عصر خودرو

برای نخستین بار در بازار سرمایه کلید خورد:

آغاز معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله در بورس تهران

عصر بازار- برای نخستین بار در بازار سرمایه معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله توسط بورس تهران از فردا یکشنبه مورخ ۳۰/۰۷/۱۳۹۶ بر روی سهام پایه فولاد مبارکه اصفهان و با سررسید بهمن ماه ۱۳۹۶ آغاز می شود.

آغاز معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷:۰۰

    به گزارش «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، علی صحرایی معاون بازار بورس تهران با بیان مطلب فوق گفت: با گذشت 10 ماه از راه­ اندازی بازار قراردادهای اختیارمعامله سهام در بورس تهران، معاملات برخط این ابزار از فردا یکشنبه مورخ 30/07/1396 بر روی سهام پایه فولاد مبارکه اصفهان و با سررسید بهمن ماه 1396 آغاز می ­شود.

    وی در خصوص معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله اظهار داشت: پس از راه ­اندازی اولیه بازار قراردادهای اختیار معامله، با توجه به بازخورد دریافتی از فعالان بازار سرمایه، ایجاد سامانه مدیریت ریسک و فراهم­ سازی امکان اتخاذ موقعیت فروش و نیز دسترسی برخط معاملات این ابزار در دستور کار بورس تهران قرار گرفت.

    صحرایی خاطرنشان کرد: پیش از این به دلیل ملاحظات فنی و نیز سیاست توسعه تدریجی بازار، امکان ارائه کامل قراردادهای اختیار معامله سهام وجود نداشته ­است؛ به گونه ­ای که معاملات این ابزار صرفاً از طریق سامانه نامک قابل اجرا بوده و نیز به دلیل عدم قابلیت اجرای سامانه مدیریت ریسک در سررسیدهای گذشته، امکان اتخاذ موقعیت فروش در این قراردادها برای عموم سرمایه­ گذاران وجود نداشته ­است.

    معاون بازار بورس تهران یادآور شد: معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله صرفاً از طریق کارگزارانی که مجوز لازم را دریافت کرده ­اند، قابل انجام است. همچنین با توجه به راه­ اندازی سامانه مدیریت ریسک و امکان محاسبات وجوه تضمین براساس " ضوابط وجه تضمین قرارداد اختیار معاملۀ سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران"،  اتخاذ موقعیت باز فروش در قراردادهای اختیارمعامله، به ­شرط کفایت وجوه تضمین، برای تمامی فعالان بازار سرمایه امکان­ پذیر می­ باشد.

    صحرایی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت ره­ پویان پردازش­ گستر صحرا، اولین شرکتی است که توانسته ­است مجوز معاملات برخط قراردادهای اختیار معامله را دریافت نماید. لذا سرمایه­ گذاران محترم می ­توانند از طریق کارگزاری­ های طرف قرارداد با این شرکت، به ­صورت برخط در بازار اختیار معامله فعالیت کنند. همچنین امکان فعالیت سایر شرکت ­های نرم ­افزاری ارائه ­دهنده معاملات برخط در صورت اعلام آمادگی و کسب مجوز لازم، به­تدریج فراهم خواهد شد.

    معاون بازار بورس تهران گفت: معرفی سهام­ پایه­ بیشتر و سررسیدهای متنوع ­تر از برنامه ­های آتی این معاونت در توسعه بازار قراردادهای اختیارمعامله می­ باشد.

    شایان ذکر است سرمایه گذاران محترم می توانند برای اطلاع از جزئیات بیشتر به اطلاعیه شماره 30235/181 مورخ 26/07/1396 منتشره در سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران به نشانی www.tse.ir مراجعه نمایند.

    برچسب ها