عصر خودرو

شریعتمداری در روز ملی صادرات تاکید کرد:

باید موانع صادراتی را برداشته و دیوار مشوق ها را بالا ببریم

عصر بازار- وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: برای توسعه صادرات باید موانع صادراتی را برداشته و دیوار مشوق ها را بالا ببریم.

باید موانع صادراتی را برداشته و دیوار مشوق ها را بالا ببریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شاتا ، محمد شریعتمداری در همایش گرامیداشت روز ملی صادرات تصریح کرد: ما زمانی دیوار موانع صادراتی را پرده برداری کردیم و در طی سالهای بعد آجرهای این دیوار چیده شد اما مجدداً بعد از گذشت سالها باید موانع صادراتی را برداریم و دیواری از مشوق های صادراتی را ایجاد کنیم.

    وی عامل اصلی عدم توسعه صادرات را نبود باور در عزم ملی برای جهش صادرات در بین فعالان اقتصادی و مردم به شمرد و افزود: فقدان باور و عزم ملی به اینکه صادرات تنها راه شکوفایی اقتصادی کشور ماست شکافی بین داشته ها و خواسته ها در عرصه تولید، تجارت و صادرات ایجاد کرده است.
    شریعتمداری افزود: عامل دوم در این امر این است که 95 درصد از واحدهای تولیدی صادرات گرا نیستند و از 85 هزار واحد فعال 81 هزار آنها واحد کوچک شمرده می شوند که برای نوسازی آنها باید قدم های بزرگی برداریم و نگاه این واحدها باید جایگزینی واردات باشد.
    شریعتمداری تاکید کرد: تبدیل بنگاه های تولیدی به بنگاه های صادراتی مهم ترین اهداف ماست و همزمان نوسازی، تولید و نوسازی صنعتی باید به طور جدی در دستور کار باشد.
    وی با بیان اینکه نیل به توسعه پایدار اقتصادی بدون دستیابی به اهداف بزرگ صادراتی ممکن نیست افزود: در سال 95 ارزش 10 قدم کالای صادراتی23.8  میلیارد دلار بوده است که معادل 55 درصد صادرات غیر نفتی ایران است.
    شریعتمداری تصریح کرد: ما هنوز در تنوع کالاهای صادراتی به جایگاه شایسته ای نرسیده ایم.
    وی اضهار کرد: مجموع ارزش صادرات ما در سال گذشته به 10 کشور عمده هدف صادراتی  35.8 میلیارد دلار بوده است و این بدان معناست که 81.4 درصد کالاهای غیر نفتی فقط به 10 کشور صادر می شود در حالی که همسایه  ما ترکیه ظرف 10 سال گذشته به صادرات 377 میلیارد دلای رسیده است.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با ذکر آمار شش ماهه نخست امسال ادامه داد: کل حجم تجارت در کشور ما در شش ماه نخست امسال 45 میلیارد دلار بوده و این نشان می دهد کیک اقتصادی ما همچنان کوچک است.
    وی تا کید کرد: صندوق توسعه ملی باید اولویت اول و انحصاری اش  توسعه تولید صادراتی باشد و در بودجه عمومی استفاده از منابع به شکل اهرمی برای توسعه فعالیت های صادراتی اولویت اول قرار گیرد.
    شریعتمداری با بیان اینکه توسعه صنعتی با نرخ های موجود تسهیلات ومقدور نیست اظهار کرد: ما به التفاوت نرخ تسهیلات را باید از طریق یارانه صنعتی پرداخت کنیم چرا که آثار توسعه ای در کشور ایجاد می کند و اگر عزم ملی برای صادرات غیر نفتی داریم باید مشوق های صادراتی بدهیم و حتما به سمت اصلاح قوانین و مقررات موجود قدم برداریم.

    شریعتمداری اظهار کرد:  اگر ارز را واقعی نکنیم، تنبیه صادرات و تشویق واردات صورت می گیرد، پس باید تغییرات طبیعی صورت دهیم. اگر تغییرات طبیعی نباشد باید مشوق صادراتی بدهیم تا این مشکلات برطرف شود. در مورد قوانین و مقررات نیز باید اصلاحاتی صورت گیرد.
    وی با تاکید بر صدور خدمات فنی و مهندسی ادامه داد: عراق بازار هدف صادراتی راهبردی و استراتژیک ماست و برای این حضور باید تصمیم راهبردی اتخاذ کنیم.
    شریعتمداری در ادامه تصریح کرد: سازمان توسعه و تجارت باید حرکت کند، ارتباط اش با مجموع صادر کنندگان تغییر کند و این سازمان مجددا به خانه صادر کنندگان تبدیل شود، حرف های آنان را بشنود و وکیل صادرات در مجموعه باشد.
    وی ادامه داد:  اتاق بازرگانی نیز اکنون در جایگاه واقعی خودش عمل نمی کند باید به برگشت به جایگاه خودش مسئولیت های خود را بپذیرد، جلوی رقابت منفی شرکای خود را بگیرد و مجددا به جایگاه خودش برگردد تا با هم بتوانیم مسیر را طی کنیم.

    برچسب ها