عصر خودرو

جلیقه معاملاتی قرمز برای آخرین بار بر تن کارگزاران:

رینگ معاملاتی بورس هنگ کنگ به تاریخ پیوست

عصر بازار- بورس هنگ کنگ پس از ۳۰ سال فعالیت تعطیل شد.

رینگ معاملاتی بورس هنگ کنگ به تاریخ پیوست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بورس هنگ کنگ برای اولین بار در 30 سال گذشته درهای خود را به روی سهامداران بست و معاملات را تعطیل کرد.

    بر اساس این گزارش، این بازار معاملاتی به منظور به روز رسانی سیستم های خود و مکانیزه کردن معاملات تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

    آخرین معاملات در این بازار صورت گرفت و آخرین سفارش های خرید و فروش بر اساس سیستم سنتی پیشین به ثبت رسید تا بورس هنگ کنگ پس از این، به جرگه بورس های مکانیزه  و الکترونیکی دنیا بپیوندد.

    اپراتور اصلی این بازار که نهاد نظارتی و پایاپای بورس اوراق بهادار هنگ کنگ است اعلام داشت که تا آخر ماه جاری رینگ معاملاتی بورس هنگ کنگ به عنوان یاد بود 30 سال معاملات سنتی به موزه تبدیل می شود.

    ییپ وینگ کونگ، مدیر معاملات در کارگزاری کریست فاند برای آخرین بار جلیقه قرمز معاملاتی خود را در آخرین جمعه معاملاتی بر تن کرده است تا این روز را به خاطر بسپارد.

    تعطیلی رینگ معاملاتی به این معنی است که تمام اجزاء معاملاتی دراین رینگ پس از این تبدیل به سمبل معاملاتی در این شهر می شود .

    ییپ  که از ابتدای بازگشایی رینگ معاملاتی هنگ کنگ در سال 1986 میلادی در این بازار فعال بوده و در این مدت شاهد ادغام های متعدد در بورس هنگ کنگ بوده است در این خصوص بیان داشت: بسیار ناراحت و متأثر هستم. درست است که بورس هنگ کنگ هم یکی از بورس های مطرح در جهان است که باید فرآیند به روز رسانی در آن صورت بگیرد اما برای سرمایه گذاران و معامله گران نداشتن رینگ معاملاتی پس از این همه سال، ناراحت کننده است .

    وی ادامه داد: نامه های متعددی به دولت برای رد این اقدام نوشته شد اما بی فایده بود.

    به نظر می رسد بورس هنگ کنگ به عنوان سومین بورس بزرگ آسیا از لحاظ حجم دارایی دنباله رو بورس های توکیو، سنگاپور و لندن بوده است که رینگ سنتی معاملاتی خود را تبدیل به رینگ مدرن و پیشرفته کرده اند.

    رینگ سنتی معاملاتی در بورس آمریکا نیز، تنها به عنوان پشت صحنه برای برنامه های اقتصادی تلویزیون، اخبار و جشن نواختن زنگ های معاملاتی استفاده می شود .

    رینگهای معاملاتی بورس های کالایی در شیکاگو و نیویورک که با روش های سنتی به صورت اعلام سفارش های خرید و فروش به صورت داد و فریاد معاملات را انجام می دادند به دلیل حجم کم معاملاتی در سال های اخیر بسته شدند .

    بورس هنگ کنگ هم در سال 2014 میلادی با کاهش حجم معاملاتی همراه شد و از همان سال تصمیم به نوآوری در نحوه معاملات خود گرفت که توانست در سال جاری این مهم را اجرایی کند.

    در سال های 1980 تا 1990 میلادی این رینگ معاملاتی میزبان 900 میز معاملاتی برای کارگزاران بود.

    ییپ ادامه داد: رینگ معاملاتی در بورس هنگ کنگ دارای کامپیوترهای متعدد معاملاتی بود اما معامله گران برای تکمیل معاملات نیاز داشتند تا با یکدیگر به صورت تلفنی یا حضوری به گفت و گو بپردازند. حتی اگر این فاصله خیلی دور بود حاضر بودند با داد و بیداد معاملات را تکمیل کنند.

    وی گفت: رفت و آمدها در ساعات معاملاتی بسیار زیاد بود و با هجمه ای  از تلفن ها و صحبت ها در خصوص معاملات با صدای بلند رو به رو بودیم . با به روز رسانی سیستم و نحوه معاملات به نظر می رسد آرامش به بازار بر می گردد اما ارتباط ها دیگر مثل گذشته صمیمی و حضوری نخواهد بود .

    برچسب ها