عصر خودرو

عملکرد بازیگران بازار سهام در هفته گذشته بررسی شد

ورود محتاط حقیقی‌ها به بازار سهام

عصر بازار- بورس تهران سرانجام پس از ثبت سه هفته منفی، آخرین هفته مهرماه را با رشد شاخص کل سپری کرد.به این ترتیب بازدهی ۲/ ۱ درصدی در کارنامه بورس تهران طی این هفته به ثبت رسید. هر‌چند حجم و ارزش معاملات چندان قابل‌توجه نبود و حتی مبادلات خرد بازار به محدوده کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان در روز رسید، اما همچنان معامله‌گران حقوقی فعالیت بالایی از خود نشان دادند. البته در این میان شاهد ورود محتاط سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار بودیم.

ورود محتاط حقیقی‌ها به بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این شرایط تغییر مالکیت بازار سهام طی هفته گذشته حکایت از تداوم روند فعالیت سهامداران حقوقی در نقش خریدار و همچنین افزایش خریدها از سوی سهامداران حقیقی دارد. به نظر‌می‌رسد با اتمام ریسک سیاسی حاکم بر بازار سرمایه، معامله‌گران حقیقی در خریدهای خود جسارت بیشتری یافته‌اند و هر چند با رعایت احتیاط، اما اقدام به خرید کرده‌اند. در نهایت در پایان هفته منتهی به 26 مهرماه بیش از 25 میلیارد تومان نقدینگی از سبد معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

    جزئیات بیشتر از تغییر مالکیت هفتگی
    شروع معاملات هفتگی بازارهای مالی کشور با فروکش تب سیاسی ترامپ در روز شنبه با صعود نماگر بورس تهران همراه بود. به این ترتیب شاخص کل معاملات روز شنبه را با رشد قابل توجه 519‌واحدی سپری کرد. این عاملی بود تا شاهد بازگشت معامله‌گران حقیقی به بازار باشیم. بر این اساس پس از مدت‌ها تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها، سرانجام تغییر مالکیت 4 میلیارد و 200 میلیون تومانی به نفع حقیقی‌ها ثبت شد.  در جریان معاملات این روز سهامداران حقیقی بیشترین تغییر مالکیت را در نماد آسان پرداخت پرشین به ثبت رساندند.  در نهایت جابه‌جایی‌ حدود 2 میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها در نماد «آپ» به ثبت رسید.  فولاد مبارکه اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در این بازار بود. در این روز شاهد تغییر مالکیت 7/ 1 میلیارد تومانی از سمت حقوقی به حقیقی در «فولاد» بودیم.

    سهام ملی مس ایران در فهرست خریدهای این گروه قرار گرفت. بر این اساس جابه‌جا‌یی بیش از 5/ 1 میلیارد تومانی «فملی» به نفع سهامداران خرد به ثبت رسید. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان به‌عنوان سهامدار 77/ 1 درصدی «فملی» بیشترین عرضه را انجام داد. این حقوقی حدود 5 میلیون و 200 هزار سهم این شرکت را در بازار شنبه عرضه کرد.

    در این میان بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی معامله‌گران حقوقی نیز نشان از آن دارد که این گروه بیشترین تحرک را در نماد چادرملو انجام دادند. بر این اساس خریدهای پرحجم این گروه در نماد مزبور به تغییر مالکیت 880 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی منجر شد. سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان نیز همچنان در کانون توجه حقوقی‌ها قرار داشت. بر این اساس تغییر مالکیت 500 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی در نماد «پترول» شکل گرفت. در این میان دو حقوقی همیشه فعال این نماد، بیشترین خریدها را انجام دادند. شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی با خرید 5/ 3 میلیون سهمی و شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد با خرید 700 هزار سهم، اقدام به جمع آوری سهام «پترول» در بازار روز شنبه کردند. پالایش نفت بندرعباس نیز با حجم جابه‌جایی‌ حدود 500 میلیون سهم از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده بود. در این میان صندوق سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر اقدام به خرید حدود یک‌میلیون سهم این شرکت کرد.

    تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها در  روز یکشنبه
    بورس تهران معاملات روزیکشنبه را در شرایطی متعادل و همراه با افزایش 131 واحدی شاخص کل سپری کرد. در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد تغییر مالکیتی حدود 10 میلیون سهم از سمت سبد حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بودیم.در این میان بیشترین تغییر مالکیت به ثبت رسیده در نماد ملی مس ایران رخ داد. به‌طوری‌که روز یکشنبه حدود 9/ 1میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان به‌عنوان سهامدار 1/ 76 درصدی «فملی» اقدام به عرضه 3 میلیون سهم مزبور کرد. ایران خودرو نیز با جابه‌جایی‌ حدود 5/ 1 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این بازار بود.

    گروه اقتصادی کرمان خودرو نیز به‌عنوان دیگر نماد خودرویی به پذیره نویسی ادامه داد و حدود 2 میلیون سهم دیگر آن از سوی سهامداران خرد بازار خریداری شد. در نماد الکتریک خودرو شرق نیز دو حقوقی شرکت به فعالیت پرداختند. به‌طوری‌که گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران اقدام به عرضه 50 هزار سهم مزبور کرد و در مقابل شرکت سهامی بیمه ایران بیش از 238 هزار سهم مزبور را خریداری کرد. داده‌گستر عصر نوین نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی در بازار روز یکشنبه بود. به‌طوری‌که جابه‌جا‌یی بیش از 2/ 1 میلیارد تومانی به سمت پرتفوی سهامداران حقوقی به ثبت رسید. در این میان 5 میلیون سهم «های وب» از سوی سهامدار حقیقی شرکت عرضه شد که تمامی آن توسط سهامداران حقوقی خریداری شد. بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران حقیقی نیز نشان از آن دارد که این گروه بیشترین خرید را در نماد فولاد مبارکه اصفهان به ثبت رساند. به‌طوری‌که تغییر مالکیت به ثبت رسیده در این نماد از سمت حقوقی به حقیقی معادل 1/ 1 میلیارد تومان بود. در نماد فرآورده‌های نسوز آذر نیز جابه‌جا‌یی حدود 600‌میلیون تومانی به نفع حقیقی‌ها صورت گرفت. نگین طبس نیز با تغییر مالکیتی در محدوده 560 میلیون تومان از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در بازار روز یکشنبه بود.

    پیشتازی حقوقی‌ها با فرمان «خودرو»
    بورس تهران معاملات روز دوشنبه را با رشد 177 واحدی شاخص کل سپری کرد. در این شرایط سرمایه‌گذاران حقوقی با موتور خودرویی و در صدر آن، دو لیدر این گروه یعنی ایران‌خودرو و سایپا همچنان پیشتاز معاملات بودند. بر این اساس تغییر مالکیت 5/ 3 میلیارد تومانی از مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رسید. درمعاملات حقوقی‌ها شاهد معاملات قابل توجهی در نمادهای خودرویی بودیم. در صدر این خریدها، ایران خودرو قرار داشت به‌طوری‌که با خریدهای صورت گرفته حدود 5/ 1 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران «خودرو» به پرتفوی معامله‌گران حقوقی آن وارد شد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به‌عنوان سهامدار 32/ 4 درصدی «خودرو» اقدام به خرید 90هزار سهم مزبور کرد. البته «ونیکی» علاوه بر سهام ایران خودرو، سهام شهد ایران، فرآورده‌های غذایی و قند تربت‌جام‌ را نیز خریداری کرد.

