عصر خودرو

رشد قیمت دلار و کامودیتی ها، از مهمترین عوامل رشد بورس در نیمه دوم سال

عصر بازار- یک استاد دانشگاه گفت: علاوه بر گزارش های ۶ ماهه شرکت ها، رشد هفت درصدی قیمت دلار آزاد و رشد ۶ درصدی ارز مبادله‌ای، افزایش ۱۴ درصدی قیمت نفت و همچنین صعود مشتقات پتروشیمی و فلزات اساسی می توانند محرک رشد بورس تا انتهای سال باشند.

رشد قیمت دلار و کامودیتی ها، از مهمترین عوامل رشد بورس در نیمه دوم سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، شاخص بورس در هفته ای که گذشت با 1.2 درصد رشد به جایگاه 85 هزار و 768 واحدی رسید. در هفته گذشته تحولات اقتصادی و سیاسی بین المللی از مهمترین عوامل تاثیرگزار بر بازار بورس بودند.
    ادامه رشد قیمت مواد فلزی و نفت تاثیر مثبت خود را در رشد نماد شرکت های بورسی مرتبط نشان داد. مهمترین تهدید پیش روی بازار سرمایه در هفته گذشته، مربوط به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام بود که نگرانی نسبت به افت شاخص بورس وجود داشت اما در عمل، فعالان بازار سرمایه، با بی اعتنایی از مقابل این اظهارات عبور کردند و در نتیجه این اظهارات نتوانست تاثیر منفی بر بورس داشته باشد.
    بهنام بهزادفر روز شنبه درباره وضعیت بورس در هفته گذشته و روند حرکت شاخص در آینده، گفت: بورس در همه روزهای معاملاتی هفته مثبت بود و برخلاف تصورات اولیه که احساس می شد نسبت به صحبت های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با واکنش منفی روبرو شود، حتی عملکرد مثبت نیز ثبت کرد.
    وی افزود: البته با وجود مثبت بودن شاخص بورس، حجم معاملات کاهشی و کم رمق بود که این موضوع نشان می دهد عبور شاخص از محدوده 86 هزار واحدی احتیاج به یک محرک بیرونی دارد.
    مدیر امور اعضای کانون کارگزاران با بیان این که یکی از این محرک ها می تواند انتشار گزارش های 6 ماهه باشد، اضافه کرد: در هفته آینده با توجه به اتمام فرصت یک ماهه برای گزارش های فصلی احتمالا بازار با ترافیک گزارش های عملکرد مواجه شود.
    این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود در گروه های معدنی، فلزی (در بخش های فولاد، مس، سنگ‌آهن، سرب و روی)، پالایشگاهی و رایانه ای تعدیل های مثبتی رخ دهد و در مقابل در گروه های بانکی، سیمانی، لاستیکی، لیزینگی و گروه دارو گزارش های تقریبا خنثی منتشر شود.
    وی ادامه داد: تاکنون تقریبا در هر صنعتی، تعداد اندکی شرکت گزارش های 6 ماهه خود را منتشر کردند که رکورد تعدیل های مثبت مربوط به گروه فلزات بوده و شرکت هایی همانند فولاد مبارکه، ملی مس، آلومینیوم ایران و فولاد هرمزگان در این گروه تعدیل های و پوشش های خوبی ارائه دادند.
    بهزادفر گفت: علاوه بر گزارش های 6 ماهه، رشد هفت درصدی دلار آزاد و رشد 6 درصدی ارز مبادله‌ای، افزایش 14 درصدی قیمت نفت، هم چنین صعود مشتقات پتروشیمی و فلزات اساسی به همان اندازه که موجب رشد 11 درصدی بورس نسبت به ابتدای سال شدند، می توانند محرک رشد تا انتهای سال باشند.

    برچسب ها