عصر خودرو

در هفته چهارم مهرماه به وقوع پیوست؛

اوراق بدهی در صدر بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس

عصر بازار- نقل‌وانتقال ۵ میلیون ورقه بدهی به ارزش مبادلاتی حدود ۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال طی هفته جاری منجر به صدرنشینی اوراق بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس شد.

اوراق بدهی در صدر بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ،چهارمین هفته مبادلاتی مهرماه در حالی پایان یافت که یک هزار و 346 میلیون ورقه بهادار در 532 هزار نوبت معامله شد و ارزش مبادلاتی 7 هزار و 831 میلیارد ریالی در بازارهای نه‌گانه فرابورس به ثبت رسید.

    بیش از نیمی از حجم کل مبادلات هفتگی فرابورس در 5 روز مبادلاتی هفته منتهی به 28 مهرماه 96، در اختیار بازارهای اول و دوم قرار گرفت و بدین ترتیب شاهد دادوستد 735 میلیون سهم به ارزش نزدیک به یک هزار و 680 میلیارد ریال بودیم.

    شاخص کل فرابورس ایران نیز در پی فرازوفرودهایی در روز 22 مهرماه تا ارتفاع 934 واحدی نیز صعود کرد اما در نهایت با افت اندک (یک واحدی) نسبت به هفته گذشته در ارتفاع 928 واحدی، مبادلات این هفته را خاتمه بخشید.

    همچنین تحت تاثیر ادامه پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو که از روز دوم مهرماه به مدت 30 روز آغاز شده است، هفته جاری تعداد 8 میلیون ورقه به ارزش معاملاتی 11 میلیارد ریال در بازار سوم مورد مبادله قرار گرفت.

    عرضه مستقیم و بی‌واسطه اوراق یک طرح صنعتی

    در آخرین روز کاری این هفته، معامله 100 درصدی اوراق طرح صنعتی «لیوان استوانه‌ای با در فشاری» در بازار دارایی فکری فرابورس قطعیت یافت که تعداد کل این اوراق 1000 ورقه و قیمت پایه کل نیز 3 میلیارد ریال بود. گفتنی است این اوراق به روش مستقیم و بی‌واسطه اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری عرضه شد.

    از دیگر رویدادهای مهم هفته جاری می‌توان به عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت شیر پگاه آذربایجان شرقی به روش ثبت سفارش اشاره کرد که هر سهم «غپآذر» در این عرضه 3 هزار و 350 ریال قیمت خورد. در این عرضه که ششمین عرضه اولیه فرابورس در سال جاری به شمار می‌رود تعداد 20 میلیون سهم پگاه آذربایجان شرقی معامله شد.

    اوراق بدهی در صدر بازار ابزارهای نوین مالی

    طی هفته جاری نقل‌وانتقال 5 میلیون ورقه بدهی به ارزش مبادلاتی حدود 5 هزار و 770 میلیارد ریال منجر به صدرنشینی اوراق بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس شد.

    در ادامه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با دادوستد 34 میلیون ورقه ETF به ارزش 328 میلیارد ریال جایگاه دوم را در این بازار به خود اختصاص دادند و اوراق تسهیلات مسکن نیز رتبه سوم را به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی در بازار ابزارهای نوین مالی به دست آوردند.

    بدین ترتیب مبادلات صورت گرفته در تابلو تسهیلات مسکن به خریدوفروش 34 هزار ورقه تسه به ارزش 262 میلیارد ریال منتهی شد که نسبت به هفته گذشته با افت ناچیزی روبه‌رو شده است.

    در مجموع، نتیجه دادوستدهای انجام‌شده در بازار ابزارهای نوین مالی، جابه‌جایی 39 میلیون ورقه به ارزش حدود 5 هزار و 360 میلیارد ریال بود.

    تابلوهای مبادلاتی بازار پایه نیز میزبان نقل‌وانتقال 563 میلیون سهم در بیش از 57 هزار نوبت دادوستدی بودند که این مبادلات ارزش 783 میلیارد ریالی را به ثبت رسانید.

    در نهایت در صدر جدول ارزش مبادلات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت، به ترتیب نام گروه‌های حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات؛ انبوه‌سازی، املاک و مستغلات؛ فلزات اساسی و محصولات شیمیایی را می‌بینیم که گروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات با در اختیار داشتن 14 درصد از ارزش معاملات خرد، جایگاه نخست و سایر گروه‌ها با سهم 13 درصدی، رتبه‌های دوم تا چهارم را کسب کرده‌اند.

    برچسب ها