    نماد سایپا نیز شاهد تحرکات بالایی از سوی حقوقی‌ها بود. در نهایت این نماد نیز تغییر مالکیتی به میزان 5/ 1 میلیارد تومان را برای حقوقی‌ها به دنبال داشت. اما خود سایپا به‌عنوان سهامدار عمده پارس خودرو، روند عرضه این سهم را در بازار روز دوشنبه نیز ادامه داد؛ «خساپا» با عرضه بلوکی 90 میلیون و 500 هزار سهم «خپارس»، این سهام را به سرمایه‌گذاری رنا واگذار کرد.در این میان با رونق نسبی در نمادهای فولادی، شاهد فروش‌های پرحجم از سوی سهامداران عمده بازار بودیم. به‌طوری‌که 65 درصد از فروش‌های صورت گرفته در نماد فولاد مبارکه اصفهان از جانب معامله‌گران حقوقی بازار بود به این ترتیب حقیقی‌ها تحرک بالایی در خرید این سهم نشان داده و در نهایت تغییر مالکیت به ثبت رسیده در نماد مزبور به نفع سهامداران خرد بازار به اتمام رسید. به این ترتیب جابه‌جا‌یی حدود 3 میلیارد تومانی در نماد «فولاد» بیشترین وزن را در پرتفوی حقیقی‌ها ایجاد کرد. در ادامه ملی مس ایران نیز شاهد تغییر مالکیت پرحجمی از سمت حقوقی به حقیقی بود  به‌طوری‌که جابه‌جا‌یی بیش از 1/ 2 میلیارد تومانی در این نماد به ثبت رسید.

    جهش معاملات حقوقی‌ها با «های‌وب»
    در حالی بورس تهران معاملات روز سه‌شنبه را با رشد 69 واحدی شاخص کل سپری کرد که در این روز حقوقی‌ها با حمایت و خریدهای خود در نمادهای بزرگ، مانع از افت بیشتر دماسنج بازار شدند. بر این اساس در مجموع روز گذشته تغییر مالکیت 17میلیارد و 500 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی شکل گرفت.در این میان خریدهای با حجم بالا در نماد «های وب» مهم‌ترین عامل در این رشد بود؛ در جریان معاملات روز سه‌شنبه سهامداران حقیقی اقدام به فروش 98 درصدی این سهم داشتند، در مقابل حقوقی‌های بازار این سهام را جمع‌آوری کردند. این موضوع سبب شد تا حدود 12 میلیارد و 500 میلیون تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها خارج شده و به پرتفوی معامله‌گران حقوقی وارد شود. در این میان 20 میلیون سهم مزبور از سوی سهامداران عمده شرکت عرضه شد. نماد سایپا نیز از دیگر نمادهایی بود که شاهد اقبال و توجه از سوی سهامداران حقوقی بود. در این روز تغییر مالکیت 7/ 2 میلیارد تومانی در سهام مزبور و در مسیر حقیقی به حقوقی شکل گرفت.  در این میان روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاران حقیقی تمایل زیادی به خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان نشان دادند. به‌طوری‌که تغییر مالکیتی در محدوده 5/ 2 میلیارد تومانی در این سهم تشکیل شد. «فملی» نیز با تغییر مالکیت 4/ 1 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در بازار روز سه‌شنبه بود.

    تغییر جهت انتقال مالکیت
    بورس تهران در حالی معاملات روز چهارشنبه را با رشد 108 واحدی سپری کرد که شاهد تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی بودیم. به این ترتیب آخرین روز کاری هفته با جابه‌جا‌یی 2/ 1 میلیارد تومانی از مسیر حقوقی به حقیقی به پایان رسید. البته در این روز شاهد عرضه اولیه 5 درصدی سهام فولاد کاوه جنوب کیش در بازار بودیم (تغییر مالکیت بدون احتساب این موضوع ذکر شده است). به این ترتیب در روز چهارشنبه 61 میلیارد تومان نقدینگی از محل عرضه اولیه «کاوه» به پرتفوی حقیقی‌ها وارد شد.

    در این روز «فولاد» بیشترین خرید را در سبد حقیقی‌ها به خود اختصاص داد. بر این اساس تغییر مالکیتی در محدوده 3/ 6 میلیارد تومان به نفع سهامداران خرد بازار تشکیل شد. کارتن ایران نیز با جابه‌جا‌یی 4/ 5 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران حقیقی در این روز بود. در این روز توجه معامله‌گران حقوقی به نمادهای پالایشی بود؛ تحرکات مثبت معامله‌گران در گروه پالایشی، رشد دسته‌جمعی را در این نمادها رقم زد. به‌نظر می‌رسد انتظار سهامداران برای تعدیل مثبت در گزارش‌های عملکرد 6 ماهه این گروه در رشد مزبور بی‌تاثیر نبوده است. در صدر این خریدها، تغییر مالکیت 6/ 2‌میلیارد تومانی در پالایش نفت تهران قرار داشت.

    برچسب ها