عصر خودرو

توان ایران برای صدور گاز به اروپا از طریق خط لوله و ال.ان.جی

عصر بازار- دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز اعلام کرد: ایران می تواند به ۲ طریق خط لوله و ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) گاز به اروپا صادر کند.

توان ایران برای صدور گاز به اروپا از طریق خط لوله و ال.ان.جی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «محمدحسین عادلی» درباره صادرات گاز ایران به اروپا افزود: هر یک از شیوه های صادرات گاز ایران از طریق خط لوله و ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده)، مزیت های خاص خود را دارد.
    عادلی اضافه کرد: صادرات گاز از طریق خط لوله اگرچه ملاحظات سیاسی خود را دارد اما ارزان تر تمام می شود.
    وی گفت: داشتن ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) این انعطاف را به ایران می دهد که بدون رویارویی با مشکلات سیاسی به هر کجای دنیا که بخواهد صادرات داشته باشد.
    عادلی با تاکید بر این که صادرات از طریق ال.ان.جی ملاحظات سیاسی کمتری دارد، ادامه داد: ایران با توجه به ملاحظات سیاسی که در اطراف خود دارد، باید اولویت زیادی به توسعه ال.ان.جی بدهد.
    دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز اظهارکرد: توسعه طرح های ال.ان.جی و صادرات از طریق آن، همسو با اقتصاد مقاومتی است.
    وی درباره حضور روسیه در بازار گاز اروپا گفت: روسیه بیش از 33 درصد بازار اروپا را در اختیار دارد و بزرگ ترین عرضه کننده گاز به اروپاست.
    عادلی ادامه داد: در صورت ورود ایران به بازار گاز اروپا، صادرات از طریق ال.ان.جی حدود پنج میلیون تا 10 میلیون تن در سال خواهد بود که در مقایسه با صادرات روسیه، زیاد نیست.

    **ایران در جست و جوی سهم 10 درصدی از صادرات گاز جهان
    بر اساس گزارش شرکت «بریتیش پترولیوم» انگلیس، ایران با برخورداری از 33.8 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی، در صدر فهرست بزرگ ترین دارندگان ذخایر گاز جهان قرار دارد.
    تولید گاز ایران تا سه سال آینده با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی به 330 میلیارد مترمکعب درسال افزایش می یابد که براین اساس، تلاش می شود 10 درصد از تجارت جهانی گاز در اختیار کشور قرار گیرد.
    اکنون ترکیه و عراق بزرگ ترین مشتریان گاز ایران به شمار می رود اما با توجه به راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، تهران به دنبال جذب مشتری های جدید در کشورهای همسایه و اروپاست.
    براساس نظرکارشناسان انرژی، اولویت صادرات گاز ایران باید کشورهای همسایه باشد. همزمان با این امر، در سال های گذشته مذاکرات رسمی و غیررسمی مختلفی برای صادرات گاز به اروپا انجام شده است.
    اتحادیه اروپا اکنون حدود 22 تا 23 درصد انرژی موردنیاز خود را از گاز طبیعی تامین می کند و براساس مطالعات پارلمان اروپا، امکان صادرات گاز از سوی 12 کشور به این قاره وجود دارد که ایران نیز از جمله این کشورها و یکی از بهترین منابع تامین گاز است.
    ایران ظرفیت صادرات سالیانه 25 میلیارد تا 30 میلیارد مترمکعب گاز را از هشت مسیر به اروپا دارد.
    مسیر ایران- عراق- سوریه و مسیر ترکیه که شامل چند گزینه مانند جمهوری آذربایجان- گرجستان و مسیر ارمنستان- گرجستان به دریای سیاه است، از دیگر مسیرهای صادرات گاز به اروپا به شمار می رود.
    با توجه به محدودیت انتقال گاز از طریق خط لوله، بخشی از صادرات گاز ایران به مناطق دوردست مانند اروپا باید به صورت ال.ان.جی و از مسیر دریا انجام شود که تحقق آن به ایجاد زیرساخت ها و تامین تجهیزات ویژه نیاز دارد.
    ال.ان.جی به گاز طبیعی اطلاق می شود که برای ذخیره سازی یا حمل و نقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است.
    بیش از 30 درصد تجارت گاز دنیا از طریق ال.ان.جی صورت می گیرد و این صنعت پیوسته درحال گسترش است اما روند اجرای این طرح ها در ایران مناسب نیست که علت اصلی آن به فقدان فناوری های نوین و اعمال تحریم ها بازمی گردد.
    پس از رفع تحریم ها، گام هایی برای راه اندازی طرح های ال.ان.جی برداشته و مذاکراتی نیز با شرکت های بین المللی برای ساخت این مجتمع ها در ایران انجام شده است.

    برچسب ها