عصر خودرو

براساس اعلام موسسه رتبه بندی CI؛

چشم انداز اقتصاد ایران باثبات است

عصر بازار- موسسه رتبه بندی بین المللی Capital Intelligence برای اقتصاد ایران، شرایط باثبات را تایید کرد و از رشد متوسط ۴ درصدی در سال مالی منتهی به ۲۰۱۹-۲۰۲۰ خبر داد.

چشم انداز اقتصاد ایران باثبات است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، مؤسسه رتبه‌بندی بین المللی Capital Intelligence (CI) روز جمعه 28 مهرماه 1396 برابر با 20 اکتبر سال 2017 اعلام کرد: چشم‌انداز اقتصاد ایران برای کوتاه تا میان‌مدت نسبتاً مطلوب است و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی به طور متوسط از 4 درصد رشد در سال مالی منتهی به 20-2019 برخوردار شود.

    این موسسه بین المللی، رتبه حاکمیتی بلندمدت پول داخلی و خارجی ایران را در سطح BB- و رتبه حاکمیتی کوتاه‌مدت پول داخلی و خارجی ایران را در سطح B و رتبه چشم‌انداز اقتصاد ایران را در سطح «باثبات» تأیید کرد.

    بر اساس گزارش موسسه بین المللی CI علیرغم بی‌ثباتی‌های اخیر نرخ ارز که از نااطمینانی نسبت به پایبندی ایالات متحده به توافق هسته‌ای ناشی شده است، شکاف میان نرخ ارز در بازارهای رسمی و غیررسمی از ژوئن 2017 به حدود 17 درصد تقلیل یافته است. این در حالی است که این شکاف در گذشته حدود 114 درصد بوده است. همچنین تاثیر ناشی از تحولات احتمالی از مواضع اخیر آمریکا بر اقتصاد ایران به احتمال زیاد محدود و قابل کنترل خواهد بود.

    تحلیل گران این موسسه اعلام کرده اند: تورم در ایران کاهش یافته است و از رقم بسیار بالای 34.7 درصد در سال مالی منتهی به 2013 به سطح 10 درصد در سال مالی منتهی به2017 تقلیل یافته و همچنان انتظار می‌رود در سال مالی منتهی به 20-2019 در سطح حدود 9 درصد تثبیت شود.

    گزارش موسسه CI می افزاید : مجلس ایران برنامه ششم توسعه را که اهداف اقتصادی 5 سال آینده را تعیین می‌کند، در مارس 2017  تصویب کرده است که این برنامه بر جذب سرمایه و تبیین اصلاحات گسترده حقوقی، بانکی و اقتصادی برای غلبه بر کاهش ضعف‌های ساختاری استوار است. بر اساس رتبه‌بندی انجام‌شده، در صورت اجرای اصلاحات مندرج در برنامه و تحقق اهداف مربوطه، چشم‌انداز میان‌مدت اقتصاد ایران به‌شدت تقویت خواهد شد.

    در گزارش موسسه CI آمده است: در عرصه مالی (بودجه‌ای)، به نظر می‌رسد وضعیت مالیه عمومی در سطح مطلوبی باشد. با توجه به سیاست‌های اصلاحی در زمینه گسترش پایه مالیاتی، ‌ساختار بودجه کشور بهبود یافته و همچنان در حال بهبود است. وضعیت تعادلی سطح اولیه بودجه دولت مرکزی در سال مالی منتهی به 2019 با مازاد مواجه خواهد بود، مشروط بر آن که سیاست‌های اصلاح و ادغام بودجه‌ای مورد پیش‌بینی به مرحله اجرا درآید.

    برچسب ها