عصر خودرو

آمریکا به دنبال گرفتن سهم ایران از بازار نفت آسیا

عصر بازار- تحلیلگران و فعالان بازار نفت معتقدند، در صورت مختل شدن صادرات نفت ایران از طریق تحریم ها، افزایش صادرات نفت خام آمریکا ممکن است به جایگزین شدن نفت این کشور با نفت ایران کمک کند.

آمریکا به دنبال گرفتن سهم ایران از بازار نفت آسیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در حالی که جهان در انتظار تصمیم کنگره آمریکا در مورد تحریم ها علیه ایران است، بازارهای نفت و کشتیرانی در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.

    در حالی که توافق برجام فعلا همچنان به قوت خود باقی است، ایران به فروش و ارسال نفت خود به بازارهای جهانی ادامه می دهد.

    تجار، بانکداران و کشتی داران می گویند، اجرایی شدن کامل هرگونه تحریم های احتمالی علیه بخش نفت ایران ممکن است ماه ها و یا حتی چند سالی طول بکشد، زیرا این مستلزم اجماع تصمیم سازان آمریکایی و جامعه بین المللی است که از آمریکا خواسته پایبندی خود به برجام را حفظ نماید.

    با این حال، فعالان بازار نفت انتظار دارند در صورت بازگشت تحریم ها یا اعمال اقدامات دیگر که موجب تحریک ایران به خروج از توافق شود، این تحولا تاثیرات احتمالی ای بر بازار خواهد داشت.

    یک تاجر نفتی در یک شرکت چینی که نخواست نامش فاش شود گفت: «ممکن است بسیاری از شرکت های بیمه کننده محموله های دریایی تمایلی به پوشش محموله های مرتبط با ایران نداشته باشند. از این رو ممکن است خریداران درخواست خرید نفت خود از ایران را کاهش دهند.»

    تحلیل های نرم افزار سی فلوی موسسه جهانی پلتس نشان می دهد که انتظار می رود میزان متوسط صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه اکتبر به 2.256 میلیون بشکه در روز برسد.

    این رقم نسبت به 2.52 میلیون بشکه ماه سپتامبر کاهش قابل توجهی خواهد داشت، البته بخش عمده ای از این کاهش ناشی از عملیات تعمیرات در میدان پارس جنوبی و افزایش مصرف داخلی است.

    سارا وخشوری، تحلیلگر موسسه اس وی بی انرژی گفت، به نظر نمی رسد که شرکت ملی نفت ایران در حال آماده سازی خود برای بازگشت تحریم ها باشد.

    وخشوری گفت، با توجه به اینکه اتحادیه اروپا همچنان از برجام حمایت می کند، ایران امیدوار است سخنان ترامپ در عدم تایید پایبندی تهران به برجام «تاثیری حداقلی» داشته باشد، اما اگر ایران با تحریم های جدیدی مواجه شود که از حمایت شرکای بین المللی برخوردار باشد، این کشور ناگزیر خواهد شد در رویکرد خود برای صادرات نفت خلاقانه تر عمل کند.

    وخشوری که تحلیلگر شورای آتلانتیک در واشنگتن نیز هست افزود: «ممکن است ایران از تاکتیک های مختلفی برای فروش نفت خود استفاده کند که شامل فروش با تخفیف، فروش نفت به ارزهای ملی، یا نهایتا اجرای قراردادهای نفت در برابر کالا یا خدمات خواهد بود، نظیر قراردادی که با روسیه منعقد کرده است.»

    سعید خشرو، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ماه گشته در کنفرانس پلتس گفته بود، اگر آمریکا مجددا تحریم هایی را علیه ایران وضع کند، این کشور «اقدامات مورد نیاز را اتخاذ خواهد کرد.»

    تحلیلگران و فعالان بازار نفت معتقدند، در صورت مختل شدن صادرات نفت ایران از طریق تحریم ها، افزایش صادرات نفت خام آمریکا ممکن است به جایگزین شدن نفت این کشور با نفت ایران کمک کند.

    چند پالایشگاه آسیایی که معمولا از ایران نفت خریداری می کنند، گفته اند که به دنبال گنجاندن بندهای فورس ماژور بیشتر در قراردادهای خود با شرکت ملی نفت ایران یا تقاضای تخفیف به دلیل ریسک ناشی از معامله با ایران هستند.

    تاجر نفتی شرکت چینی افزود: «اگر مقدار قابل توجهی از نفت ایران از بازار حذف شود، شرکت های آسیایی ممکن است امضای قرارداد با عرضه کندگان آمریکایی را مورد توجه قرار دهند.»

    برچسب ها