقیم FDI و دیگر روش ها بوده است.

    در عین حال، چند روز بعد از اظهارات رییس جمهور آمریکا و بیان اتهامات واهی بر علیه ایران، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: یک شرکت نروژی برای ارایه خدمات در بخش انرژی خورشیدی به مدت 5 سال در ایران قراردادی را به ارزش 2.5 میلیارد یورو به امضاء رساند.

    همچنین علی صالح آبادی؛ مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران نیز از قراردادهای 8 میلیارد یورویی کره جنوبی، یک میلیارد یورویی اتریش، 10 میلیارد دلاری چین و 500 میلیون یورویی دانمارک به عنوان خطوط اعتباری مهم در پسابرجام نام برد.

    صالح آبادی خاطرنشان کرد: همچنین یادداشت تفاهم برای خط اعتباری 15 میلیارد یورویی چین نیز امضا شده که بزودی به مرحله اجرا خواهد رسید.

    اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور نیز روز گذشته در بیست و یکمین سالروز روز ملی صادرات با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور به 47 میلیارد دلار رسید، گفت: امیدواریم این رقم به 50 میلیارد دلار نیز برسد و ما به سمت صادرات 100 میلیارد دلاری غیرنفتی حرکت کنیم.

    معاون اول رییس جمهور این مطلب را نیز اشاره کرد که در مرحله فعلی اصرار داریم در مراودات بین المللی به جای دلار از ارزهای رسمی دیگر مثل یورو استفاده کنیم.

    در همین حال، دولت گزارشی از وضعیت تجارت ایران با اروپا در سال جاری میلادی منتشر کرد که نشان می دهد رشد مبادلات تجاری ایران با اتحادیه اروپا به 75 درصد رسیده است.

    گزارش کمیسیون اروپا حاکی است، اعضای اتحادیه اروپا در 8 ماهه نخست سال 2016 میلادی بالغ بر 2.66 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بودند که این رقم در 8 ماهه نخست سال 2017 با رشد 144 درصدی به 6.5 میلیارد یورو رسیده است.

    برچسب ها