عصر خودرو

ثبات بخشیدن به نرخ ارز موثرترین ابزار حمایت از تولید است

عصر بازار- رئیس مجمع واردات با بیان این که ثبات بخشیدن به نرخ ارز یکی از موثرترین ابزارها برای حمایت از تولید است گفت: نباید حمایت از تولید را صرفا در محدودسازی واردات قانونی، تعریف و ترسیم کرد.

ثبات بخشیدن به نرخ ارز موثرترین ابزار حمایت از تولید است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات در خصوص بازار ارز کشور اظهار داشت: اقتصاد کشور برای رشد و توسعه نیازمند ثبات و آرامش در حوزه ارزی است و مردان اقتصادی دولت باید تلاش خود را برای بهبود شرایط بازار ارز، افزایش دهند.
    وی ادامه داد: اینکه نرخ ارزهای خارجی با شتاب غافلگیر کننده بالا یا پایین رود، نتیجه ای جز افزایش بی‌ثباتی و نااطمینانی برای سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان اقتصادی ندارد که دقیقا معارض اهداف از پیش تعیین شده دولت است.
    مناقبی اضافه کرد: در ایران همه دولت ها، حمایت از تولید و رونق بخشیدن به آن را جزء مهمترین شعارها و اولویت های خود دانسته اند و این موضوع را با صدای بلند فریاد زده اند، ولی در مرحله اجرا، حمایت از تولید را صرفا در محدودسازی واردات قانونی، تعریف و ترسیم کرده اند. این در حالی است که حمایت از تولید، ابزارهای متعددی را در بر می گیرد که یکی از مهمترین و موثرترین آن ها ثبات بخشیدن به نرخ ارز و پیش آگهی دادن به فعالان اقتصادی، اعم از تولیدی و بازرگانی است.
    رئیس مجمع واردات در واکنش به برخی اظهار نظرها پیرامون ضرورت صرفه جویی ارزی، گفت: مدیریت مصرف و تقاضای ارز، موضوع معقول و سرنوشت سازی است، ولی اینکه تصور شود با محدودسازی واردات قانونی، می توان مصرف ارز در کشور را به شکل موثری کاهش داد، تصور اشتباهی است، چرا که تجربه نشان داد با ایجاد محدودیت های فراقانونی و کاهش واردات به صورت چراغ خاموش و غیر محسوس، فقط عقربه های گمرک، واردات قانونی و شناسنامه دار را کمتر نشان داده است و بازار، تقاضای خود را از طریق قاچاق تامین کرده است.
    وی ادامه داد: بنابراین میزان خروج ارز از کشور به واسطه واردات، تقریبا میزان مشخصی است و هرچقدر بروکراسی اداری پیچیده تر و مبهم تر شده و سختگیری های غیر قانونی بر مسیر واردات رسمی بیشتر باشد، فقط سهم واردات قانونی و شفاف کاهش پیدا می کند.
    مناقبی افزود: سهم واردات کالاهای مصرفی در سال گذشته، حداکثر 15 درصد بوده که حتی به 10 میلیارد دلار هم نمی رسد و بخشی از این اقلام نیز واردات ضروری مانند خوراک دام و طیور است.
    به گفته رئیس مجمع واردات، نباید افزایش نرخ ارز را به افزایش حجم واردات گره زد. بلکه آنچه که در این میان ضرورت دارد، توجه به سیاست های کلان اقتصادی، دیپلماسی بین المللی و انتظارات فعالان بازار است.
    رئیس مجمع واردات در پایان تاکید کرد: آنچه که کشور ما در حوزه پولی ومالی سخت به آن نیاز دارد، انضباط مالی، برنامه ریزی آینده نگرانه نسبت به تنظیم بازار ارز، استفاده از پتانسیل تشکل های تخصصی و صنفی و در نهایت پرهیز از جملاتی است که مبتنی بر تحلیل های نادرست و دستوری، اقتصاد را به نابودی می کشاند.

    برچسب ها